Συνέντευξη στον Παναγιώτη Μπούρχα

Σαφές αποτύπωμα έργου και οργανωτική ανασυγκρότηση στον τομέα των σχολικών υποδομών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διαπιστώνεται κατά τον πρώτο ενάμιση χρόνο θητείας της νέας δημοτικής αρχής στον Δήμο Ιωαννιτών. Ο πρόεδρος της Ενιαίας Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου μας, κ. Κωνσταντίνος Κρικώνης, μιλά στο epirusgate.gr για τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει, τα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν, αλλά και τις ενέργειες που προγραμματίζονται για το καλοκαίρι, στα γυμνάσια, τα λύκεια και τα γυμναστήρια του Δήμου μας.

Ο ίδιος επισημαίνει πως η κατάσταση των σχολείων που παρέλαβε η νέα διοίκηση ήταν επιβαρυμένη από χρόνια αμέλεια, ενώ υπογραμμίζει τη σημασία της συνεργασίας με τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου και τους διευθυντές των σχολείων για την επίτευξη μετρήσιμων αποτελεσμάτων. Αναφέρεται σε προγράμματα όπως το «Μαριέττα Γιαννάκου» και η ενεργειακή αναβάθμιση που θα τρέξουν το επόμενο διάστημα σε μια σειρά σχολικών μονάδων, ενώ θέτει επί τάπητος την ανάγκη ίδρυσης νέων σχολικών μονάδων στη Δ.Ε. Ανατολής, για λόγους που έχουν να κάνουν με τον μαθητικό πληθυσμό της συγκεκριμένης περιοχής.

Τέλος, ο κ. Κρικώντας καταθέτει συγκεκριμένη πρόταση για την πρόληψη φθορών και καταστροφών στις σχολικές μονάδες, τονίζοντας ότι «η πρόληψη δεν είναι κίνηση εντυπωσιασμού, αλλά πράξη ευθύνης».

Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Κωνσταντίνου Κρικώνη έχει ως εξής:

Ερ. Ξεκινώντας θα ήθελα ένα σχόλιο για την εκτίμηση της πορείας της δημοτικής σας αρχής, αυτό τον ενάμιση χρόνο θητείας, σε συνάρτηση ή όχι με τα πολιτικά καθήκοντα που σας έχουν ανατεθεί.

Απ. Η μέχρι τώρα πορεία της δημοτικής αρχής αποτυπώνει μια σαφή διάθεση οργανωτικής ανασυγκρότησης και στοχευμένων παρεμβάσεων, κυρίως στον κρίσιμο τομέα των σχολικών υποδομών. Οι παρεμβάσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη δείχνουν συνέπεια στον σχεδιασμό και ρεαλισμό στην υλοποίηση, κάτι που συχνά λείπει από τη δημόσια διοίκηση.

Η έμφαση σε παρεμβάσεις με μετρήσιμο αποτέλεσμα – όπως οι ενεργειακές αναβαθμίσεις, η βελτίωση της προσβασιμότητας και η φροντίδα για τη λειτουργικότητα των σχολικών μονάδων – καταδεικνύει πως η δημοτική αρχή κινείται με κριτήρια ουσίας και όχι εντυπωσιασμού. Παράλληλα, η συστηματική συνεργασία μεταξύ αιρετών, τεχνικών υπηρεσιών, εργοταξίου και σχολικών φορέων συνιστά θετικό δείγμα πολιτικής ωριμότητας και διοικητικής συνέχειας.

Αναμφίβολα υπάρχουν ακόμη προκλήσεις και τομείς που απαιτούν επιτάχυνση ή μεγαλύτερη προσοχή – ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση της καθημερινότητας και των μικρών προβλημάτων που έχουν μεγάλο αποτύπωμα στη σχολική ζωή. Ωστόσο, η γενική κατεύθυνση, μέχρι στιγμής, αποπνέει σοβαρότητα, προγραμματισμό και σαφές αποτύπωμα έργου.

Ερ. Ποια είναι η κατάσταση και η γενική εικόνα των σχολείων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου μας, όπως αυτά παραλήφθηκαν από τη νέα δημοτική αρχή πριν από ενάμιση χρόνο;

Απ. Κατά την παραλαβή των σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τη νέα δημοτική αρχή, πριν από ενάμιση χρόνο, διαπιστώθηκαν σημαντικές ελλείψεις σε επίπεδο υποδομών, ασφάλειας και τεχνολογικής υποστήριξης, με εμφανή επίδραση στην καθημερινότητα της σχολικής ζωής. Η εικόνα των σχολικών συγκροτημάτων ήταν επιβαρυμένη από χρόνια αμέλεια, με ιδιαίτερη υποβάθμιση στους εξωτερικούς χώρους και ελλιπή συντήρηση βασικών εγκαταστάσεων.

