Πραγματοποιήθηκε τη Πέμπτη συνάντηση του Δ.Σ. της Ένωσης Γονέων Μαθητών Δήμου Ιωαννιτών με τον Δήμαρχο Ιωαννιτών Θωμά Μπέγκα.

Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν τα οξυμμένα προβλήματα των σχολικών μονάδων του Δήμου και κατατέθηκε το παρακάτω υπόμνημα με τις θέσεις-προτάσεις της Ένωσης. Από τη μεριά του Δημάρχου τονίστηκε η χρόνια υποχρηματοδότηση των Δήμων από τις κυβερνήσεις και ανάφερε ως το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτό της έλλειψης χρηματοδότησης προγραμμάτων σχολικής στέγης. Όπως ανέφερε, η χρηματοδότηση για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων είναι μηδαμινή, επειδή η κατασκευή τους δεν είναι “επιλέξιμη”  στα προγράμματα ΕΣΠΑ, ούτε χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο Δήμαρχος δεσμεύτηκε να μελετήσει τις προτάσεις της Ένωσης και να συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΡΟΣ τον κ.Δήμαρχο Δήμου Ιωαννιτών Θωμά Μπέγκα

Κύριε Δήμαρχε

Ως  Ένωση Γονέων Μαθητών Δήμου Ιωαννιτών, που εκπροσωπεί τους γονείς των μαθητών όλων των βαθμίδων της πόλης μας, με τη σημερινή μας επίσκεψη, επιδιώκουμε να θέσουμε τις βάσεις σε  μια εποικοδομητική  συνεργασία με στόχο την επίλυση προβλημάτων των σχολείων, που είναι στην αρμοδιότητα του Δήμου.

Γνωρίζουμε από «πρώτο χέρι» ότι τα προβλήματα που υπάρχουν σήμερα στην εκπαίδευση, είναι απόρροια της χρόνιας υποχρηματοδότησης από τις εκάστοτε κυβερνήσεις. Αυτή η χρηματοδότηση  έχει οδηγήσει σε επιδείνωση της κατάστασης σε επίπεδο υποδομών και σε ελλείψεις σε νέα σύγχρονα διδακτήρια, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Θα ήταν άλλωστε παράδοξο, σήμερα, που το παιδί, η φροντίδα του, η μόρφωσή του, το μέλλον και οι ανάγκες του αντιμετωπίζονται από την πολιτεία ως «ατομική ευθύνη» και «ακριβό κόστος» να έχουμε σύγχρονα σχολεία με όλες τις αναγκαίες υποδομές.

Γνωρίζουμε από τη συμμετοχή μας στις Σχολικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ότι τα ψίχουλα που δίνονται στους Δήμους για τα σχολεία – σε σχέση πάντα με τις πραγματικές ανάγκες – αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα και δημιουργούν νέα .

Σας καταθέτουμε λοιπόν  τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την Ένωσή μας, τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων και τους γονείς των μαθητών, με στόχο να εκπονηθεί από σας  ένα χρονοδιάγραμμα αντιμετώπισης και επίλυσής τους.

