Μία απόφαση του υπουργείου Οικονομικών προκαλεί έντονες αντιδράσεις σε τοπικό επίπεδο, καθώς σε μια περίοδο που οι τιμές των καυσίμων έχουν πάρει την ανιούσα, η κυβέρνηση επιτρέπει την επαναλειτουργία των πρατηρίων διάθεσης αφορολογήτων καυσίμων σε τρεις μεθοριακούς σταθμούς, μεταξύ των οποίων και αυτός της Κακαβιάς.Η απόφαση αυτή έρχεται να ακυρώσει την απόφαση του Απριλίου του 2006 και του πρώην υφυπουργού Οικονομικών Αντώνη Μπέζα, ο οποίος είχε βάλει λουκέτο στα πρατήρια αφορολογήτων καυσίμων που λειτουργούσαν τότε στους μεθοριακούς σταθμούς Κήπων, Ευζώνων και Κακαβιάς.Σύμφωνα με το σκεπτικό της τότε απόφασης τα πρατήρια καταργήθηκαν γιατί υπήρχε μεγάλη απώλεια εσόδων για το ελληνικό δημόσιο, καθώς επίσης και αθέμιτος ανταγωνισμός προς τους πρατηριούχους καυσίμων της ευρύτερης περιοχής, όπου λειτουργούσαν τα αφορολόγητα πρατήρια.Βέβαια, ήταν κοινό μυστικό και είχε συζητηθεί ευρέως το ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα τα πρατήρια αυτά είχαν μετατραπεί σε χώρους παραεμπορίου καυσίμων, καθώς υπήρχαν κάποιες δικλείδες ασφαλείας, πλην όμως δεν ήταν επαρκείς με αποτέλεσμα πολλοί να μπαίνουν στη γειτονική Αλβανία και στις άλλες χώρες, γεμίζοντας το ρεζερβουάρ τους και επέστρεφαν αμέσως μετά από την άλλη πλευρά των συνόρων.Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών το 2006 είχε καταγγείλει επιπλέον ότι πολλοί ιδιοκτήτες φορτηγών εκμεταλλεύονταν το ασαφές θεσμικό πλαίσιο και τις ανεπαρκείς δικλείδες ασφαλείας και μπαινόβγαιναν συνεχώς στις γειτονικές χώρες, γέμιζαν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους και επιστρέφοντας πωλούσαν μεγάλες ποσότητες σε τιμές πολύ χαμηλότερες από αυτές στις οποίες διέθεταν τα καύσιμα τα υπόλοιπα πρατήρια.Στο σκεπτικό της απόφασης Μπέζα αναφερόταν χαρακτηριστικά: «Το γεγονός ότι ο όρος της σύμβασης παραχώρησης υπό στοιχείο (ε) της παρ. 3.3, σύμφωνα με τον οποίο η ”Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών Α.Ε.” έχει την δυνατότητα να επιλέγει ως πωλούμενα είδη από τα καταστήματα της, πέραν των ενδεικτικώς αναφερομένων, και όσα άλλα είδη είναι κατά την κρίση της πρόσφορα προς πώληση, δεν είναι δεσμευτικός για το Δημόσιο υπό την έννοια ότι η μεν εταιρεία έχει την δυνατότητα της ελεύθερης επιλογής των ειδών, πλην όμως η επιλογή αυτή δεν μπορεί να είναι αντίθετη προς το νόμο ή προς όρους της σύμβασης παραχώρησης».Θα πρέπει βέβαια να σημειωθεί πως πέρα από την καταγγελία της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών και μία διάσπαρτη φημολογία για λαθρεμπόριο καυσίμων, αλλά και για εκμετάλλευση της λειτουργίας του πρατηρίου αυτού από συγκεκριμένες ομάδες εργαζομένων στην ευρύτερη περιοχή, δεν είχε κινηθεί καμία σχετική διαδικασία σε επίπεδο ελέγχου.Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγες ημέρες πριν την απόφαση ανάκλησης της λειτουργίας των πρατηρίων, η διοίκηση των Καταστημάτων ΚΑΕ Αφορολογήτων Ειδών για την πώληση υγρών καυσίμων είχε ανακοινώσει επίσημα σημαντικές επεκτάσεις του αριθμού των πρατηρίων στην παραμεθόριο.

