Ο Βουλευτής κ. Χρήστος Γκόκας, στην Ομιλία του, ως Ειδικός Αγορητής της ΚΟ του Κινήματος Αλλαγής, κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου για την Κύρωση της από 24.06.2021 Συμφωνίας Τροποποίησης της Σύμβασης για την κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) τόνισε ότι είναι πραγματικά ένας κομβικός οδικός άξονας, που συνδέει και ενοποιεί τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους μέσω ΠΑΘΕ και της Εγνατίας Οδού, και εντάσσεται στα διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Με επιπτώσεις για τις μεταφορές ιδιαίτερα σημαντικές με τη σύνδεση τριών μεγάλων λιμανιών (Πειραιάς, Βόλος, Ηγουμενίτσα), αλλά και τη σύνδεση με το Σιδηροδρομικό Δίκτυο, καθιερώνοντας τη χώρα μας ως διαμετακομιστικό κόμβο.

Πιο συγκεκριμένα, σημείωσε ότι ο Ν 4219/2013 προέβλεπε, μεταξύ άλλων, και την αναβολή της κατασκευής του Βόρειου Τμήματος του Άξονα Ε65 που αποτελείται από τα Τμήματα «Α/Κ Τρικάλων – Α/Κ Γρεβενών 32,345 χλμ. και Α/Κ Γρεβενών – Α/Κ Εγνατίας 38,05 χλμ., μαζί με το Νότιο Τμήμα ΠΑΘΕ – Α/Κ Ξυνιάδας 32,27 χλμ.. Τόνισε ότι το 2015 η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με την ατυχή διαχείριση, και τις εμμονές της, δημιούργησε καθυστερήσεις στην εξέλιξη της εκτέλεσης των συμβάσεων παραχώρησης, και έτσι προβλέπεται να φθάσουμε στα 10 χρόνια για την ολοκλήρωση των τριών αναβαλλόμενων Τμημάτων, αντί για τα τρία της αρχικής πρόβλεψης.

Παράλληλα υπενθύμισε ότι ,η και τότε, και σήμερα, Αξιωματική Αντιπολίτευση, με έντονα καταγγελτικό λόγο καταψήφισε τις Συμβάσεις αυτές, στη συνέχεια δεν είχε κανένα πρόβλημα να εγκαινιάσει, με κατάτμηση μάλιστα, κάθε μικρό τμήμα που είχε ολοκληρωθεί. Ενώ ως Κυβέρνηση, με τις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, έως και δύο χρόνια σε όλους τους Άξονες, προκάλεσε επί πλέον κόστος 500 εκατ. ευρώ περίπου, ως επί πλέον αποζημιώσεις.

Ωστόσο, ανέφερε ότι την ίδια στασιμότητα της περιόδου 2015-2019, όπου δεν προχώρησε κανένα νέο μεγάλο έργο ,έχουμε και τα δύο χρόνια της Κυβέρνησης της Ν.Δ. 2019-2021, με καθυστερήσεις στην εκτέλεση Δημοσίων Έργων, χωρίς νέα εργοτάξια, χωρίς νέες εργασίες κατασκευής σε κανένα μεγάλο έργο.

Σχετικά με το Πρόγραμμα των 13 δισ. που εξαγγέλθηκε για τις Υποδομές και τις μέχρι σήμερα συμβασιοποιήσεις 3,2 δισ. που ανέφερε ο Υπουργός, παρ’ ότι το Κίνημα Αλλαγής ήταν θετικό σ’ αυτές τις συμβασιοποιήσεις χαρακτηριστικά σημείωσε ότι «Δεν έχει γίνει συζήτηση και διάλογος για το πρόγραμμα αυτών των έργων, προχωράτε με τις δικές σας επιλογές. Δεν αφορά σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, για το σύνολο των Υποδομών του Εθνικού Δικτύου Μεταφορών. Δεν έχει γίνει συζήτηση για τις ανάγκες και τις δυνατότητες που υπάρχουν με την ευκαιρία των 90 και πλέον δις πόρων , που είναι διαθέσιμοι για την επόμενη προγραμματική περίοδο, και την ένταξη δράσεων με προστιθέμενη αξία…». Ενώ αναφερόμενος στη χρηματοδότηση του Ε65 από το Δημόσιο, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, απ ́ όπου χρηματοδοτείται και ο ΒΟΑΚ, έθεσε ερωτήματα και για τους άλλους Αυτοκινητόδρομους που είναι σε εκκρεμότητα «Γιατί δεν χρηματοδοτούνται, (αφού μπορούμε να εντάξουμε τέτοια έργα), και αυτοί από το Ταμείο Ανάκαμψης; Ή γιατί δεν υπάρχει προγραμματισμός ένταξης στα άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα, όπως π.χ. το νέο ΕΣΠΑ;..»

