Γράφει ο Παναγιώτης Μπούρχας
Στον αέρα εξακολουθεί να βρίσκεται το έργο κατασκευής του μεγάλου δακτυλίου του Δήμου Ιωαννιτών, αλλιώς του δρόμου που λέμε Βογιάννου-Πανηπειρωτικό και όλα τα ενδεχόμενα πλέον είναι ανοιχτά για την πορεία του.
Την Παρασκευή πραγματοποιήθηκε μια ακόμα απόπειρα συμφωνίας ανάμεσα στην Περιφέρεια Ηπείρου και το Δήμο Ιωαννιτών που κατέληξε κι αυτή σε “ναυάγιο”, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε το βράδυ της Παρασκευής, στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΒΗΜΑ Τηλεόραση, ο ειδικός συνεργάτης του Δημάρχου Ιωαννίνων, Δημήτρης Κατηρτσίδης.
Ως γνωστόν, η τεχνική λύση των πασσαλοπήξεων που προτείνεται από τη δημοτική αρχή για να αποφεύγεται να πλημμυρίζει ο δρόμος στο σημείο όπου περνά πάνω από το λεγόμενο έλος Τσαμαρά, σε ένα κομμάτι 300-500 περίπου μέτρων, δεν γίνεται αποδεκτή από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ, υπηρεσία που ελέγχεται ουσιαστικά από την Περιφερειακή Αρχή Καχριμάνη. Το αδιέξοδο στην προσπάθεια να γίνει αποδεκτή η πρόταση του Δήμου Ιωαννιτών και να αναπροσαρμοστεί ο προϋπολογισμός του έργου κατά 2 εκατ. ευρώ που ο Δήμος Ιωαννιτών είναι διατεθειμένος να “θυσιάσει” από το ΒΑΑ – από δικούς του πόρους δηλαδή, οι οποίοι θα μπορούσαν να πάνε σε άλλο έργο – προκειμένου να κατασκευαστεί ένα άρτιο και ασφαλές οδικό έργο, παρατείνεται.
Οι κάτοικοι της περιοχής ταλαιπωρούνται αφόρητα από το υπό κατασκευή έργο, ενόσω ο ανάδοχος… είναι άφαντος, σύμφωνα με τα όσα είπε χθες βράδυ ο κ. Κατηρτσίδης. Και αυτό το γεγονός είναι ανεπίτρεπτο καθώς το πρόβλημα εξακολουθεί μεν να υπάρχει για τα 300 μέτρα ενός δρόμου 5 συνολικά χιλιομέτρων, αλλά το έργο θα μπορούσε να κατασκευάζεται κανονικά εκατέρωθεν. Με την πρόφαση της εκκρεμότητας των 300 μέτρων το εργοτάξιο έχει εγκαταλειφθεί και δεν θα αργήσει η ώρα που ο ανάδοχος θα προστρέξει στο Δήμο για να ζητήσει την πρώτη παράταση…
Ο κ. Κατηρτσίδης πρότεινε να σκληρύνει τη στάση του ο Δήμος Ιωαννιτών και να πιέσει με όλα τα προσφερόμενα μέσα τον ανάδοχο.
Οι μήνες περνούν άπρακτοι…
Το πρόβλημα της τεχνικής λύσης τέθηκε επί τάπητος τον περασμένο Δεκέμβριο, μετά από τεράστια καθυστέρηση και απουσία αντίδρασης από την πλευρά της Περιφερειακής Αρχής, ενόσω η δημοτική αρχή Μπέγκα θέτει το ζήτημα από την αρχή της θητείας της. Στις αρχές Δεκεμβρίου, ο Θωμάς Μπέγκας έκανε γνωστό πως αντιπροτάθηκε λύση από την πλευρά της Περιφερειακής Αρχής που όφειλαν να εξετάσουν οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου. Ο Δήμαρχος ζήτησε χρόνο για να μελετηθεί επαρκώς η αντιπρόταση που εκ του αποτελέσματος φαίνεται πως δεν έχει την έγκριση των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου, ούτε μπορεί να γεφυρώσει το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Η εξέλιξη αυτή προκλήθηκε ουσιαστικά έπειτα από τις έντονες τοποθετήσεις του Δημάρχου Ιωαννιτών και του αντιδημάρχου υποδομών Κώστα Γκόγκου, στη συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής του περασμένου Νοεμβρίου.
