Ελεύθεροι επαγγελματίες: Αυξήσεις έως 4,5% στις ασφαλιστικές εισφορές το 2027 – Τα δύο σενάρια
Από 3,5% έως 4,5% μπορεί να αυξηθούν οι ασφαλιστικές εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών το 2027, ανάλογα με το εάν θα εφαρμοστεί ο πληθωρισμός ή ο δείκτης μισθών.
Δύο είναι τα βασικά σενάρια που εξετάζονται για την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και αυτοαπασχολούμενων το 2027, με το τελικό ποσοστό να συνδέεται είτε με τον πληθωρισμό είτε με τον δείκτη μεταβολής των μισθών. Με βάση τις σημερινές εκτιμήσεις, η αύξηση μπορεί να κινηθεί από 3,5% έως 4,5%, επηρεάζοντας ανάλογα το ποσό που καταβάλλουν κάθε μήνα οι ασφαλισμένοι.
Σύμφωνα με το capital.gr τα δύο σενάρια βρίσκονται στο τραπέζι του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Και τα δύο φέρνουν μεγαλύτερη αύξηση από αυτήν που εφαρμόστηκε για το 2026 και το δίλημμα του υπουργείου είναι αν θα εφαρμόσει τον δείκτη μισθών, που έχει αναβληθεί ήδη δύο φορές, ή αν θα ακολουθήσει τη δοκιμασμένη “συνταγή” της αύξησης των εισφορών κατά το ποσοστό μεταβολής του πληθωρισμού για το 2026.
Με τον δείκτη μισθών, η αύξηση στις εισφορές που καταβάλλουν 1,4 εκατ. επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενοι στον ΕΦΚΑ θα ακολουθήσει το ποσοστό κατά το οποίο αυξήθηκαν το 2026 οι αμοιβές των εργαζομένων σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ (“Η οικονομία σε αριθμούς”), οι αμοιβές εμφανίζουν αύξηση κατά 4,5% στο β’ τρίμηνο του 2026.
Ανάμεσα στις δύο αυξήσεις η επιλογή του υπουργείου Εργασίας κλίνει προς την αύξηση των εισφορών βάσει του πληθωρισμού, καθώς θα είναι χαμηλότερη από την αύξηση που θα προκαλούσε ο δείκτης μισθών.
Σε κάθε περίπτωση όμως, ακόμα και με τον πληθωρισμό, η αύξηση στις εισφορές για το 2027 θα είναι μεγαλύτερη από το 2,5% όπου αναπροσαρμόστηκαν το 2026.
Με μια αύξηση στο ύψος του πληθωρισμού, δηλαδή κατά 3,5%, η εισφορά της πρώτης ασφαλιστικής κατηγορίας των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολουμένων, που την επιλέγει το 80% των ασφαλισμένων, από 250,77 ευρώ που είναι τώρα θα φτάσει στα 259,55 ευρώ, ενώ στις επόμενες κατηγορίες τα ποσά θα είναι υψηλότερα, γεγονός που θα αποθαρρύνει τους ασφαλισμένους να μείνουν σε υψηλότερες κατηγορίες και γι’ αυτό θα επιλέξουν να κατέβουν στην πρώτη και χαμηλότερη κατηγορία.
Με βάση το επικρατέστερο σενάριο, που είναι η αύξηση των εισφορών με βάση τον πληθωρισμό, τα ποσά που θα καταβάλλουν από 1/1/2027 στον ΕΦΚΑ οι ελεύθεροι επαγγελματίες αναμένεται να διαμορφωθούν ως εξής:
– Στην 1η ασφαλιστική κατηγορία, η συνολική μηνιαία εισφορά ανέρχεται το 2026 σε 250,77 ευρώ. Με αύξηση 3,5% βάσει πληθωρισμού, θα διαμορφωθεί περίπου στα 259,55 ευρώ, ενώ με αύξηση 4,5% θα φτάσει τα 262,05 ευρώ. Δηλαδή ένας ασφαλισμένος της πρώτης κατηγορίας θα καταβάλλει από 8,78 έως 11,28 ευρώ περισσότερα τον μήνα.
– Στη 2η κατηγορία, από τα 300,93 ευρώ του 2026, η εισφορά θα ανέβει στα 311,46 ευρώ με το σενάριο του 3,5% και στα 314,47 ευρώ με το σενάριο του 4,5%. Η μηνιαία επιβάρυνση διαμορφώνεται, έτσι, μεταξύ 10,53 και 13,54 ευρώ.
