Slideshow

Ο Ενιαίος Προσωπικός Αριθμός (ΕΠΑ) είναι ένας μοναδικός 12ψήφιος αναγνωριστικός κωδικός που καθιερώθηκε για την απλοποίηση των συναλλαγών των πολιτών με το Δημόσιο. Ο ΕΠΑ λειτουργεί ως ενιαίος αριθμός ταυτοποίησης, καταργώντας την ανάγκη ύπαρξης πολλαπλών αριθμών, όπως ο ΑΦΜ και ο ΑΜΚΑ. Αποτελείται από τρία αλφαριθμητικά ψηφία (πρόθεμα), που επιλέγει ο πολίτης, και το δεκαψήφιο ΑΦΜ του. Η σχετική νομοθεσία προβλέπει τις τεχνικές και διοικητικές λεπτομέρειες για την εφαρμογή του νέου αυτού συστήματος.

Ένας ακόμα αριθμός πάντως, δεν είναι περίεργο που για μια ακόμα φορά έχει ξεσηκώσει τους συνήθεις υπόπτους των θεωριών συνωμοσίας που βρήκαν νέο πεδίο για να προβάλουν την αγωνιστικότητά τους και την αντίδραση στο κράτος…

Υποχρεωτικότητα έκδοσης

Ο ΕΠΑ χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε πολίτη που διαθέτει ΑΦΜ ή ΑΜΚΑ. Δηλαδή, κάθε φυσικό πρόσωπο που έχει φορολογικό μητρώο ή μητρώο κοινωνικής ασφάλισης αποκτά ΕΠΑ, είτε το ζητήσει είτε όχι. Ωστόσο, η χρήση του στις καθημερινές συναλλαγές δεν είναι υποχρεωτική στην παρούσα φάση. Οι νέες ταυτότητες ενσωματώνουν τον ΕΠΑ, αλλά δεν προβλέπονται κυρώσεις για τη μη χρήση του αριθμού αυτού, πέραν των διοικητικών περιορισμών.

Χρονοδιάγραμμα έκδοσης

Η έκδοση του ΕΠΑ ξεκίνησε την Τρίτη 3 Ιουνίου 2025. Από την ημερομηνία αυτή, οι πολίτες μπορούν να ζητούν την έκδοσή του μέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr. Στο τέλος Ιουνίου ο αριθμός θα ενσωματωθεί και στην ψηφιακή ταυτότητα μέσω του Gov.gr Wallet. Εάν κάποιος πολίτης δεν εκδώσει μόνος του τον ΕΠΑ έως τις 5 Σεπτεμβρίου 2025, τότε αυτός θα του αποδοθεί αυτόματα από το κράτος.

Για τους πολίτες που δεν διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες ή πρόσβαση, όπως ηλικιωμένοι ή όσοι βρίσκονται στο εξωτερικό, προβλέπεται η δυνατότητα έκδοσης του ΕΠΑ από τα ΚΕΠ ή μέσω των ελληνικών προξενικών αρχών, αρχής γενομένης από τις 23 Ιουνίου 2025.

Κυρώσεις και περιορισμοί

Δεν προβλέπονται πρόστιμα ή ποινές για την καθυστέρηση ή μη έκδοση του ΕΠΑ. Ωστόσο, από τις 3 Ιουνίου 2025 και μετά, για να εκδώσει κάποιος πολίτης νέα ταυτότητα, πρέπει να έχει ήδη εκδώσει ΕΠΑ. Οι παλαιές ταυτότητες παραμένουν σε ισχύ μέχρι τη λήξη ή αντικατάστασή τους. Επιπλέον, οι συναλλαγές με το Δημόσιο από το 2026 και έπειτα θα γίνονται με βάση το νέο σύστημα ταυτοποίησης, στο οποίο ο ΕΠΑ έχει κεντρική θέση.

Φορείς και Διαδικασία έκδοσης

Αρμόδιος φορέας για την υλοποίηση και τη διαχείριση του ΕΠΑ είναι η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η διαδικασία έκδοσης πραγματοποιείται ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr. Ο πολίτης:

  • Συνδέεται με τους προσωπικούς του κωδικούς Taxisnet και έναν δεύτερο παράγοντα ταυτοποίησης (όπως κωδικός που αποστέλλεται στο κινητό του).
  • Επιβεβαιώνει τα στοιχεία του και διορθώνει τυχόν λάθη.
  • Επιλέγει δύο γράμματα για το πρόθεμα του αριθμού ΕΠΑ (το τρίτο δημιουργείται αυτόματα).
  • Ολοκληρώνει τη διαδικασία και αποκτά τον προσωπικό του αριθμό.

Ο πολίτης μπορεί ανά πάσα στιγμή να δει τον αριθμό του στο myinfo.gov.gr. Αν δεν διαθέτει πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα, μπορεί να απευθυνθεί σε ΚΕΠ ή σε ελληνικές προξενικές αρχές για την έκδοση του ΕΠΑ.


Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!