Η φήμη ότι η Coca-Cola εφηύρε τη σύγχρονη εικόνα του Άγιου Βασίλη, δημιουργώντας τον ευχάριστο χαρακτήρα με κόκκινο κοστούμι και λευκή γενειάδα, δεν είναι ακριβής. Πρώτη φορά ο Άγιος Βασίλης εμφανίστηκε το 1863, σε γελοιογραφίες του Harper’s Weekly, και όχι το 1931, όπως συχνά αναφέρεται. Ο Άγιος Βασίλης, όπως τον γνωρίζουμε σήμερα, διαμορφώθηκε κυρίως από τον εικονογράφο Thomas Nast, έναν Βαυαρό μετανάστη στις ΗΠΑ, ο οποίος δημιούργησε μια εικόνα του Άγιου Βασίλη που συνδύαζε χαρά και πολιτική δράση.

Κατά τη διάρκεια του αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου, ο Nast χρησιμοποίησε τον Άγιο Βασίλη για να διαδώσει μηνύματα κοινωνικής και πολιτικής αλλαγής, όπως η κατάργηση της δουλείας και η υπεράσπιση των πολιτικών δικαιωμάτων. Εικονογράφησε τον Άγιο Βασίλη να μοιράζει δώρα στους στρατιώτες της Ένωσης, ενώ το 1870 συνέβαλε στη δημοφιλία του ως εικόνας που ενσάρκωνε την οικογενειακή θαλπωρή και τη συλλογικότητα.

Η επιρροή του Nast στο δημόσιο λόγο ήταν τεράστια, αφού πέρα από τον Άγιο Βασίλη, δημιούργησε και άλλα εμβληματικά πολιτικά σύμβολα, όπως τον γάιδαρο των Δημοκρατικών και τον ελέφαντα των Ρεπουμπλικάνων. Με τις γελοιογραφίες του, καθιέρωσε τον θείο Σαμ, που προσωποποιούσε τις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ το έργο του υπηρέτησε πολιτικούς σκοπούς, όπως η υποστήριξη του δικαιώματος ψήφου για τις γυναίκες και οι υπερασπιστές της πολιτικής ισότητας.

Παρά την επιτυχία του, η επαγγελματική πορεία του Nast γνώρισε δυσκολίες μετά τον θάνατο του εκδότη του Harper’s Weekly, Fletcher Harper. Ο ίδιος υπήρξε θύμα οικονομικών αποτυχιών και είχε ένα απρόβλεπτο τέλος. Το 1902, τοποθετήθηκε ως Αμερικανός πρόξενος στο Εκουαδόρ, αλλά πέθανε από κίτρινο πυρετό εκείνη τη χρονιά.

Πηγή: in.gr