Aνακοινωση για το εξελισσόμενο έργο του open mall της Ριζοσπαστικής Δημοτικής Αλλαγής αναφέρει:

Επιλέξαμε να τοποθετηθούμε κάποιες μέρες αργότερα από την Τετάρτη 17 Απριλίου 2024, όπου στο Επιμελητήριο έγινε μια πολύ μεγάλη και μαζική συζήτηση για το έργο του Open Mall. Και αυτό γιατί περιμέναμε να δούμε και την στάση και την θέση της Δημοτικής Αρχής στο Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας 22 Απριλίου 2024, για το ζήτημα αυτό.

Παρ’ όλο που όπως είπαμε και στις δύο συνεδριάσεις είναι ομόθυμο το αίσθημα των πολιτών της Άρτας για τον τρόπο και το αποτέλεσμα (αισθητικό και λειτουργικό) του συγκεκριμένου έργου, έτσι όπως εξελίσσεται, η Δημοτική Αρχή συμπεριφέρεται σαν να είναι έρμαιο της μελέτης, της χρηματοδότησης και του εργολάβου.

Πραγματικά με έκπληξη διαπιστώσαμε τις επόμενες μέρες ότι η μεγάλη συζήτηση της Τετάρτης στο Επιμελητήριο, που πήρε χαρακτηριστικά λαϊκής συνέλευσης, ήταν σαν να μην έγινε: τα έργα συνεχίστηκαν παρόλο που είναι προφανές στον καθένα από την υλοποίηση του έργου στα πρώτα λίγα μέτρα πεζοδρόμου που έχουν «κατασκευαστεί», ότι υπάρχουν σοβαρά προβλήματα :

  • προσβασιμότητας ( πυροσβεστικών, ασθενοφόρων, οχημάτων τροφοδοσίας, οχημάτων καθαριότητας κλπ),
  • λειτουργικότητας ( καθαρισμός κάδων, είσοδος/έξοδος κατοικιών και επιχειρήσεων, όδευση ατόμων με προβλήματα όρασης πάνω στο κανάλι ομβρίων κλπ.) και
  • αντίληψης του τρισδιάστατου χώρου σε αυτό το τμήμα ( ογκώδης ζαρντινιέρες και παγκάκια, πολλά σε πλήθος, μικρό άνοιγμα δρόμου κλπ.),

Ταυτόχρονα το κέντρο της πόλης αυτή την στιγμή είναι ένα τεράστιο ανοικτού τύπου εργοτάξιο, χωρίς ούτε καν τα ελάχιστα μέτρα ασφαλείας για όλους, εργαζόμενους και πολίτες.

Ρωτάμε:

  • Ποιος επέλεξε να μην συμπεριληφθεί η τακτοποίηση όλων των υπογείων δικτύων του κέντρου  της πόλης μας στην χρηματοδότηση του έργου;
  • Σε όλα τα συγχρηματοδοτούμενα έργα επιτρέπεται και γίνονται αλλαγές, οι οποίες δεν αλλάζουν το φυσικό αντικείμενο, την αρτιότητα και λειτουργικότητα του έργου. Στην περίπτωση του open mall πως διαφαίνεται δυσκολία να μειωθούν π.χ. τα παγκάκια από 7 σε 4 σε ένα μήκος μόλις 20 μέτρων;
  • ποιος επέλεξε να φυτευτούν δέντρα μέσα σε ζαρντινιέρες αφού πρώτα έχει τσιμεντωθεί όλο το έδαφος και να περιμένεις αυτά να επιζήσουν; Ή να πρέπει να σπάσει μετά το τσιμέντο κάτω από τη ζαρτινιέρα για να μπορούν να βρουν γη οι ρίζες των δέντρων;
  • πως θα επηρεάσει θετικά το μικροκλίμα του αστικού ιστού αυτή η μελέτη ανάπλασης που κόβει και τα υπάρχοντα δέντρα των πλατειών και τα αντικαθιστά με ζαρντινιέρες, ενώ δεν περιλαμβάνει άλλη δενδροφύτευση και σκίαση;
  • πως θα γίνεται η καθαριότητα στους δρόμους αυτούς;
  • ποιο είναι το σχέδιο πυρασφάλειας και πρόσβασης πυροσβεστικών οχημάτων και δυνάμεων;
  • ποιο είναι το σχέδιο πρόσβασης των ασθενοφόρων;
  • ποιο είναι το σχέδιο πρόσβασης των οχημάτων τροφοδοσίας;
  • πως γίνεται η όδευση για άτομα με προβλήματα όρασης να  βρίσκεται πάνω στο κανάλι για τα νερά της βροχής;

