Αντίθετα με όσα είχαν δείξει οι μέχρι τώρα έρευνες, το παίζει κανείς βιντεοπαιχνίδια μπορεί να τον κάνει πιο έξυπνο. Ενώ η τακτική άσκηση έχει πολλά οφέλη, αλλά δεν συνδέεται με την εξυπνάδα, σύμφωνα με νέα, ανατρεπτική μελέτη.
Επιστήμονες του Science Museum Group στο Ηνωμένο Βασίλειο διαπίστωσαν ότι οι όσοι παίζουν συχνά βιντεοπαιχνίδια έχουν καλύτερες επιδόσεις όσον αφορά τη μνήμη, την προσοχή και τις δεξιότητες συλλογισμού σε σύγκριση με εκείνους που δεν παίζουν. Επίσης διαπίστωσαν ότι η μέτρια άσκηση 150 λεπτών την εβδομάδα, που συστήνει το Εθνικό Σύστημα Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου, δεν βελτιώνει τη μνήμη και τις δεξιότητες συλλογισμού ενός ατόμου, αλλά ενισχύει την ψυχική του υγεία.
Τα ευρήματα της μελέτης που δημοσιεύθηκε στη διαδικτυακή πύλη PsyArXiv και θα παρουσιαστεί στις 19 Οκτωβρίου στο Μουσείο Επιστήμης και Βιομηχανίας του Μάντσεστερ, έρχονται σε αντίθεση με την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι η άσκηση μπορεί να βελτιώσει γνωστικές δεξιότητες όπως η μάθηση, η προσοχή, η αντίληψη και η μνήμη, αναφέρει ο Independent.
Τα βιντεοπαιχνίδια που ξεχώρισαν
Στο πλαίσιο της μελέτης, 1.000 ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο, ηλικίας 18 έως 87 ετών, κλήθηκαν να συμπληρώσουν μια έρευνα απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με την υγεία και τον τρόπο ζωής τους, συμπεριλαμβανομένων των ιατρικών παθήσεων, του επιπέδου εκπαίδευσης και της κατάστασης απασχόλησης.
Συμμετείχαν επίσης σε τεστ εγκεφάλου που μέτρησαν διάφορες πτυχές της νόησης, όπως η μάθηση, η προσοχή, η αντίληψη και οι δεξιότητες μνήμης, ενώ κλήθηκαν επίσης να εκτιμήσουν τον μέσο αριθμό των ωρών ανά εβδομάδα που αφιέρωναν σε βιντεοπαιχνίδια κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
Σε αυτά περιλαμβάνονταν παιχνίδια γρίφων όπως τα «Minecraft», «Civilization», «Hearthstone» και «Roblox», παιχνίδια ρόλων και δράσης όπως τα «The Witcher», «Mass Effect», «Fallout 4», «Skyrim», «Grand Theft Auto» και «Assassin’s Creed», καθώς και αθλητικά παιχνίδια όπως τα «FIFA», «NHL», «Mario Kart», «Need for Speed» και «Rocket League».
Τα ευρήματα της μελέτης
Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που παίζουν συχνά βιντεοπαιχνίδια, δηλαδή πέντε ή περισσότερες ώρες την εβδομάδα για ένα μόνο είδος παιχνιδιού, είχαν κατά μέσο όρο τις γνωστικές επιδόσεις ανθρώπων που ήταν 13,7 χρόνια νεότεροι (οι οποίοι δεν έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια). Ενώ εκείνοι που ασχολούνταν λιγότερο συχνά με βιντεοπαιχνίδια, δηλαδή έπαιζαν λιγότερο από πέντε ώρες την εβδομάδα για όλα τα είδη παιχνιδιών, είχαν επιδόσεις ανθρώπων κατά 5,2 χρόνια νεότερων.΄
Όσον αφορά τη σωματική δραστηριότητα, όσοι δεν ανταποκρίνονταν στις συστάσεις του Εθνικού Συστήματος Υγείας είχαν διπλάσιες πιθανότητες να πάσχουν από κατάθλιψη και 1,5 φορά περισσότερες πιθανότητες να έχουν γενικευμένη αγχώδη διαταραχή.
«Ενεργοποιούν τον εγκέφαλο»
«Με εξέπληξε το γεγονός ότι τα βιντεοπαιχνίδια βελτίωσαν τη νόηση, ενώ η τακτική άσκηση όχι, εν μέρει επειδή έχουμε δείξει πειστικά στο παρελθόν ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια “εκπαίδευσης εγκεφάλου” δεν βελτιώνουν τη γνωστική λειτουργία», δήλωσε ο καθηγητής Adrian Owen, νευροεπιστήμονας από το Πανεπιστήμιο Western του Καναδά. «Ωστόσο, τα είδη των παιχνιδιών που παίζουν σήμερα οι τακτικοί gamers είναι πραγματικά πολύ διαφορετικά από τα παιχνίδια εκπαίδευσης εγκεφάλου».
«Τα σημερινά παιχνίδια συνήθως είναι ιδιαίτερα ελκυστικά, στρατηγικά και μπορούν να ενισχύσουν την οπτική προσοχή και την ταχύτητα επεξεργασίας, καθώς και τις ικανότητες επίλυσης προβλημάτων, μέσω της έντονης επανάληψης και εξάσκησης. Επιπλέον, έχουν σχεδιαστεί για να ενεργοποιούν τα συστήματα ανταμοιβής του εγκεφάλου, γεγονός που οδηγεί στην απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών όπως η ντοπαμίνη. Αυτό μπορεί επίσης να έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στη γνωστική λειτουργία».
«Όσον αφορά την άσκηση που δεν επηρεάζει τη νόηση, αυτό ήταν επίσης μια έκπληξη, δεδομένων των συστάσεων του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ότι η μέτρια άσκηση μπορεί να ωφελήσει τη νόηση», συνέχισε ο καθηγητής Owen. «Ωστόσο, εξετάσαμε μόνο τις μακροπρόθεσμες επιδράσεις της τακτικής άσκησης, οπότε μπορεί κάλλιστα να ισχύει ότι μια σύντομη έκρηξη έντονης άσκησης επηρεάζει τη νόηση – καθώς πολλοί άνθρωποι αναφέρουν ότι αισθάνονται «πιο οξυδερκείς» μετά από μια προπόνηση».
Ο καθηγητής Owen δήλωσε ότι τα ευρήματα, στο μέλλον, θα μπορούσαν «να μας βοηθήσουν να επιλέξουμε δραστηριότητες που προάγουν την υγιή γνωστική γήρανση».
ΠΗΓΗ: CNN Greece
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.