Η ΚΤΗΡΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

  • Το 50% των κτηρίων των Νηπιαγωγείων έχουν κατασκευαστεί πριν τον αντισεισμικό κανονισμό του 1985 και μόνο το 7% έχει κατασκευαστεί με τον κανονισμό του 2000.
  • Από τα 39 διδακτήρια των Δημοτικών σχολείων, τα 12 έχουν κατασκευαστεί πριν το 1959, (υπάρχουν σχολεία που κατασκευάστηκαν την πρώτη 10/ετία του 1900 πχ Καπλάνειο) τα 12 από το 1959 έως το 1985, 9 από το 1985 έως το 1990 και μόνο 6 μετά το 2000. Δηλαδή, μόνο τα 6  από τα 39 σχολεία της πόλης έχουν κτιστεί με τον κανονισμό του 2000 που θεωρείται ασφαλής σήμερα.
  • Αντίστοιχη κατάσταση επικρατεί και στα σχολεία της β/θμιας εκπαίδευσης, πολλά από τα οποία (πχ ΕΠΑΛ) παρουσιάζουν σε σημεία τους, εικόνα βομβαρδισμένου σχολείου.
  • Τραγική είναι η κατάσταση στα Ειδικά Σχολεία της πόλης. Αν εξαιρέσουμε το νεόδμητο ΣΑΠ, το οποίο όμως απαιτεί επιπλέον παρεμβάσεις για να καταστεί πλήρως λειτουργικό, το 1ο Ειδικό Δημοτικό που οι υποδομές του είναι ικανοποιητικές και το ΕΕΕΕΚ που χρειάζεται μικροβελτιώσεις, στα υπόλοιπα Ειδικά Σχολεία (2ο Ειδικό Δημοτικό, 4ο Ειδικό Δημοτικό, ΕΝΕΕΓΥΛ) οι υποδομές είναι απόλυτα ανεπαρκείς και προβάλλουν την ανάγκη για την ανέγερση τριών (3) νέων διδακτηρίων,  εντός του ιστού της πόλης για να μπορεί να συντελείται η ένταξη η κοινωνικοποίηση των παιδιών ΑμΕΑ και να ξεπερνιόνται αναχρονιστικά κοινωνικά στερεότυπα  για την αναπηρία.
  • Σημαντικό ζήτημα είναι τα σχολεία που στεγάζονται στα λεγόμενα «κληροδοτήματα». Ως γνωστό, είναι τα περισσότερα ιστορικά κτήρια που διαχειρίζονται από ένα νομικό πρόσωπο (Δ.Σ) στο οποίο συμμετέχουν ο Δήμος, η Εκκλησία, άλλοι φορείς και ιδιώτες και διατίθενται για εκπαιδευτικούς σκοπούς (σχολεία), τις περισσότερες  φορές  αντί ενοικίου. Έτσι ένα σημαντικό μέρος των χρημάτων που διαθέτει ο Δήμος για τα σχολεία πηγαίνουν σε αυτά,  είτε ως ενοίκιο, είτε για την κοστοβόρα  συντήρησή τους. Λόγω  του ότι είναι  διατηρητέα μνημεία, απαιτούν, εξαιτίας  των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, αυξημένες δαπάνες επισκευής- συντήρησης (1ο Γυμνάσιο, Δημοτικά και  ΓΕ.Λ. Ζωσιμαίας Σχολής, 4ο ΓΕ.Λ., 5ο ΓΕ.Λ., Μουσικό Σχολείο κ.ά.) ενώ απαγορεύονται σημαντικές λειτουργικές παρεμβάσεις (πχ ασανσέρ ΑμΕΑ).
  • Ιδιαίτερο πρόβλημα έχει δημιουργηθεί με το προαύλιο του συγκροτήματος της Ακαδημίας. Παρά την άρνηση της ανάληψης των ευθυνών από την Περιφέρεια Ηπείρου που κατασκεύασε το έργο, η αυλή είναι επικίνδυνη, έχουν τραυματιστεί σοβαρά μαθητές και κάθε εβδομάδα υπάρχουν τουλάχιστον 1-2 περιστατικά τραυματισμών μαθητών. Για τον λόγο αυτό ζητάμε και από σας να κάνετε παρέμβαση για να γίνουν βελτιωτικές παρεμβάσεις στο έργο, ώστε να μειωθεί η επικινδυνότητα της αυλής.
  • Τέλος, επειδή τα σχολεία αυτά (κληροδοτήματα) κατασκευάστηκαν για άλλο σκοπό και όχι για σχολεία, δεν είναι καθόλου λειτουργικά από παιδαγωγική άποψη (μικρές και ψηλές αίθουσες χωρίς ακουστικότητα, πολλά κι επικίνδυνα κλιμακοστάσια, παλιές τουαλέτες και αποχετευτικό σύστημα κλπ), προβάλλει η αναγκαιότητα να ανεγερθούν νέα σχολικά κτήρια ώστε να μεταστεγαστούν όλα τα σχολεία που σήμερα στεγάζονται σε κληροδοτήματα.

Ως Ένωση Γονέων επαναφέρουμε την πρότασή μας για εκπόνηση  άμεσα από τη Δημοτική Αρχή, πενταετούς προγράμματος  απαλλοτριώσεων οικοπέδων και εξασφάλισης χρηματοδότησης για την κατασκευή νέων Σχολείων,  Νηπιαγωγείων – Δημοτικών – Γυμνασίων – Λυκείων (Γενικών – Ειδικών). Προτεραιότητα να δοθεί στις περιοχές που αντιμετωπίζουν οξυμένο πρόβλημα: Σεσμόπληκτα –Καρδαμίτσια – Αμπελόκηποι –Κατσικά – Ανατολή – Πεδινή, καθώς και στα: 1ο Νηπιαγωγείο, στο 28ο Νηπιαγωγείο (κοντέινερ), Δημοτικό Σχολείο και 3ο Νηπιαγωγείο Κατσικά, 4ο Δημοτικό Ανατολής.

