Πόσο γερασμένος είναι ο στόλος των Ι.Χ. αυτοκινήτων στην Ελλάδα σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες;
Ποια είναι η μέση ηλικία των οχημάτων στη Γαλλία και την Ιταλία, και πώς συγκρίνεται με την ελληνική πραγματικότητα;
Επιπλέον, πόσους κατώτατους μισθούς χρειάζεται να διαθέσει ένας πολίτης για να αποκτήσει ένα καινούργιο αυτοκίνητο αξίας 12.000 ευρώ στην Ελλάδα, σε σχέση με τους αντίστοιχους αριθμούς στη Γαλλία και την Ιταλία;
Ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι από τους πιο γερασμένους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύμφωνα με στοιχεία του 2023, η μέση ηλικία των Ι.Χ. στην Ελλάδα ανέρχεται σε 17,5 έτη, κατατάσσοντας τη χώρα στην κορυφή της λίστας με τους πιο παλαιούς στόλους στην Ε.Ε. Αντίθετα, η μέση ηλικία των οχημάτων στη Γαλλία είναι 11,2 έτη και στην Ιταλία 12,8 έτη, ενώ ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 12,5 έτη.
Η παλαιότητα του στόλου στην Ελλάδα οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η οικονομική κρίση, η υψηλή φορολογία στα καινούργια αυτοκίνητα και το κόστος συντήρησης. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση στην ανανέωση των οχημάτων και την παρατεταμένη χρήση παλαιών αυτοκινήτων.
Όσον αφορά τον κατώτατο μισθό, στην Ελλάδα, από την 1η Απριλίου 2025, ο μικτός μηνιαίος κατώτατος μισθός είναι €1.026,60, ενώ ο καθαρός υπολογίζεται στα €866. Στη Γαλλία, από τον Νοέμβριο του 2024, ο μικτός μηνιαίος κατώτατος μισθός είναι €1.801,80, με καθαρό περίπου €1.426,30. Στην Ιταλία, δεν υπάρχει εθνικά καθορισμένος κατώτατος μισθός, καθώς οι μισθοί καθορίζονται κυρίως μέσω συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Αν λάβουμε υπόψη την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου αξίας €12.000, τότε:
- Στην Ελλάδα: Με καθαρό κατώτατο μισθό €866, απαιτούνται περίπου 13,9 μηνιαίοι μισθοί για την αγορά του αυτοκινήτου.
- Στη Γαλλία: Με καθαρό κατώτατο μισθό €1.426,30, απαιτούνται περίπου 8,4 μηνιαίοι μισθοί για την ίδια αγορά.
Αυτή η διαφορά υποδηλώνει ότι η απόκτηση καινούργιου αυτοκινήτου είναι σημαντικά πιο προσιτή για έναν εργαζόμενο με κατώτατο μισθό στη Γαλλία σε σύγκριση με την Ελλάδα. Η υψηλότερη αγοραστική δύναμη στη Γαλλία συμβάλλει στην ταχύτερη ανανέωση του στόλου οχημάτων, ενώ στην Ελλάδα, η οικονομική επιβάρυνση καθιστά δύσκολη την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων.
Πρόγραμμα απόσυρσης;
Σήμερα, υφίσταται ενεργό γενικό πρόγραμμα επιδότησης για την αντικατάσταση παλαιών Ι.Χ. αυτοκινήτων με νεότερα θερμικά οχήματα;
Στην Ελλάδα, μέχρι τον Μάιο του 2025, δεν υφίσταται ενεργό γενικό πρόγραμμα επιδότησης για την αντικατάσταση παλαιών Ι.Χ. αυτοκινήτων με νεότερα θερμικά οχήματα. Οι υφιστάμενες επιδοτήσεις επικεντρώνονται κυρίως στην προώθηση της ηλεκτροκίνησης μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο παρέχει επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, συνδυαζόμενη με την απόσυρση παλαιού οχήματος. Ωστόσο, το πρόγραμμα αυτό αφορά αποκλειστικά την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και δεν καλύπτει την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων με νεότερα θερμικά μοντέλα.
Επιπλέον, δεν υπάρχουν ενεργά προγράμματα επιδότησης για την αντικατάσταση παλαιών ταξί ή βαρέων επαγγελματικών οχημάτων με νεότερα θερμικά μοντέλα. Οι προηγούμενες προσπάθειες επιδότησης για την αντικατάσταση παλαιών ταξί με νέα ηλεκτρικά οχήματα ολοκληρώθηκαν χωρίς να επιτύχουν τους αναμενόμενους στόχους.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Ελλάδα, με μέσο όρο ηλικίας οχημάτων τα 17,3 έτη — τον υψηλότερο στην ΕΕ — ενδέχεται να επηρεαστεί από μελλοντικές ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που εξετάζουν την εφαρμογή υποχρεωτικής απόσυρσης παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την ανανέωση του στόλου.
Ακολουθήστε το
στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.