Επιπλέον, υπενθύμισε σχετικά με τις αρχικές Συμβάσεις για τους Αυτοκινητοδρόμους, ότι η διαδικασία αυτή ξεκίνησε το 2000 και ήρθαν προς κύρωση στη Βουλή το 2006 και το 2007, όπου το ΠΑΣΟΚ, ψήφισε θετικά, παρά τις σοβαρές επισημάνσεις για λεόντειες συμβάσεις και

για αδυναμίες σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα εγκρίσεων και απαλλοτριώσεων που ήταν ασφυκτικά για το δημόσιο. Όπως θετικά ψήφισε και το 2013 και το 2018 τις αντίστοιχες τροποποιήσεις.

Για την ιδιαίτερη σημασία του Έργου τόνισε ότι η ολοκλήρωσή του θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της Ελληνικής Περιφέρειας, της Περιφέρειας της Θεσσαλίας, της Περιφέρειας της Δυτικής Μακεδονίας αλλά και της Ηπείρου, περιοχές με μεγαλύτερη υστέρηση στην ανάπτυξη, με μεγάλα ποσοστά ανεργίας, αλλά και με τις επιπτώσεις της απολιγνιτοποίησης στη Δυτική Μακεδονία.

Επίσης μειώνει τις αποστάσεις από τα Δυτικά Βαλκάνια για το λιμάνι του Πειραιά κατά δύο ώρες και συνδέει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που είναι η πύλη εισόδου της Ελλάδας προς και από την Κεντρική Ευρώπη, με το λιμάνι του Βόλου.

Επί πλέον θα βελτιωθεί η οδική ασφάλεια για την κυκλοφορία των πολιτών.

Επίσης έθεσε αρκετά ερωτήματα σχετικά με τα οικονομικά και τεχνικά στοιχεία του έργου και τον σχεδιασμό του, καθώς και το επίπεδο της προετοιμασίας του έργου σε σχέση με τις Περιβαλλοντικές και Τεχνικές Μελέτες, Απαλλοτριώσεις, μετατοπίσεις δικτύων, αρχαιολογικές εργασίες κ.λπ. για την υλοποίησή του εντός του προβλεπόμενου χρόνου των τριών ετών. Ενώ ζήτησε στοιχεία για τις αλλαγές στο τελευταίο Τμήμα Γρεβενά- Εγνατία, αφού προβλέπεται η κατασκευή του με 8 χλμ. περισσότερα, αλλά και για τις συνέπειες (από τεχνική, περιβαλλοντική, οικονομική άποψη) πού προκύπτουν με την αλλαγή στην κατασκευή του.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην κατασκευή του τμήματος ΙΩΑΝΝΙΝΑ- ΚΑΚΚΑΒΙΑ ως αυτοκινητοδρόμου, και στην διασύνδεση της χώρας μας με τα Βαλκάνια και κατ’ επέκταση με την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη αφού, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «Η διασύνδεση αυτή… μένει ημιτελής, αφού δεν έχετε εντάξει πουθενά και ούτε έχετε προγραμματίσει την ολοκλήρωση προς Βορράν της Ιόνιας Οδού με την κατασκευή του τμήματος Ιωάννινα- Κακκαβιά ως Αυτοκινητοδρόμου. Έργο με ιδιαίτερη κοινωνική, αναπτυξιακή αλλά και Εθνική σημασία. Αντίθετα, προχωράτε στην υποβάθμισή του με προγραμματισμό κατασκευής δίιχνης και σε ορισμένα σημεία τρίιχνης διατομής. Στερείται όμως, με την επιλογή σας, η χώρα μας τη σύνδεση με διευρωπαϊκούς άξονες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, μέσω των Δυτικών Βαλκανίων, που θα μείωνε τους χρόνους μεταφοράς και θα αξιοποιούσε το σύνολο των υποδομών της ευρύτερης περιοχής Λιμάνι Ηγουμενίτσας, Αεροδρόμιο Ιωαννίνων και Ακτίου, Εγνατία Οδός, Ιόνια Οδός, τον Ε65 σήμερα. Θέλω να τονίσω πως καμία υποβάθμιση του έργου δεν είναι αποδεκτή …».