Οι πρώτες αντιδράσεις

Με την απόφασή του το υπουργείο Οικονομικών ανάβει το «πράσινο φως» για την επαναλειτουργία των πρατηρίων δημιουργώντας όμως αρκετές αντιδράσεις.Στο θέμα αναφέρθηκε στην συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης τονίζοντας πως εάν το υπουργείο θέλει πραγματικά να επαναλειτουργήσουν τα πρατήρια υγρών καυσίμων, μπορεί να το κάνει αλλά χωρίς αφορολόγητα καύσιμα.Με τον τρόπο αυτό σημείωσε ο κ. Καχριμάνης, πλήττονται οι ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή από τον αθέμιτο ανταγωνισμό και το ελληνικό δημόσιο έχει μεγάλη απώλεια φόρων.«Ταφόπλακα» χαρακτηρίζουν οι πρατηριούχοι στις παραμεθόριες περιοχές την απόφαση για πώληση αφορολόγητων καυσίμων σε μεθοριακούς σταθμούς (Κήπων, Ευζώνων και Κακαβιάς) και απειλούν με δυναμικές κινητοποιήσεις σε περίπτωση που δεν ανακληθεί.Όπως είπε ο αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ) και πρόεδρος πρατηριούχων νομού Κιλκίς, Γιάννης Μαγλουσίδης, αν δεν αποσυρθεί η επίμαχη απόφαση, θα προτείνει ακόμα και τον αποκλεισμό των μεθοριακών σταθμών με βυτιοφόρα.Το θέμα θα τεθεί και στη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου της ΟΒΕ, ενώ την Τετάρτη, ο ίδιος προτίθεται να συγκαλέσει -πιθανόν στη Δράμα- συνεδρίαση των προέδρους των Ενώσεων της χώρας, προκειμένου να αποφασιστούν οι μορφές αντίδρασης.Στο ίδιο μήκος κύματος και η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Β. Έβρου, Βάσω Καλαϊτζη, η οποία σε δηλώσεις της σημείωσε πως το 2010 έκλεισαν 35 πρατήρια, ενώ στο «κόκκινο» βρίσκονται και τα περισσότερα από τα 85 που λειτουργούν στην περιοχή.Εν τω μεταξύ έντονη κινητικότητα παρατηρείται στο πρατήριο υγρών καυσίμων που υπάρχει στους Ευζώνους, οι εγκαταστάσεις του οποίου είναι ημιτελείς και παραμένει ανενεργό τα τελευταία πέντε χρόνια. Χθες το πρωί, στο χώρο έφθασαν τρία χωματουργικά μηχανήματα. Στόχος είναι να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής και εγκατάστασης των δεξαμενών και των αντλιών, ώστε με το που θα δοθεί το «πράσινο φως» από την Πολιτεία, να τεθεί άμεσα σε λειτουργία.

Οι πρατηριούχοι των Ιωαννίνων
Την άμεση ανάκληση της απόφασης ζήτησε ο πρόεδρος του Σωματείου Βενζινοπωλών Ιωαννίνων Π. Κολόκας, επισημαίνοντας πως και ο κλάδος πλήττεται σοβαρά, αλλά και η ελληνική οικονομία από την στιγμή που το 70% της τιμής των καυσίμων είναι φόροι που δεν εισπράττονται από τα πρατήρια αυτά.«Ιδιώτες και ελεύθεροι επαγγελματίες προφασιζόταν ότι θα μπουν στη γειτονική χώρα, γέμιζαν το ρεζερβουάρ και επέστρεφαν στην Ελλάδα. Υπήρχε περιορισμός στα λίτρα αλλά δεν υπήρχε κανένας περιορισμός στο πόσες φορές μπορεί κάποιος να περάσει στο αλβανικό έδαφος. Σήμερα στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα κάθε Σαββατοκύριακο το ελληνικό δημόσιο χάνει 1 εκ. ευρώ από δασμούς που δεν εισπράττονται αφού χιλιάδες Έλληνες περνούν τα σύνορα για να βάλουν βενζίνη στη Βουλγαρία. Από τη στιγμή που γνωρίζουν στο υπουργείο τι γίνεται στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα δεν θα έπρεπε καν να προχωρήσουν στην απόφαση αυτή», τόνισε ο κ. Κολόκας.

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!