ΕΙΝΑΙ γεγονός ότι τα έργα «με κεντρική χρηματοδότηση» αποτελούν σοβαρό πρόβλημα\ζήτημα για όλους τους Δήμους της χώρας, οι οποίοι λόγω της εγκατάλειψης τους από το κεντρικό κράτος, καταφεύγουν σε έργα κεντρικά σχεδιασμένα που πολλές φορές μπορεί και να μην έχουν σχέση με τις πραγματικές ανάγκες του τόπου και των ανθρώπων του.

Σχετικά με το συγκεκριμένο έργο του OPEN MALL, θεωρούμε ότι επιβάλλεται ΑΜΕΣΑ να ληφθούν υπόψιν οι απόψεις των κατοίκων, των καταστηματαρχών, των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται στο κέντρο της πόλης, των δημοτών και να γίνουν, σύμφωνα με την νομοθεσία, οι απαραίτητες αλλαγές και τροποποιήσεις τώρα πριν να είναι αργά, προκειμένου να υπάρχει όφελος και για την πόλη και τους ανθρώπους, κατοίκους, δημότες, επισκέπτες, και όχι μόνο για τους εργολάβους όλων των τύπων.

Θεωρούμε επιβεβλημένο να παρθούν μέτρα ασφάλειας στα εργοτάξια του κέντρου και για τους εργαζόμενους σε αυτά, αλλά και για όλους τους διερχόμενους πολίτες.

Μετά το Δημοτικό Συμβούλιο της Δευτέρας 22/4/2024, ζητήσαμε με αίτηση μας προς τον Δήμο, τις απόψεις των αρμόδιων υπηρεσιών ( πυροσβεστική, ΕΚΑΒ κλπ. ) για το θέμα της προσβασιμότητας στην περιοχή του open mall, καθώς και οποιασδήποτε μελέτης που να αφορά στο ζήτημα αυτό και υπάρχει στο Δήμο Αρταίων.

Τονίζουμε ότι Κύριος του Έργου είναι ο Δήμος ΑρταίωνΔεν είναι ούτε ο χρηματοδότης, ούτε ο εργολάβος! Και ως Κύριος του Έργου και αναθέτουσα αρχή θα έπρεπε να έχει και τον πλήρη έλεγχο!

Εδώ οι τοποθετήσεις της Βάσως Αμπελογιάννη στην ευρεία συζήτηση της Τετάρτης 17 Απριλίου 2024 και στο Δημοτικό συμβούλιο στις 22 Απριλίου 2024

 

 

Η «Ενωτική Πρωτοβουλία Μηχανικών» για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Άρτας

Η παράταξη «Ενωτική Πρωτοβουλία Μηχανικών» Άρτας-Λευκάδας εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τα έργα ανάπλασης της Άρτας.