Και συνέχισε «Περιττό να τονίσω την απογοήτευση όλων των Ηπειρωτών και όχι μόνο. Το έργο Ιωάννινα-Κακκαβιά πρέπει να επανενταχθεί στις προτεραιότητες σας και να προγραμματιστεί άμεσα προς κατασκευή ως κανονικός Αυτοκινητόδρομος. Πλέον οι πόροι που υπάρχουν για τα επόμενα χρόνια δεν δικαιολογούν τον αποκλεισμό αυτού του έργου, για το οποίο εξ’ άλλου πριν γίνετε Κυβέρνηση είχατε δεσμευτεί για την υλοποίησή του, ενώ πρέπει να προχωρήσουν και οι κάθετες συνδέσεις, όπως αυτές της Πρέβεζας με την Ιονία και Εγνατία Οδό.»

Αλλά και για τους υπόλοιπους Αυτοκινητοδρόμους όπως για την ολοκλήρωση του Νότιου Τμήματος του Δυτικού Άξονα (Ιονία Οδός σήμερα), και τα Τμήματα Πάτρα – Πύργος (μετά την περιπέτεια της κατάτμησης του σε 8 Τμήματα από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) και Πύργος – Τσακώνα ζήτησε σχετική ενημέρωση για τις εξελίξεις σ’ αυτά, αν υπάρχουν. Ενώ για τον ΒΟΑΚ όπου όλα είναι στάσιμα από το 2011, τόνισε, ότι είναι ένα έργο στο οποίο ακολουθεί η Κυβέρνηση τη λογική της προηγούμενης Κυβέρνησης, για ένα τριχοτομημένο έργο, με διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία. Ένα έργο στην ουσία, μη ολοκληρωμένο.

Επίσης, αναφέρθηκε στα πολύ υψηλά διόδια, ενιαία μάλιστα για όλα τα τμήματα και ζήτησε να αποκατασταθεί η δίκαιη χρέωση και να εφαρμοστεί η χιλιομετρική και αναλογική χρέωση των χρηστών όλων των αυτοκινητοδρόμων, με την ηλεκτρονικοποίηση κατάλληλης εφαρμογής.

Καταλήγοντας επανέλαβε ότι η κατασκευή του Βόρειου Τμήματος του Ε65, του Τμήματος Τρίκαλα – Εγνατία, αφορά σε ένα έργο μεγάλης και ιδιαίτερης αναπτυξιακής και στρατηγικής σημασίας, εντασσόμενο στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, και για αυτό το λόγο το Κίνημα Αλλαγής ψηφίζει θετικά. Σημείωσε ωστόσο ότι η Κυβέρνηση προχωρά χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο Αναπτυξιακής και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, με τη λογική του βλέποντας και κάνοντας, και αρνούμενη το Θεσμικό Διάλογο και τη συνεννόηση για ένα Εθνικό Σχέδιο υπέρβασης των συνεπειών της υγειονομικής, οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, όπως και για την αξιοποίηση των πόρων που έχουμε μπροστά μας, ζητήματα που υπερβαίνουν τα όρια μιας κυβερνητικής θητείας.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!