Στους αύλειους χώρους υπήρχε έντονη βλάστηση, έλλειψη φωτισμού και σκουπίδια που ενίσχυαν φαινόμενα παραβατικότητας, κυρίως στα μεγάλα συγκροτήματα του Πολυκλαδικού, των Αμπελοκήπων και των Καρδαμιτσίων. Η Σχολική Επιτροπή αντέδρασε άμεσα με εκτεταμένες εργασίες καλλωπισμού, καθαρισμού και ενίσχυσης του εξωτερικού φωτισμού, αναβαθμίζοντας την ασφάλεια.

Παράλληλα, εντοπίστηκαν σοβαρά ηλεκτρολογικά προβλήματα στο εσωτερικό των σχολείων, τα οποία επηρέαζαν τη λειτουργικότητα των υποδομών και την ομαλή διεξαγωγή του μαθήματος. Ενδεικτικό ήταν το πρόβλημα με τους διαδραστικούς πίνακες, που δεν μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν λόγω ακατάλληλου ή ανύπαρκτου δικτύου.

Στο πλαίσιο της εξοικονόμησης πόρων, τοποθετήθηκαν ωρομετρητές σε όλους τους λέβητες και διακόπηκαν ανενεργές τηλεφωνικές γραμμές, μειώνοντας αισθητά τα λειτουργικά έξοδα.

Η νέα δημοτική αρχή χρειάστηκε να παρέμβει από την αρχή, θέτοντας σαφείς προτεραιότητες, ώστε να αναβαθμίσει τις σχολικές μονάδες και να αποκαταστήσει την καθημερινή λειτουργία τους, προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

Ερ. Πώς γίνεται ως τώρα η διαχείριση των προβλημάτων και ποια μεγάλα ζητήματα έχουν αντιμετωπιστεί στις σχολικές υποδομές των οποίων έχετε την ευθύνη;

Απ. Με την ανάληψη της ευθύνης των σχολικών υποδομών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον Δήμο Ιωαννιτών, διαφάνηκε η ανάγκη για άμεση ενεργοποίηση μηχανισμών αντιμετώπισης συσσωρευμένων προβλημάτων. Στόχος ήταν η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος και η διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας των σχολείων. Η προσέγγιση που υιοθετήθηκε στηρίχθηκε σε ένα συνεργατικό μοντέλο, με διαρκή συνεννόηση μεταξύ Σχολικής Επιτροπής, διευθυντών σχολικών μονάδων, γονέων και εσχάτως μελών του Δημοτικού Συμβουλίου Νέων, μέσω τακτικών συναντήσεων και θεσμοθετημένων διαύλων επικοινωνίας.

Η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων ενισχύθηκε μέσω στενής συνεργασίας με τις τεχνικές υπηρεσίες και του εργοταξίου του Δήμου, καθώς και των αντίστοιχων Αντιδημάρχων, γεγονός που επέτρεψε την άμεση επίλυση προβλημάτων. Παράλληλα, εφαρμόστηκαν μέτρα περιορισμού των λειτουργικών δαπανών, όπως η παρακολούθηση καταναλώσεων πετρελαίου, ρεύματος και νερού καθώς και η κατάργηση μη λειτουργικών τηλεφωνικών αριθμών. Στις ουσιαστικές παρεμβάσεις περιλαμβάνονται εκτενείς εργασίες επισκευών σε δίκτυα, περιφράξεις και υδραυλικές εγκαταστάσεις. Ενισχύθηκε επίσης η τεχνολογική υποδομή με νέο ηλεκτρονικό εξοπλισμό σε όλες τις σχολικές μονάδες.

Ειδική φροντίδα δόθηκε στην αναβάθμιση των εξωτερικών χώρων, με καθαρισμούς, φωτισμό και παρεμβάσεις σε διατηρητέες μονάδες. Τέλος, η πρόληψη καθιερώθηκε ως σταθερό στοιχείο πολιτικής, με μηχανισμό τεχνικών ελέγχων και δράσεις ευαισθητοποίησης της σχολικής κοινότητας. Η συνολική στρατηγική στοχεύει σε ένα σύγχρονο, ασφαλές και λειτουργικό σχολικό περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες μαθητών και εκπαιδευτικών.

Ερ. Πού θα επικεντρώσετε στο κομμάτι των συντηρήσεων από την επομένη της λήξης του σχολικού έτους, τις προσεχείς εβδομάδες και μέρες;

Απ. Με τη λήξη της σχολικής χρονιάς, η Σχολική Επιτροπή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Ιωαννιτών θέτει σε εφαρμογή ένα πυκνό πρόγραμμα εργασιών, αξιοποιώντας το θερινό διάστημα για παρεμβάσεις που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν εν μέσω σχολικής λειτουργίας. Εστιάζοντας κυρίως σε οικοδομικές εργασίες, όπως η αποκατάσταση φθαρμένων επιχρισμάτων, οι ελαιοχρωματισμοί και η επισκευή φθορών σε οροφές και τοιχοποιίες, παρεμβάσεις θορυβώδεις που απαιτούν χρόνο και κατάλληλες καιρικές συνθήκες.

