Η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την άγονη γραμμή Ιωάννινα-Ηράκλειο είναι στις προθέσεις της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας σύμφωνα με την απάντηση της ΑΠΑ σε σχετική ερώτηση της Ελλληνικής Λύσης και του προέδρου της Βουλευτή κ. Κ. Βελόπουλου.

Ο κ. Βελόπουλος μετέφερε αίτημα της «Ένωσης Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων» για επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού ο οποίος απέβη άγονος.

Η ΑΠΑ αναφέρεται στο ιστορικό της υπόθεσης και στο ανύπαρκτο ενδιαφέρον των αεροπορικών εταιρειών για τη συγκεκριμένη γραμμή. Μάλιστα, όπως αναφέρεται, ο πρώτος διαγωνισμός απέβη άγονος, ελλείψει ενδιαφέροντος από τις αεροπορικές εταιρείες. Στο πλαίσιο εξέτασης του ενδεχόμενου επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού και προκειμένου να υπολογισθεί το αιτούμενο οικονομικό αντιστάθμισμα, η Α.Π.Α. απέστειλε έγγραφο προς τις εταιρείες Olympic Air, Sky Express και Marathon Airlines, ζητώντας προβλεπόμενα στοιχεία κόστους και εσόδων, χωρίς ωστόσο να υπάρξει ανταπόκριση.

Η Α.Π.Α. και το Υπουργείο εξετάζουν την επανάληψη της διαγωνιστικής διαδικασίας και την τροποποίηση των όρων της Διακήρυξης, προκειμένου η γραμμή να καταστεί ελκυστικότερη για τους αερομεταφορείς, με μείωση της ελάχιστης συχνότητας πτήσεων και προσαύξηση του ετήσιου οικονομικού αντισταθμίσματος ανά πτήση, καταλήγει η απάντηση.

Ολόκληρη η απάντηση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας αναφέρει τα εξής:

  1. Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) παρακολουθεί στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της τις αεροπορικές συνδέσεις στο εσωτερικό της χώρας, όπως αυτές ρυθμίζονται με τον Κανονισμό ΕΚ 1008/2008, ο οποίος δίδει την δυνατότητα στα κράτη μέλη να επιβάλλουν Υποχρεώσεις Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ) σε τακτικές αεροπορικές γραμμές που αφορούν σε περιφερειακές περιοχές ή περιοχές ανάπτυξης ή σε γραμμές οι οποίες έχουν χαμηλή κίνηση, εφόσον οι γραμμές αυτές θεωρούνται δρομολόγια ζωτικής σημασίας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιφέρειας.
  2. Σύμφωνα με τον ΕΚ 1008/2008 ένα κράτος μέλος επιβάλλει Υποχρεώσεις Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας σε τακτικές αεροπορικές γραμμές μεταξύ αερολιμένα της Κοινότητας και αερολιμένα που εξυπηρετεί περιφερειακή περιοχή ή περιοχή ανάπτυξης που βρίσκεται στο έδαφός του ή γραμμή η οποία έχει χαμηλή κίνηση, εφόσον η γραμμή αυτή θεωρείται δρομολόγιο ζωτικής σημασίας για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιφέρειας την οποία εξυπηρετεί ο αερολιμένας. Η υποχρέωση αυτή επιβάλλεται στο μέτρο που απαιτείται προκειμένου να εξασφαλίζεται ελάχιστη εξυπηρέτηση δρομολογίων, καθορισμένα κριτήρια συνέχειας, τακτικότητας, τιμολόγησης ή ελάχιστης μεταφορικής ικανότητας, τα οποία ο αερομεταφορέας δεν επρόκειτο άλλως να αναλάβει εάν ελάμβανε αποκλειστικά υπόψη το εμπορικό συμφέρον του.

Για την ένταξη μίας νέας τακτικής αεροπορικής γραμμής σε καθεστώς Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας, συντάσσεται μελέτη αναγκαιότητας και σκοπιμότητας και υποβάλλεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία εξετάζει αν πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις και, σε περίπτωση πλήρωσής τους, δημοσιεύει την Απόφαση επιβολής Υποχρεώσεων Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

  1. Προς υλοποίηση των ανωτέρω και προκειμένου να επιβληθεί η νέα γραμμή ΥΔΥ Ιωάννινα – Ηράκλειο, η Α.Π.Α. εκπόνησε αφενός, υποστηρικτική μελέτη σχετικά με την αναλογικότητα μεταξύ της προτεινόμενης υποχρέωσης και των αναγκών οικονομικής ανάπτυξης της συγκεκριμένης περιοχής, καθώς και τη δυνατότητα προσφυγής σε άλλους τρόπους μεταφοράς που να ικανοποιούν τις υπό εξέταση μεταφορικές ανάγκες και αφετέρου, τεχνικές προδιαγραφές, στις οποίες, μεταξύ άλλων, περιγράφονται τα δικαιολογητικά συμμετοχής, ο τρόπος σύνταξης της τεχνικής και της οικονομικής προσφοράς, ο τρόπος αξιολόγησης προσφορών, οι επιβαλλόμενες κυρώσεις σε περίπτωση μη ομαλής εκπλήρωσης των όρων της σύμβασης και ο τρόπος καταγγελίας-λύσης της σύμβασης, ενώ καθορίζονται οι υποχρεώσεις ελάχιστης συχνότητας πτήσεων και ελάχιστων προσφερόμενων θέσεων εβδομαδιαίως καθώς και το μέγιστο καταβλητέο οικονομικό αντιστάθμισμα.
  2. Το προσφερόμενο οικονομικό αντιστάθμισμα για τη γραμμή Ιωάννινα – Ηράκλειο διαμορφώθηκε στις 484.000 ευρώ ετησίως, αντίστοιχα με τις γραμμές Αθήνα – Ικαρία ή Αθήνα – Σητεία, με την παραδοχή ότι θα παρουσιάσει ανάλογη επιβατική κίνηση. Με το υπ’ αρ. 14600/21-12-2022 έγγραφο τέθηκαν υπό διαβούλευση οι όροι της διακήρυξης, ωστόσο δεν υπήρξαν προτάσεις επί του οικονομικού αντισταθμίσματος από κανέναν αερομεταφορέα,. Ωστόσο, η εταιρεία Olympic Αir πρότεινε η δημόσια υπηρεσία στην εν λόγω γραμμή να αφορά πτητικό έργο μόνο για τη μέση και υψηλή περίοδο, πρόταση η οποία δεν ανταποκρίνεται στα αιτήματα των τοπικών φορέων.
  1. Ο διαγωνισμός απέβη άγονος, ελλείψει ενδιαφέροντος από τις αεροπορικές εταιρείες. Στο πλαίσιο εξέτασης του ενδεχόμενου επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού και προκειμένου να υπολογισθεί το αιτούμενο οικονομικό αντιστάθμισμα, η Α.Π.Α. απέστειλε το υπ’ αρ. 23303/25-09-2023 έγγραφο προς τις εταιρείες Olympic Air, Sky Express και Marathon Airlines, ζητώντας προβλεπόμενα στοιχεία κόστους και εσόδων, χωρίς ωστόσο να υπάρξει ανταπόκριση.
  2. Η Α.Π.Α. και το ΥΜΕ εξετάζουν την επανάληψη της διαγωνιστικής διαδικασίας και την τροποποίηση των όρων της Διακήρυξης, προκειμένου η γραμμή να καταστεί ελκυστικότερη για τους αερομεταφορείς, με μείωση της ελάχιστης συχνότητας πτήσεων και προσαύξηση του ετήσιου οικονομικού αντισταθμίσματος ανά πτήση.

 

 

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!