Να μεταστεγαστούν σε νέα διδακτήρια που θα φτιαχτούν, τα σχολεία που σήμερα στεγάζονται στα κληροδοτήματα με ιδιαίτερη προτεραιότητα στην ανέγερση νέου Μουσικού Σχολείου αντάξιου της μουσικής παράδοσης της περιοχής μας. Είναι ακατανόητο να δίνονται σε ετήσια βάση δεκάδες χιλιάδες ευρώ σε ενοίκια και συντήρηση στο υπάρχον διδακτήριο το οποίο είναι άκρως ακατάλληλο για σχολείο, όταν θα μπορούσαμε να έχουμε ένα σύγχρονο μουσικό σχολείο.

Για να είναι τεκμηριωμένο το πρόγραμμα σχολικής στέγης επιβάλλεται να εκπονηθεί μελέτη από τον Δήμο για την πληθυσμιακή ανάπτυξη του λεκανοπεδίου και κατόπιν να υπάρξει σχεδιασμός που θα λύνει τα σημερινά προβλήματα και θα προλαμβάνει τα μελλοντικά. Παράδειγμα ατυχούς -ή έλλειψης- σχεδιασμού αποτελεί το νέο διδακτήριο του Κουτσελιού το οποίο κατασκευάστηκε πρόσφατα ως 6/θέσιο Δημοτικό και κοντεύει να γίνει 12/θεσιο με την κατάργηση όλων των ελεύθερων και μη ελεύθερων χώρων.

Να γίνουν εκτεταμένες επισκευαστικές παρεμβάσεις στα υπάρχοντα κτήρια,  σε αύλειους χώρους και εξοπλισμό, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της Σχολικής Στέγης. Να δημιουργηθούν  κλειστοί χώροι άθλησης (γυμναστήρια) και στεγασμένοι χώροι διαλείμματος σε όλα τα σχολεία του Δήμου.

ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ ΠΥΡΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΚΤΗΡΙΩΝ.

Παρότι έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση πριν δυο χρόνια ο αντισεισμικός έλεγχος των σχολείων, τίποτα μέχρι στιγμής δεν έχει προχωρήσει, με αποτέλεσμα να υπάρχει πολύ μεγάλη ανησυχία στους γονείς για το κατά πόσο είναι ασφαλή τα παιδιά μας στα σχολεία. Επιμένουμε ότι πρέπει να παρθούν πρωτοβουλίες άμεσα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων  της ασφάλειας των κτηρίων και της αντισεισμικής-αντιπυρικής προστασίας τους. Ζητάμε να απαιτηθεί από τη μεριά σας,  κεντρική παρέμβαση από τα αρμόδια υπουργεία για τον ολοκληρωμένο έλεγχο όλων των σχολικών μονάδων της πόλης. Αιτούμαστε επίσης να υπάρξει άμεση τεχνική επιθεώρηση (εντός τριμήνου) από κλιμάκια μηχανικών του Δήμου, οι οποίοι θα εξετάσουν την ασφάλεια των κτηριακών υποδομών σε σχέση με την δομική επάρκεια (κτηρίων, στεγάστρων, αθλητικού εξοπλισμού), την πυρασφάλεια και τις ηλετρομηχανολογικές υποδομές. Να σχεδιαστούν γενικευμένες παρεμβάσεις  στα καταπονημένα σχολεία που έχουν κτιστεί προ δεκαετιών χωρίς ή με τον παλιό αντισεισμικό κανονισμό και να εκδοθούν –μετά τους  ελέγχους – πιστοποιητικά πυρασφάλειας σε όλα τα σχολεία. 

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ

Μετά το 2012 τα μνημόνια και τις περικοπές των χρημάτων προς τις Σχολικές Επιτροπές κατά 65% τουλάχιστον, το σύνολο των σχολικών μονάδων αντιμετωπίζει προβλήματα που αφορούν τη συντήρηση (βάψιμο, κουφώματα, υδραυλικά, ηλεκτρολογικά κλπ). Έχουμε μαρτυρίες από σχολεία για βραχυκυκλώματα και διαρροές ρεύματος σε διακόπτες και πρίζες ενώ σε άλλα σχολεία οι τουαλέτες είναι σε άθλια κατάσταση ή είναι ανεπαρκείς σε αριθμό. Επιβάλλεται να αντιμετωπιστεί σε επίπεδο Δήμου το ζήτημα της άμεσης αποκατάστασης των ζημιών, της βελτίωσης των δικτύων (νερού-ρεύματος-αποχέτευσης), της συντήρησης και του ελαιοχρωματισμού των σχολείων, με τη στελέχωση με μόνιμο προσωπικό των συνεργείων του εργοταξίου του Δήμου. Οι ελαιοχρωματισμοί και οι επισκευαστικές-κατασκευαστικές εργασίες θα πρέπει να γίνονται σε ημέρες και ώρες μη λειτουργίας των σχολείων.