Ταυτόχρονα, προγραμματίζεται αποκατάσταση του εξωτερικού φωτισμού, με στοχευμένες αντικαταστάσεις και επισκευές για τη βελτίωση της ορατότητας και της ασφάλειας στις αυλές των σχολικών μονάδων. Σημαντικό κεφάλαιο του σχεδίου αποτελούν οι εργασίες στα γυμναστήρια, όπου θα γίνουν επισκευές στις τουαλέτες και στο φωτισμό, εκμεταλλευόμενοι την απουσία αθλητικών δραστηριοτήτων.

Επιπλέον, θα πραγματοποιηθούν στοχευμένες υδραυλικές επεμβάσεις, ιδίως σε παλαιότερες εγκαταστάσεις, για την αναβάθμιση των συστημάτων ύδρευσης και αποχέτευσης, διασφαλίζοντας την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία των μονάδων από τον Σεπτέμβριο.

Ο τελικός στόχος είναι σαφής: οι σχολικές δομές να υποδέχονται μαθητές και εκπαιδευτικούς σε ένα περιβάλλον αναβαθμισμένο, ασφαλές και σύγχρονο, που θα ενισχύει ουσιαστικά τη μαθησιακή διαδικασία.

Ερ. Έχει παρουσιαστεί ένα μεγάλο πρόγραμμα παρέμβασης στα σχολεία του Δήμου μας από διάφορα προγράμματα (ενεργειακή αναβάθμιση, “Μαριέτα Γιαννάκου” κτλ.). Ποια η σημαντικότερη αλλαγή που θα δούμε τους επόμενους μήνες, σε μονάδες της Β/βάθμιας εκπαίδευσης και σε ποιες ακριβώς;

Απ. Η σημαντικότερη αλλαγή που θα δούμε το επόμενο διάστημα στα σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Ιωαννιτών αφορά την ανακαίνιση των αύλειων χώρων και των αθλητικών εγκαταστάσεων, σε συνδυασμό με εκτεταμένες ενεργειακές αναβαθμίσεις.

Μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» ξεκινούν παρεμβάσεις σε δυο σχολικές μονάδες, το ΓΕΛ Πεδινής και το Γυμνάσιο Περάματος. Οι εργασίες περιλαμβάνουν ανακαίνιση χώρων υγιεινής, βελτίωση προσβασιμότητας, ελαιοχρωματισμούς, αλλά και πλήρη αναδιαμόρφωση των αύλειων χώρων και των αθλητικών εγκαταστάσεων. Οι παρεμβάσεις αυτές αποσκοπούν στη δημιουργία ενός ασφαλούς, λειτουργικού και ενταξιακού περιβάλλοντος για όλους τους μαθητές.

Ταυτόχρονα, στο σχολικό συγκρότημα της Κιάφας –που στεγάζει τα 6ο, 7ο και 8ο Γυμνάσιο, καθώς και το 1ο ΓΕΛ Ιωαννίνων θα προχωρήσει η ενεργειακή αναβάθμιση με θερμομόνωση, αντικατάσταση κουφωμάτων και αναβάθμιση συστημάτων θέρμανσης. Οι παρεμβάσεις συμβάλλουν τόσο στη μείωση του λειτουργικού κόστους όσο και στη βιωσιμότητα των υποδομών.

Όλα τα έργα υλοποιούνται με σταθερό συντονισμό των Αντιδημάρχων Παιδείας, κ. Στέφανου Σίντου  και Προγραμματισμού, κ. Θωμά Γιωτίτσα, με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου, φιλόξενου και βιώσιμου σχολικού περιβάλλοντος.

Ερ. Υπάρχει ανάγκη για νέα σχολεία και αν ναι, σε ποιες περιοχές του Δήμου μας σήμερα;

Απ. Απαντώντας αμιγώς σε στατιστική και ρυμοτομική βάση, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι διαθέσιμοι χώροι ή τα απαιτούμενα χρηματοδοτικά εργαλεία, προκύπτει ισχυρό και τεκμηριωμένο επιχείρημα υπέρ της ανάγκης ίδρυσης νέων σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον Δήμο Ιωαννιτών.

