κινητικότητα Εκπαιδευτικών στο Δουβλίνο με τίτλο “Students and Teachers of a Common European Framework” στο πλαίσιο υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ KA1  του Δημοτικού Σχολείο Μπάφρας-Νεοκαισάρειας, Ιωαννίνων

Στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ ΚΑ1 με τίτλο: «Students and teachers of a common European framework», που έχει εγκριθεί και χρηματοδοτείται από το ΙΚΥ για την σχολική μας μονάδα, πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η δεύτερη κινητικότητα στο Δουβλίνο από 23-28 Μαΐου

Το σχολείο μας εκπροσωπήθηκε από δύο εκπαιδευτικούς:            Συγχαρή Αιμιλία (ΠΕ06 Αγγλικών) και Παππά Ευαγγελία (ΠΕ70δασκάλων)

Οι εκπαιδευτικοί παρακολούθησαν το επιμορφωτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Intensive English and CLIL for Teachers» στo Δουβλίνο, Ιρλανδία.

Στο πλαίσιο του προγράμματος κινητικότητας και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου Μπάφρας-Νεοκαισάρειας είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ένα αυστηρά οργανωμένο και πολύωρο απαιτητικό επιμορφωτικό πρόγραμμα μαζί με εκπαιδευτικούς από διάφορες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ισπανία, Φιλανδία, Σικελία, Ιταλία και Πολωνία).

Οι ειδικότεροι στόχοι του σχεδίου μας ήταν:

  1. Να μελετήσουμε καινοτόμες μεθόδους εκμάθησης της Αγγλικής και να δούμε από κοντά με ποιον τρόπο αυτές χρησιμοποιούνται σε σχολεία της Ευρώπης και πώς εξασφαλίζουν ένα ευχάριστο και μαζί αποτελεσματικό περιβάλλον μάθησης για τους μαθητές.
  2. Να εφαρμόσουμε αυτές τις μεθόδους στη διδασκαλία των μαθημάτων μας ώστε να βελτιώσουμε την ποιότητα της μαθησιακής διαδικασίας στις τάξεις μας.
  3. Να εξελίξουμε τις γλωσσικές μας δεξιότητες στις ξένες γλώσσες που κατέχουμε κατά την διεπαφή μας με εταίρους άλλων ευρωπαϊκών κρατών.
  4. Να δικτυωθεί το σχολείο μας με επιλεγμένα σχολεία της Ευρώπης, στην προοπτική μιας μελλοντικής συνεργασίας.

Η δομή και η φιλοσοφία του προγράμματος στηρίχθηκε σε νέες παιδαγωγικές τεχνικές βιωματικής και ενεργητικής μάθησης που στηρίζονται στη μέθοδο CLIL, με στόχο όχι απλώς τη μετάδοση θεωρητικών γνώσεων αλλά κυρίως την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτικών και τη συνεργασία ατόμων διαφορετικών εθνικοτήτων.

Τι είναι το CLIL? Content and Language Integrated Learning.

Το CLIL αποτελεί μια καινοτόμα διδακτική πρακτική, η οποία βασίζεται στο εννοιολογικό πλαίσιο αναφοράς (The 4Cs conceptual framework for CLIL) Communication (επικοινωνία) – Content (περιεχόμενο) – Cognition (κριτική ικανότητα) – Culture (πολιτισμός). Η εφαρμογή της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής πρακτικής αφορά στη διδασκαλία ενός σχολικού μαθήματος ή ενότητας, γλωσσολογικής ή μη γλωσσολογικής βάσης, με εργαλείο μια ξένη γλώσσα (διαφορετική από τη μητρική γλώσσα των μαθητών) και θέτει ως στόχο την εκμάθηση του περιεχομένου του συγκεκριμένου μαθήματος με ταυτόχρονη εκμάθηση της ξένης γλώσσας (language and subject matter immersion). Πρόκειται για διδασκαλία διπλής εστίασης, κατά τη διάρκεια της οποίας ο εκπαιδευτικός θέτει δυο ομάδες στόχων: τους στόχους που αφορούν στο συγκεκριμένο σχολικό μάθημα και τους στόχους που αφορούν στην εκμάθηση της ξένης γλώσσας.

Ένα πετυχημένο μάθημα CLIL βασίζεται στα τέσσερα πιo κάτω στοιχεία:

  1. Περιεχόμενο (πρόοδος στις γνώσεις, δεξιότητες και κατανόηση βασικών στοιχείων που σχετίζονται με το αναλυτικό πρόγραμμα του μαθήματος).
  2. Επικοινωνία (χρήση της γλώσσας για εκμάθηση της γλώσσας αλλά και για εκμάθηση περιεχομένου).
  3. Γνωστικός τομέας (ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων όπως κατηγοριοποίηση, κριτική σκέψη, κ.ά).
  4. Διαπολιτισμικότητα (έκθεση των παιδιών σε εναλλακτικές οπτικές για καλύτερη κατανόηση της διαφορετικότητας αλλά και του δικού τους πολιτισμού).

Εργαλεία που χρησιμοποιούνται:

  • Χρήση της τεχνολογίας (για παρουσιάσεις και εργασίες παιδιών).
  • Διαφοροποίηση (οι δραστηριότητες είναι διαβαθμισμένες για να απευθύνονται σε όλα τα επίπεδα των μαθητών, χρησιμοποιείται μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων που καλύπτει τους διάφορους τύπους νοημοσύνης, π.χ. τραγούδι, κίνηση, οπτικά μέσα).
  • Εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών προσεγγίσεων (π.χ συνεργατική μάθηση, διερεύνηση, μικρά projects).

Πως ωφελούνται οι μαθητές

Οι μαθητές, αποκομίζουν πολλά οφέλη σε σχέση με την γλωσσική, πολιτισμική, μαθησιακή και γνωσιολογική τους διάπλαση καθώς το CLIL προσφέρει χρήσιμη παιδαγωγική ανατροφοδότηση αναφορικά με την

    • ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών
    • προώθηση της ενδυνάμωσης τους
    • ενίσχυση των γνωστικών και μεταγνωστικών δεξιοτήτων τους σύμφωνα με την Bloom’s revised taxonomy  
    • ανάπτυξη αίσθησης κοινότητας στην κουλτούρα τάξης
    • οικοδόμηση πολιτισμικής και διαπολιτισμικής συνείδησης σε ένα μη ανταγωνιστικό μαθησιακό περιβάλλον 

Ήδη πραγματοποιήθηκε μια πρώτη διάχυση των στοιχείων αυτών στα πλαίσια «ενδοσχολικής επιμόρφωσης» Η παιδαγωγική ομάδα διερευνά την δυνατότητα εφαρμογής στο σχολείο μας καλών πρακτικών που προέκυψαν από την επιμόρφωση του παρόντος σχεδίου.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!