Να σταματήσουν οι προσθήκες αιθουσών και άλλες παρεμβάσεις, που επιδεινώνουν παραπέρα τις ήδη άσχημες συνθήκες υγείας, ασφάλειας και εκπαίδευσης στα σχολεία. Να αποκατασταθούν σταδιακά όλες οι αυθαίρετες εσωτερικές παρεμβάσεις στις σχολικές μονάδες και να σταματήσουν οι συγχωνεύσεις Σχολικών Μονάδων και τμημάτων που έχουν δημιουργήσει τα σχολεία «μεγαθήρια» των 300, 400 και 500 μαθητών . 15 μαθητές σε κάθε τάξη, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι λόγω της υποχρηματοδότησης αλλά και της μη επίλυσης  ζητημάτων από τον Δήμο, γιγαντώνεται το φαινόμενο του γονέα – χορηγού ή του γονέα εθελοντή, που συχνά γίνεται με  επίκληση των Διευθυντών  των σχολείων.  Είναι απαράδεκτο το ηθικό δίλημμα που τίθεται στους γονείς: «Βάλε ένα χεράκι, για το παιδί σου είναι». Έτσι έχουμε γονείς χορτοκόπτες, ξυλοκόπους, ελαιοχρωματιστές, ηλεκτρολόγους κλπ, εκθέτοντας αρκετές φορές τους εαυτούς τους και τους μαθητές σε πολύ σοβαρούς κινδύνους ατυχήματος (πχ σε μια απροσεξία ή μια κακοτεχνία). Αυτό πρέπει να σταματήσει άμεσα με εγκύκλιο του Δήμου προς τους Διευθυντές των σχολείων. 

ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Το ζήτημα της ελλιπούς καθαριότητας στα σχολεία είναι μεγάλο αγκάθι τα τελευταία χρόνια. Είναι γνωστή η υποχρηματοδότηση  των Δήμων για την πρόσληψη σχολικών καθαριστριών, όμως δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Είμαστε φορολογούμενοι πολίτες και απαιτούμε τα παιδιά μας να είναι σε καθαρά και υγειονομικά ασφαλή σχολεία. Δεν μπορεί μετά την οδυνηρή εμπειρία της πανδημίας, να δεχόμαστε πχ ένα νηπιαγωγείο να καθαρίζεται στο τέλος της λειτουργίας του. Δεν μπορεί οι τουαλέτες ενός Δημοτικού ή ενός Γυμνασίου με εκατοντάδες μαθητές να καθαρίζονται στις 11 και στις 12 η ώρα, μετά από 2 διαλείμματα.  Ένας τρόπος υπάρχει να είναι καθαρά τα σχολεία: Μόνιμες καθαρίστριες πλήρους ωραρίου σε όλα ανεξαιρέτως τα σχολεία  από την πρωινή προσέλευση μέχρι το σχόλασμα των μαθητών.

ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΦΥΛΑΚΕΣ

Είναι διαπιστωμένη η ανάγκη ύπαρξης σχολικών φυλάκων για τον διαρκή έλεγχο του χώρου των σχολείων. Οι φύλακες αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση  για να παραμένουν τα σχολεία ανοιχτά, ασφαλή και καθαρά τις απογευματινές ώρες.  Δηλώνουμε κατηγορηματικά την αντίθεσή μας σε κάθε προσπάθεια τοποθέτησης καμερών στα σχολεία για λόγους που έχουμε εκθέσει δημόσια στο παρελθόν.

ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΛΩΣΙΜΑ

Πολύ συχνά  καλούνται οι Σύλλογοι Γονέων να καλύψουν από το ταμείο τους,  τις ελλείψεις σε τεχνολογικό εξοπλισμό, όπως προτζέκτορες, υπολογιστές, επιστημονικά όργανα, αθλητικό εξοπλισμό και άλλα, αλλά και σε ελλείψεις καθαριστικών ή αναλώσιμων. Αυτό συμβαίνει  γιατί τα κονδύλια που δίνονται στις σχολικές επιτροπές είναι εμφανώς αναντίστοιχα με τις ανάγκες.