– Για την 3η ασφαλιστική κατηγορία, η σημερινή εισφορά των 360,63 ευρώ εκτιμάται ότι θα αυξηθεί στα 373,25 ευρώ ή στα 376,86 ευρώ, ανάλογα με το ποσοστό αναπροσαρμογής. Η διαφορά σε σχέση με το 2026 ανέρχεται σε 12,62 έως 16,23 ευρώ τον μήνα.
– Στην 4η κατηγορία, η εισφορά των 433,47 ευρώ θα φτάσει τα 448,64 ευρώ με αύξηση 3,5% και τα 452,98 ευρώ με αύξηση 4,5%. Η πρόσθετη μηνιαία επιβάρυνση θα είναι 15,17 ή 19,51 ευρώ.
– Στην 5η κατηγορία, η εισφορά από 519,45 ευρώ θα διαμορφωθεί στα 537,63 ευρώ ή 542,83 ευρώ, δηλαδή θα αυξηθεί κατά 18,18 έως 23,38 ευρώ τον μήνα.
– Στην 6η ασφαλιστική κατηγορία, η μηνιαία εισφορά των 675,87 ευρώ σήμερα θα αυξηθεί στα 699,53 ευρώ με το σενάριο του 3,5% και στα 706,28 ευρώ με το 4,5%. Πρόκειται για αύξηση 23,66 έως 30,41 ευρώ τον μήνα.
Σε ετήσια βάση, οι διαφορές γίνονται ακόμα πιο αισθητές. Για παράδειγμα, ένας ασφαλισμένος της 1ης κατηγορίας θα πληρώνει περίπου 105 έως 135 ευρώ περισσότερα τον χρόνο, ενώ στην 6η κατηγορία η πρόσθετη ετήσια επιβάρυνση ανέρχεται περίπου σε 284 έως 365 ευρώ.
Τι είναι ο δείκτης μεταβολής μισθών
Η αναπροσαρμογή των ασφαλιστικών εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες με τον δείκτη μισθών έχει ψηφιστεί από το 2020 (Ν. 4670/2020) και θα έμπαινε σε εφαρμογή από το 2023. Για την πρώτη τριετία (2020, 2021 και 2022) οι εισφορές έμειναν σταθερές, ενώ για το 2023 και το 2024 αυξήθηκαν με βάση το ποσοστό αύξησης του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους. Από 1/1/2025 θα έπρεπε, βάσει νόμου, να αυξάνονται κατά το ποσοστό αύξησης του δείκτη μισθών.
Επειδή ο δείκτης μισθών θα οδηγούσε σε μεγαλύτερες αυξήσεις, η εφαρμογή του πήρε αναβολή για το 2025 και αναβλήθηκε εκ νέου το 2026, καθώς θα προκαλούσε αύξηση εισφορών κατά 5,5%. Το υπουργείο Εργασίας ανέβαλε τον δείκτη μισθών δύο φορές, διατηρώντας τον πληθωρισμό ως “δείκτη” αύξησης των εισφορών.
Ο δείκτης μισθών όμως –ακόμα και αν αναβληθεί για τις εισφορές– θα πρέπει να είναι έτοιμος το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2027, καθώς αποτελεί έναν από τους παράγοντες που θα καθορίσουν την αύξηση του κατώτατου μισθού με τον νέο μηχανισμό από την 1η/1/2028 και μετά.
Πέραν αυτών, ο δείκτης μισθών, όπως προβλέπει ο νόμος, θα έπρεπε ήδη να χρησιμοποιείται για την αναπροσαρμογή των συντάξιμων αποδοχών στον υπολογισμό των νέων συντάξεων από το 2025 και μετά. Η αναβολή του μπορεί να ευνοεί τους επαγγελματίες, αλλά ζημιώνει τους νέους συνταξιούχους από το 2025 και μετά, καθώς θα μπορούσαν να έχουν υψηλότερα ποσά σύνταξης από αυτά που λαμβάνουν τώρα.
Τα δυο σενάρια για την αύξηση στις εισφορές των ελεύθερων επαγγελματιών
| Ασφαλιστική κατηγορία | Σύνολο μηνιαίας εισφοράς 2026 | Αύξηση εισφορών 2027 (*) | |
| Κατά 3,5% (βάσει πληθωρισμού) | Κατά 4,5% (δείκτης μισθών) | ||
| 1η | 250,77 € | 259,55 € | 262,05 € |
| 2η | 300,93 € | 311,46 € | 314,47 € |
| 3η | 360,63 € | 373,25 € | 376,86 € |
| 4η | 433,47 € | 448,64 € | 452,98 € |
| 5η | 519,45 € | 537,63 € | 542,83 € |
| 6η | 675,87 € | 699,53 € | 706,28 € |
* Εκτίμηση
Ακολούθησε το Epirusgate.gr στο Google News για όλες τις τελευταίες ειδήσεις
πηγή στη Google
Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ. 252033