Αναλυτικά: Τον τελευταίο καιρό αναπτύχθηκε στην πόλη της Άρτας ένας δημόσιος διάλογος, με αφορμή τον προβληματισμό πλήθους συμπολιτών μας και τοπικών φορέων για το αισθητικό αποτέλεσμα, το χρονοδιάγραμμα περαίωσης, την ανάπτυξη του εργοταξίου, τα υλικά κατασκευής, τη χωροθέτηση επιμέρους στοιχείων του έργου και την εν γένει λειτουργικότητα, σκοπιμότητα και εξέλιξη της κατασκευής του “Open Mall”.
Μιας τεχνικής παρέμβασης στον δημόσιο ανοικτό χώρο, αποτέλεσμα μιας καινοτόμας, για την Ελλάδα, δράσης συνεργασίας του Δήμου Αρταίων και του Εμπορικού Συλλόγου Άρτας. Η οποία αποσκοπούσε να αναβαθμίσει τον κεντρικό πεζόδρομο, να ενισχύσει και να τονώσει την οικονομική δραστηριότητα, να προσδώσει μια ιδιαίτερη, ελκυστική ταυτότητα και μια αυξημένη επισκεψιμότητα και κινητικότητα στο ιστορικό κέντρο του αστικού ιστού του μητροπολιτικού Δήμου.
Ένας από τους ρόλους του Τεχνικού Επιμελητηρίου είναι να “ενημερώνει την κοινή γνώμη με ανακοινώσεις, δημοσιεύσεις, εκδόσεις ή με άλλο πρόσφορο τρόπο, για οποιοδήποτε θέμα της αρμοδιότητάς του, εκλαϊκεύοντας και βοηθώντας στην ευρύτερη κατανόηση των σχετικών θεμάτων και προβλημάτων”.
Με γνώμονα τα παραπάνω, θα επιδιώξουμε να καλύψουμε -ως παράταξη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ηπείρου- το κενό που δημιούργησε η απουσία δημοσιοποιημένης θέσης για το συγκεκριμένο τεχνικό έργο, τόσο από την πλευρά της διοίκησης του υδροκέφαλου -συνδιοικούμενου την τρέχουσα 4ετή θητεία από τις παρατάξεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ- Τεχνικού Επιμελητηρίου Ηπείρου (ΤΕΕ/ΤΗ), όσο και από την πλευρά της “Μονοπρόσωπης” Νομαρχιακής Επιτροπής Άρτας του ΤΕΕ/ΤΗ.
Έτσι, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στους συμπολίτες μας, στους τοπικούς φορείς και στους συναδέλφους μας, με στόχο την υπεράσπιση του ρόλου του ΤΕΕ ως Τεχνικού Συμβούλου της Πολιτείας και της Κοινωνίας, τα μέλη της ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΗΠΕΙΡΟΥ-ΛΕΥΚΑΔΑΣ, Διπλωματούχοι Μηχανικοί, που ζούμε και δραστηριοποιούμαστε στην Άρτα, αποφασίσαμε να εκφράσουμε -κωδικοποιημένα- κάποια θέματα που άπτονται της επιστημονικής γνώσης και επαγγελματικής μας εμπειρίας και αφορούν τη διαδικασία της παραγωγής των δημοσίων έργων, όπως είναι και το εν λόγω έργο.
Εκτιμώντας πως μ’ αυτόν τον τρόπο θα αποσαφηνιστούν ορισμένα από τα ζητήματα που απασχολούν τον δημόσιο διάλογο και θα τεθεί μια βάση εγκυρότητας στη διαμόρφωση άποψης και ένα πλαίσιο ρεαλισμού στον οδικό χάρτη για την όποια διεκδίκηση μεταβολής/βελτίωσης στοιχείων του έργου.
Θα ξεκινήσουμε, αναπόφευκτα, με κάποιους όρους κατανόησης των διαδικασιών και των εμπλεκόμενων φορέων στην παραγωγή δημοσίων έργων:
1. Τα Δημόσια έργα, γενικά, είναι έργα υποδομής, που καλύπτουν βασικές ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, συμβάλλουν στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνατοτήτων, στην αύξηση του εθνικού προϊόντος και γενικά αποσκοπούν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του λαού. Ως τέτοια, εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και η επιτυχής εκτέλεσή τους, αυτονόητα, αφορά όλους μας.
2. Τα Δημόσια έργα εκτελούνται στη βάση ενός πλήρους νομοθετικού καθεστώτος, που διέπει την ανάθεση και εκτέλεση Δημοσίων Συμβάσεων, με συμβαλλόμενα μέρη τον εκάστοτε δημόσιο φορέα, που χαρακτηρίζεται ως Κύριος του Έργου (εν προκειμένω ο Δήμος Αρταίων) και την εκάστοτε εργοληπτική επιχείρηση, που χαρακτηρίζεται ως Ανάδοχος κατασκευής (εν προκειμένω η εταιρεία Κατασκευαστική ΙΛΙΣΣΟΣ Α.Τ.Ε.).