Ως γονείς ζητάμε να γίνει πλήρης καταγραφή των ελλείψεων σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, προτζέκτορες, διαδραστικούς πίνακες, επιστημονικά όργανα και γενικά εξοπλισμό απαραίτητο για την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και σε αναλώσιμα (γραφική ύλη, καθαριστικά, εξοπλισμός φαρμακείου κα) και να απαιτηθεί από τον Δήμο πρόσθετη χρηματοδότηση  των σχολικών επιτροπών ώστε να μπορούν να καλύπτουν οι ίδιες τις ανάγκες αυτές.

Είναι σημαντικό να υπάρχουν πλήρως καταγεγραμμένες και κοστολογημένες οι ανάγκες των σχολείων και να γίνεται η προμήθεια των βασικών υλικών των σχολείων (πχ φωτοτυπικό χαρτί, υλικά καθαρισμού κλπ)  από τον Δήμο,  όπως γίνεται η προμήθεια πετρελαίου, προκειμένου να αγοράζονται τα υλικά σε χαμηλότερες τιμές χονδρικής.

ΑΣΦΑΛΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Υπάρχουν σχολεία που δεν έχουν καν δρόμο ή πεζοδρόμια για την πρόσβασή τους αλλά και σχολεία που γειτνιάζουν με επικίνδυνους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας. Απαιτείται να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα σηματοδότησης, κατασκευής διαβάσεων κλπ ώστε να αποφευχθούν ατυχήματα.

ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟΙ ΧΩΡΟΙ ΑΝΑΨΥΧΗΣ.

Ως Δημοτική Αρχή θα πρέπει να δείτε με την πρέπουσα σοβαρότητα το ζήτημα των ελεύθερων-οργανωμένων χώρων αναψυχής. Ζητάμε άμεσα να προβείτε στη δημιουργία  και οργάνωση τέτοιων χώρων, ώστε να φιλοξενούν  τους ημερήσιους περιπάτους των μαθητών. Υπάρχει πολύ σοβαρό πρόβλημα στην πόλη μας.  Δεν υπάρχουν οργανωμένοι χώροι αναψυχής, το ΠΕΑΚΙ, σε Πανηπειρωτικό και Λιμνοπούλα, έχει απαγορεύσει την πρόσβαση των σχολείων, το Γιαννιώτικο Σαλόνι είναι «ζούγκλα», με αποτέλεσμα οι περίπατοι γίνονται μόνο σε εμπορικά κέντρα (πχ Παραλίμνιο) με μεγάλο κόστος για τις εργατικές –λαϊκές οικογένειες ή σε ακατάλληλους και επικίνδυνους χώρους (πχ Ιτς Καλέ).

Για μας  τους γονείς είναι αναγκαιότητα η παροχή δωρεάν και ποιοτικών προγραμμάτων μαζικού αθλητισμού και πολιτισμού για τα παιδιά μας, σε σύγχρονες εγκαταστάσεις. Μεταφέρουμε λοιπόν το αίτημα πολλών Συλλόγων Γονέων   για την υλοποίηση από τον Δήμο  τέτοιων προγραμμάτων με  δεδομένη την ασφυκτική οικονομική κατάσταση πολλών οικογενειών.

Κύριε Δήμαρχε

Όλα τα παραπάνω ζητήματα, είναι κατανοητό ότι δεν μπορούν να επιλυθούν με «μαγικό ραβδί» ή μόνο με καλές προθέσεις. Αποτελούν ένα πλαίσιο πάλης και διεκδίκησης των αντίστοιχων πόρων από το κράτος ώστε να δρομολογηθούν λύσεις στα οξυμένα  προβλήματα των σχολείων του Δήμου μας. Στο βαθμό που η Δημοτική Αρχή θα κινηθεί στο δρόμο της αγωνιστικής διεκδίκησης, όλων αυτών, θα είμαστε αρωγοί  αυτών των προσπαθειών.

Ευελπιστούμε ότι θα δείτε με την πρέπουσα σοβαρότητα όλα όσα σας θέσαμε, θα επιλύσετε όσα εμπίπτουν στην αρμοδιότητά σας και θα μεταφέρετε στους αρμόδιους κρατικούς φορείς τα αιτήματα και τις αγωνίες μας για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ώστε να δρομολογηθούν άμεσες λύσεις.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!