Συγκεκριμένα η Δημοτική Ενότητα Ανατολής, με πληθυσμό περίπου 8.775 κατοίκους και 754 μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, παρουσιάζει αναλογία 1 μαθητή ανά 12 κατοίκους – από τις υψηλότερες στο σύνολο του Δήμου. Ταυτόχρονα, διαθέτει εκτεταμένη  έκταση, αραιή δόμηση και περιοχές με αυξανόμενη οικιστική ανάπτυξη, στοιχεία που ευνοούν τη χωροθέτηση νέων εκπαιδευτικών δομών. Η πληθυσμιακή δυναμική και η αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής καθιστούν επιτακτική τη δημιουργία νέων σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Αντίστοιχα, στη Δημοτική Ενότητα Ιωαννίνων, παρά τον μεγάλο πληθυσμό (περίπου 59.000 κάτοικοι), εντοπίζεται συγκέντρωση μεγάλου αριθμού μαθητών σε ελάχιστες σχολικές μονάδες, κυρίως στις επαγγελματικές (ΕΠΑΛ), που φιλοξενούν έως και 750 μαθητές. Η έλλειψη διαθέσιμων οικοδομήσιμων χώρων στο κέντρο επιβάλλει την αναδιάρθρωση και επέκταση των υφιστάμενων δομών.

Αντίθετα, περιοχές όπως Πέραμα, Μπιζάνι, Λογγάδες, Κουτσελιό και Σταυράκι παρουσιάζουν αραιή οικιστική ανάπτυξη, μεγάλη έκταση αλλά μικρή μαθητική πυκνότητα – με λιγότερους από 100 μαθητές ανά σχολική κοινότητα. Εδώ δεν τεκμηριώνεται ανάγκη για νέες μονάδες, αλλά περισσότερο ανάγκη για διατήρηση και ποιοτική αναβάθμιση των υπαρχουσών.

Συμπερασματικά, η ίδρυση νέων σχολείων στη Δ.Ε. Ανατολής και η ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης στο κέντρο της πόλης αποτελούν αναγκαία βήματα για μια ισόρροπη και λειτουργική εκπαιδευτική πολιτική.

Ερ. Έχετε πρόταση για την πρόληψη καταστροφών στα σχολεία του Δήμου; 

Απ. Η πρόληψη καταστροφών στις σχολικές μονάδες του Δήμου Ιωαννιτών αποτελεί κρίσιμο ζήτημα που συνδέεται άμεσα με την ασφάλεια των μαθητών, τη διατήρηση της δημόσιας περιουσίας και τη βιώσιμη λειτουργία των εκπαιδευτικών υποδομών. Αν και συχνά το θέμα αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, η υιοθέτηση μιας σταθερής και θεσμικής στρατηγικής πρόληψης μπορεί να αποδώσει σημαντικά αποτελέσματα, τόσο λειτουργικά όσο και οικονομικά.

Ο σχεδιασμός μας εστιάζει στην εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου προγράμματος πρόληψης, το οποίο περιλαμβάνει τακτικούς τεχνικούς ελέγχους σε κρίσιμες υποδομές (ηλεκτρολογικά, υδραυλικά, συστήματα θέρμανσης και πυρασφάλειας), με στόχο την έγκαιρη ανίχνευση φθορών ή δυσλειτουργιών πριν αυτές εξελιχθούν σε σοβαρές ζημιές. Παράλληλα, κρίνεται απαραίτητη η ενεργός συμμετοχή των διευθυντών των σχολείων, μέσω ενός μηχανισμού άμεσης αναφοράς φθορών, ώστε οι παρεμβάσεις να είναι έγκαιρες και στοχευμένες.

Επιπλέον, η πρόληψη περνά και μέσα από την εκπαίδευση. Η ευαισθητοποίηση των μαθητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού για τη σημασία της διατήρησης των σχολικών εγκαταστάσεων σε καλή κατάσταση, μέσα από οργανωμένες δράσεις και ενημερωτικές πρωτοβουλίες, μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά σε φαινόμενα αμέλειας ή φθοράς.

Σε επίπεδο εξωτερικής ασφάλειας, προτείνεται η ενίσχυση της επιτήρησης των σχολείων, ιδιαίτερα κατά τις βραδινές ώρες και στις περιόδους αργίας, με τη συνεργασία της Δημοτικής και της Ελληνικής Αστυνομίας. Παράλληλα, όπου κρίνεται αναγκαίο, μπορούν να τοποθετηθούν συστήματα φωτισμού ασφαλείας ή τεχνικά μέσα αποτροπής (όπως ανιχνευτές κίνησης), τηρώντας πάντα το ισχύον νομικό πλαίσιο.

Η ανάδειξη του ζητήματος της πρόληψης καταστροφών δεν αποτελεί κίνηση εντυπωσιασμού, αλλά πράξη ουσιαστικής ευθύνης. Η υιοθέτηση τέτοιων πολιτικών αποδεικνύει μια σύγχρονη, οργανωμένη και προνοητική διοίκηση που δεν περιορίζεται στην αποκατάσταση ζημιών, αλλά επενδύει στη διατήρηση και προστασία του δημόσιου σχολείου, προς όφελος όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.

 

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!