3. Η Σύμβαση, πέρα από τη γραπτή συμφωνία μεταξύ Κυρίου του Έργου και Αναδόχου, περιλαμβάνει -ως αναπόσπαστο τμήμα- και τα σχέδια, ΄τα τεύχη και τις προδιαγραφές της συγκεκριμένης κατασκευής. Οι όροι της είναι συγκεκριμένοι και δεσμευτικοί για τα δύο αντισυμβαλλόμενα μέρη, με καθορισμένα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του Δήμου και της εργοληπτικής επιχείρησης που απορρέουν από αυτή, τόσο για την υλοποίηση της Σύμβασης, όσο και για την ενδεχόμενη λύση της.
4. Η κατασκευή του Δημόσιου έργου -και ιδίως ζητήματα που αφορούν τους όρους της Σύμβασης κατασκευής- εποπτεύονται από την Προϊσταμένη Αρχή (εν προκειμένω την Οικονομική Επιτροπή ή το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αρταίων), ενώ η τεχνική υπηρεσία του Κυρίου του Έργου, που χαρακτηρίζεται ως Διευθύνουσα Υπηρεσία (εν προκειμένω η Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Αρταίων) έχει ως αρμοδιότητα την επίβλεψη (παρακολούθηση, έλεγχο και διοίκηση) των συμβασιοποιημένων εργασιών κατασκευής.
5. Η τεχνική λύση που υλοποιείται σήμερα στο κέντρο της πόλης προέκυψε μετά από τη διοργάνωση Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Προσχεδίων από τον Δήμο Αρταίων και την επιλογή της Δημοτικής Αρχής να συνάψει σύμβαση ανάθεσης της πλήρους μελέτης του έργου με το τεχνικό γραφείο της βραβευθείσας αρχιτεκτονικής πρότασης. Έτσι, πέραν της Οικονομικής Επιτροπής ή του Δημοτικού Συμβουλίου και της Δ/νσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, συμμετοχή αποφασιστικού χαρακτήρα στην εποπτεία κατασκευής του έργου και στις όποιες τροποποιήσεις/μεταβολές υλοποίησης της μελέτης του, έχει και ο βραβευμένος αρχιτέκτονας μελετητής.
6. Το εν λόγω έργο μελετήθηκε συνολικά και υλοποιείται τμηματικά, επιμερισμένο σε δύο ξεχωριστές εργολαβίες με διαφορετικούς φορείς χρηματοδότησης. Το έργο “Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου”, το οποίο έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, κατασκευάζεται κυρίως με κονδύλια του ΕΤΠΑ και το έργο “Ανάπλαση και ανάδειξη του κεντρικού ιστού της πόλης της Άρτας” κατασκευάζεται κυρίως με κονδύλια του ΠΔΕ του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η ένταξη των δύο έργων στα συγκεκριμένα προγράμματα χρηματοδότησης έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, τόσο όσον αφορά την υλοποίηση των στοιχείων των μελετών, όσο και το είδος και το ύψος των δαπανών, όπως αυτά αποτυπώνονταν στις υποβληθείσες από τον Δήμο Αρταίων προτάσεις ένταξης.
Έτσι, οποιαδήποτε μεταβολή στοιχείων, χαρακτηριστικών ή/και ποσοτήτων των δύο συγχρηματοδοτούμενων εν εξελίξει έργων (λ.χ. παράταιροι όγκοι, χωροθέτηση επιμέρους στοιχείων του έργου, υλικά κατασκευής κ.ο.κ.) υπόκειται στην αξιολόγηση και υποχρεωτική συναίνεση των Διαχειριστικών Αρχών των προγραμμάτων χρηματοδότησης.
7. Το τμήμα του συνολικού έργου που αφορά στην τροποποίηση των όψεων των επιχειρήσεων που επέλεξαν να ενταχθούν στο Open Mall δεν εμπεριέχεται στις εν εξελίξει εργολαβίες. Επίκειται διαγωνισμός ανάδειξης αναδόχου, που θα υλοποιήσει τις εν λόγω παρεμβάσεις.
8. Η θετική ή αρνητική αξιολόγηση της αισθητικής μιας κατασκευής δεν συνιστά μετρήσιμο τεχνικό θέμα.