Τα συγκεκριμένα και αναλυτικά στοιχεία που είχε παρουσιάσει τότε ο κ. Γκόγκος ανέφεραν ότι
- η μελέτη του έργου πριν τη συμβασιοποίηση είχε όλες τις εγκρίσεις με αρχικό προϋπολογισμό 24 εκατ. ευρώ συν τις απαλλοτριώσεις, τη μετατόπιση των δικτύων κτλ. Το έργο συμβασιοποιήθηκε στις 31/1/2022, ανατέθηκε στην ΕΡΓΟΔΥΝΑΜΙΚΗ Πατρών για 16 εκατ. ευρώ. Έως σήμερα το ποσοστό απορρόφησης ανέρχεται στο 40% με άθροισμα πληρωμών 9 εκατ. ευρώ και έχει εκτελεστεί το 50% του φυσικού αντικειμένου.
- Η αποτίμηση της δεύτερης τροποποίησης που αφορά το επίχωμα σε μήκος δρόμου 540 μέτρων μέσα στον βιότοπο Τσαμαρά, αποτυπώνεται σε μια υπέρβαση ποσού 2,219 εκατ., έχει κατατεθεί από τις 26/3/2024 με έγγραφο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών στο Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Ηπείρου που είναι το αρμόδιο γνωμοδοτικό όργανο αλλά δεν έχει εκφράσει γνώμη.
- Κάθε εύλογο διάστημα έχει παρέλθει, σύμφωνα με τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας, τόνισε το Νοέμβριο ο κ. Γκόγκος, παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις και συνεννοήσεις με την Περιφέρεια από τη διαβίβαση του φακέλου, έχε διαμειφθεί αλληλογραφία με την ΕΥΔ της Περιφέρειας Ηπείρου, με σειρά εγγράφων. Το αίτημα τροποποίησης της μελέτης δεν αποτελεί θέμα της ΕΥΔ και αυτό είναι κάτι που σε ένα από τα έγγραφά της παραδέχεται η ΕΥΔ.
Ο Δήμος ως κύριος του έργου και έχων την αποκλειστική ευθύνη ενός τόσο σημαντικού έργου, έχει εκπονήσει τις μελέτες που βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα και τις ισχύουσες προδιαγραφές. Αυτά αποτελούν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για το πρόβλημα που έχει ανακύψει, ωστόσο οι διαφορετικές απόψεις και ενστάσεις, οι εσφαλμένοι χειρισμοί του παρελθόντος συνθέτουν ένα προβληματικό περιβάλλον που θέτει το ενδεχόμενο της απώλειας χρηματοδοτήσεων. Η προηγούμενη προγραμματική περίοδος πέρασε ανεκμετάλλευτη, προκαλώντας τη δέσμευση πόρων από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και οι έντονες αμφιβολίες για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα, είναι τα στοιχεία που ολοκληρώνουν την εικόνα του έργου, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.
Βρισκόμαστε πλέον στο σημείο μηδέν και η δημοτική αρχή Μπέγκα καλείται να καθορίσει την περαιτέρω στάση της, με ακόμα και νομικά μέσα να πέφτουν στο τραπέζι ως τρόπος αντίδρασης, όπως είχε υπονοήσει ο Δήμαρχος, στη συνεδρίαση του Νοεμβρίου.
Εκ των υστέρων, αποδεικνύεται πως είχε δίκιο ο πρώην αντιδήμαρχος προγραμματισμού Θανάσης Μανταλόβας, ο οποίος στην προηγούμενη δημοτική αρχή Μπέγκα, της περιόδου 2014-2019, ζητούσε να προηγηθεί της λεωφόρου Νιάρχου, ο μεγάλος δακτύλιος. Για τα δύο έργα, τότε είχε υπάρξει διαφωνία μεταξύ Δήμου και Περιφέρειας ως προς την προτεραιοποίησή τους, και η τότε δημοτική αρχή χαρακτήριζε την ανακατασκευή της υπερδιαστασιολογημένης Νιάρχου “φαραωνικό” έργο.
Ακολουθήστε το
στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.