Όταν πριν δυόμιση χρόνια (10-8-2008) οι Οικολόγοι Πράσινοι παρεβρέθηκαν στο δημοψήφισμα της Κοινότητας Πέρδικας, όπου η τοπική κοινωνία ορθώς εξέφραζε με τον πλέον δημοκρατικό τρόπο, το δικαίωμα της αντίθεσής της στην υποβάθμιση που επιχειρεί η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) με την εγκατάσταση του εργοστασίου Συμπίεσης και Μέτρησης Φυσικού Αερίου ακρωτηριάζοντας κάθε τουριστική προοπτική και συνέχεια, κανείς δεν προοιώνιζε τότε ότι το πρόβλημα θα εκλάμβανε ευρύτερες διαστάσεις με αλυσιδωτές παρενέργειες στο φυσικό περιβάλλον και στο χερσαίο Ηπειρωτικό τοπίο. Ο αγωγός Τράνζιτ φυσικού αερίου που αποτελεί το διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδος (Κομοτηνής) -Ιταλίας (Οτράντο) μήκος 800 χλμ (200 χλμ. υποθαλάσσιο) κοινοπραξία μεταξύ ΔΕΠΑ και Ιταλικής Edison και (600 χλμ. χερσαίο υπό κατασκευή από τον Διαχειριστή του Ελληνικού Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου-ΔΕΣΦΑ “θυγατρική” εταιρία της ΔΕΠΑ) έχει αξιολογηθεί από την Ε.Ε. ως έργο Ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος γιατί αποτελεί νέα οδό τροφοδοσίας του ευρωπαϊκού ενεργειακού συστήματος φυσικού αερίου που θ’ αυξήσει τον ανταγωνισμό στην αγορά αερίου. Το έργο συμπεριλαμβάνεται στις υποδομές Νοτίου διαδρόμου από τους πόρους Ευρωπαϊκού Σχεδίου Οικονομικής Ανασυγκρότησης στον τομέα ενέργειας (EEPR) με συγχρηματοδότηση 100 εκατομμυρίων ευρώ και 45 εκατομμυρίων ευρώ (ο αγωγός Ελλάδος-Βουλγαρίας). Μέσα σ’ αυτό το ραγδαία διαμορφωμένο διεθνές ενεργειακό περιβάλλον με “παίκτες” όπως η ΤΑΡ και η Ναμπούκο τα πράγματα θα καταστούν εξαιρετικά πιεστικά υπό το βάρος υλοποίησης των στρατηγικών επενδύσεων της χώρας, σε βαθμό που το φυσικό αέριο της Κασπίας και του Αζερμπαϊτζάν ν’ αποτελέσει την ύλη για τον “εξαερισμό” τοπικών τουριστικών περιοχών, προστατευμένων περιοχών, και πολύτιμων οικοσυστημάτων. Μελέτη προϋπολογισμού 6.230.000 € με 50% χρηματοδότηση από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Ενέργειας θα έπρεπε να σέβεται τουλάχιστον τις τοπικές αξίες!Γίνονται πλέον αντιληπτά τα περί επινόησης και επίκλησης του Fast Track του κου Παμπούκη από τους αγοραίους υποβολείς για την επίτευξη των αγοραίων των σκοπών.Τα υπολογιστικά αυτά οικονομικά μοντέλα (145 εκατ. ευρώ) η ενίσχυση των χώρων ελλιμενισμού, η αύξηση της αποθηκευτικής ικανότητας εκτός της Ρεβυθούσας, οι μονάδες τέρμιναλ LNG (Liquefied Natural Gas) που εγκυμονούν τεράστιους περιβαλλοντικούς κινδύνους (αίτηση Ομίλου Κοπελούζου στην Αλεξανδρούπολη), η ΔΕΠΑ που οδεύει για ιδιωτικοποίηση και από δημόσια επιχείρηση μεταβάλλεται σε διεθνή παράγοντα αερίου, ο πόλεμος που έχει ξεσπάσει για τον διαγωνισμό και την δημιουργία υπογείων αποθηκών φυσικού αερίου Καβάλας για το ποια κοινοπραξία θα ελέγχει το 51% στο διαχειριστικό έλεγχο η ΔΕΠΑ ή η θυγατρική της ΔΕΣΦΑ ή η Ενεργειακή Αιγαίου, καταδεικνύουν το μέγεθος του κινδύνου κάμψης κάθε αντίστασης. Ενδιαφέρον έχουν τα λόγια του διευθύνοντα συμβούλου της ΔΕΠΑ Χάρη Σαχίνη για τον ιδιαίτερο ρόλο του φυσικού αερίου και τον στρατηγικό σχεδιασμό τους απέναντι στην μικρή διείσδυση των ΑΠΕ σε ευρωπαϊκό επίπεδο λόγω της κρίσης της ευρωζώνης και του κόστους των ΑΠΕ (Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας).Για την υλοποίηση του ενεργειακού ρόλου της χώρας η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ζήτησε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος να δοθεί προτεραιότητα στην έκδοση των απαιτούμενων αδειών ακόμη και αν χρειαστούν παρεκκλίσεις ή ακόμη και αλλαγές περιβαλλοντικών όρων μεταξύ των οποίων αποχαρακτηρισμοί δασών, αλλαγές χρήσεων γης, αδειοδότηση υποσταθμών κ.ά.!Η δημαγωγική εκμετάλλευση των δυσμενών οικονομικών συνεπειών από την κρίση που βιώνει η χώρα δεν πρέπει να καταλύσουν ένα κράτος Δικαίου. Κατανοούμε την ανάγκη μεγάλων επενδύσεων αλλά πάντα με διαφάνεια, επιστημονικό και περιβαλλοντικό έλεγχο.Το Νομοσχέδιο (Επιτάχυνση της υλοποίησης των στρατηγικών επενδύσεων) που υποστηρίχθηκε στην ολομέλεια της Βουλής και από τοπικούς πολιτικούς αντιπροσώπους πρέπει να απορριφθεί ως αντισυνταγματικό από την Ελληνική Βουλή και εν αδρανεία αυτής να κηρυχθεί αντισυνταγματικό από τα Δικαστήρια (Μιχ. Δεκλερής, Τέως Πρόεδρος Ε΄ Τμήματος ΣτΕ).Η συνεισφορά της περιοχής μας στο ελληνικό φυσικό κεφάλαιο είναι τεράστια (Διεθνείς Συμβάσεις κ.ά.) και σαν χώροι Παγκόσμιου πολιτιστικού ενδιαφέροντος και αξίας. Στο Ανατολικό Ζαγόρι (περνά εντός Εθνικού Πάρκος Βόρειας Πίνδου όπου βάση της ΚΥΑ απαγορεύονται έργα αυτής της κλίμακας) και στην Κωστάνιανη Δωδώνης (ένεκα της διέλευσης του αγωγού υπάρχει κατάφορη αλλοίωση τοπίου) στον χορό μπαίνει και το Μέτσοβο και η πόλη των Ιωαννίνων όπου ο αγωγός προσγειώνεται κυριολεκτικά στην όχθη της Λίμνης, εντός της περιοχής Natura μεταξύ Μονής Ντουραχάνης και του Οικισμού των Λογγάδων.Μέχρι πρότινος δεν είχαμε αντιληφθεί το μέγεθος του ζητήματος όμως μετά την έγκριση προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το ΥΠΕΚΑ, το τοπίο άρχισε να γίνεται ζοφερό.Το πέρασμα των αρτηριών εγκάρσια μέσα από ευαίσθητα οικοσυστήματα, η οπτική μόλυνση και η αίσθηση βιομηχανοποίησης δεν συνάδουν με τον πολιτισμό, το περιβάλλον και το προφίλ αυτής της περιοχής.Ο ενεργειακός καταστατικός χάρτης της περιοχής είναι πρωτίστως έργο των τοπικών κοινωνιών και όχι του “Κερδώου Ερμή” και των ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων τύπου ΔΕΠΑ!Πρέπει λοιπόν να υπάρξει ένα ευρύ πλαίσιο διαβούλευσης σε Περιφερειακό επίπεδο όπου θα κληθούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι Δήμοι, Περιβαλλοντικές Οργανώσεις αλλά και οι πολίτες. Το πρώτο Περιφερειακό Συμβούλιο ίσως αποτελέσει την απαρχή ενός Πανηπειρωτικού μετώπου αγώνα για τον τόπο που κληρονομήσαμε.


Τοπική Κίνηση
Οικολόγων Πράσινων Ηπείρου

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!