9. Εκτεταμένη και ουσιαστική διαβούλευση για το συγκεκριμένο έργο δεν πραγματοποιήθηκε. Αυτό συνιστά πολύ σοβαρό έλλειμμα για την παραγωγή έργου τέτοιας σημασίας, που επηρεάζει και μεταβάλλει την εικόνα και τα λειτουργικά χαρακτηριστικά σε μια πολύ μεγάλη έκταση στο ιστορικό κέντρο της πόλης, το οποίο φιλοξενεί μικτές χρήσεις. Έτσι, το εν λόγω έργο πέρα από τη λειτουργική αναβάθμιση και την αισθητική του δημόσιου χώρου αφορά και την επαγγελματική λειτουργία των επιχειρηματιών και την κοινωνική καθημερινότητα των κατοίκων. Ο χωρικός σχεδιασμός για τέτοιου είδους έργα οφείλει να είναι συμμετοχικός και η διαβούλευση εξαντλητική, ούτως ώστε να προλαμβάνονται καταστάσεις όπως οι σημερινές, όπου εκ των υστέρων διατυπώνονται διαφωνίες, εγείρονται αντιδράσεις και οι επιπτώσεις κρίνονται με βάση τα “δείγματα γραφής” του ήδη κατασκευασμένου τμήματος του έργου.
10. Η αναγκαιότητα ανακατασκευής του παλαιωμένου φθαρμένου πεζοδρόμου του αστικού κέντρου ήταν δεδομένη. Ομοίως και η αντικατάσταση φθαρμένων τμημάτων των υποκείμενων δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης ομβρίων.
Όπως δεδομένη είναι και η αίσθηση που προκαλείται στον περιπατητή για κατασκευές εκτός κλίμακας με μονομερή -ως προς τον κεντρικό άξονα του πεζόδρομου- και πυκνή χωροθέτηση τσιμεντένιων όγκων (ο προβληματισμός αφορά τις κατασκευές που θα χρησιμοποιούνται ως ζαρτινιέρες, παγκάκια και κάδοι απορριμμάτων). Αντίστοιχο προβληματισμό προκαλεί η επιλογή της θέσης όδευσης τυφλών εκατέρωθεν της κεντρικής ράγας υποδοχής ομβρίων υδάτων, η οπτική μείωση παρουσίας πρασίνου (με την φύτευση αιωνόβιων δένδρων μέσα σε ζαρντινιέρες αντί του εδάφους) και η έλλειψη φωτιστικών σωμάτων στην πρόταση ανάπλασης.
11. Το Δημόσιο Έργο ασφαλώς δεν κατασκευάζεται με στόχο απλά να κατασκευαστεί και να απορροφήσει τα διαθέσιμα κατά περίπτωση κονδύλια. Πρέπει να αποτελεί τμήμα υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου αναπτυξιακού σχεδιασμού του δημόσιου φορέα, να εξυπηρετεί τη βελτίωση των υποδομών και την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών. Σε αντιδιαστολή με το Ιδιωτικό, το Δημόσιο έργο χρησιμοποιείται από το κοινωνικό σύνολο και στοχεύει να έχει ως ωφελούμενους όλους τους χρήστες του. Από τη στιγμή που υπάρχει έντονη αρνητική κριτική από μεγάλο αριθμό χρηστών του έργου, ο Κύριος του Έργου οφείλει να σταθμίσει την κριτική τους, κι αν την αξιολογήσει ως εύλογη, να επανεξετάσει τους σχεδιασμούς του και να διερευνήσει τις δυνατότητες θεραπείας.
12. Μεταβολή/τροποποίηση του φυσικού αντικειμένου των έργων σήμερα είναι εφικτή, δίχως να υπάρχουν από την πλευρά του Κυρίου του Έργου οι απόλυτοι βαθμοί ελευθερίας, καθώς τα έργα είναι συμβασιοποιημένα και συγχρηματοδοτούμενα, οι εργολαβίες τους είναι σε εξέλιξη και οι μελέτες τους αποτελούν προϊόντα σύμβασης του Δήμου με το βραβευθέν αρχιτεκτονικό γραφείο. Έτσι, οι όποιες αλλαγές προϋποθέτουν τη σύμφωνη γνώμη του Δήμου Αρταίων, του βραβευμένου μελετητή και των αντίστοιχων Διαχειριστικών Αρχών, με τις ανάλογες επιβαρύνσεις -φυσικά- σε χρόνο και χρήμα.
Τα μέλη της ΕΝΩΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ηπείρου- Λευκάδας
Κλεισιάρη Βάσια, Πολιτικός Μηχανικός
Κορδούλας Στάθης, Πολιτικός Μηχανικός
Μπαλαούρας Γιώργος, Πολιτικός Μηχανικός
Πάνου Τάνια, Πολιτικός Μηχανικός
Παπανικολάου Ανίτα, Αγρονόμος- Τοπογράφος Μηχανικός
Παππάς Βαγγέλης, Πολιτικός Μηχανικός
Παππάς Γιώργος, Χημικός Μηχανικός
Σμύρης Αλέξης, Πολιτικός Μηχανικός
Τριανταφυλλάκης Νίκος, Πολιτικός Μηχανικός
Χασκής Πάνος, Μηχανικός Περιβάλλοντος

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!