Στα τουρκοκρατούμενα Γιάννενα οι καταστροφές του 1820 και του 1869 άφησαν την πόλη των γραμμάτων και των τεχνών χωρίς ιδιαίτερα αρχιτεκτονήματα. Το κενό αυτό κάλυψε με τα απαράμιλλα έργα του προς το τέλος του 19ου αιώνα, ο Γιαννιώτης αρχιτέκτονας Περικλής Mελίρρυτος (1870-1937), ο οποίος αν και γόνος πλούσιας οικογένειας, μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του στο Παρίσι, προτίμησε να επιστρέψει στη γενέτειρά του, παρά να παραμείνει στην Eυρώπη.

Άφησε ανεξήτιλη τη σφραγίδα του στην αρχιτεκτονική ιστορία των Iωαννίνων, καθώς υπήρξε από τις εξέχουσες φυσιογνωμίες της νεοελληνικής αρχιτεκτονικής. Έργα του στην πόλη των Ιωαννίνων είναι το κτίριο του Ταχυδρομείου (ανεγέρθηκε το 1905 και αρχικά στέγασε το πρώτο μουσουλμανικό Παρθεναγωγείο), το Ρολόι της κεντρικής πλατείας (κτίστηκε το 1905 και επιστρατεύτηκαν έμπειροι κτίστες και λιθοξόοι από τα φημισμένα μαστοροχώρια της Κόνιτσας), η Ζωσιμαία Σχολή (κτίστηκε το 1828 στα Ιωάννινα με προσωπική δαπάνη των αδερφών Ζωσιμά και εξακολουθεί να λειτουργεί μέχρι σήμερα ως λύκειο).

Ο Π. Μερίλλυτος έκτισε ακόμη στα τέλη του 19ου αιώνα το κτίριο της «Παπαζόγλειου Υφαντικής Σχολής» (το δώρισε στην πόλη η γιαννιώτισσα Αγγελική Παπάζογλου για να φτιαχτεί υφαντική σχολή για τα φτωχά κορίτσια της Ηπείρου), το παλαιό Νοσοκομείο Χατζηκώστα (έχει χαρακτηρισθεί ως έργο Τέχνης (ΦΕΚ 404/Β/9-7-81)), την Καπλάνειο Σχολή που κτίστηκε το 1926 και συγκαταλέγεται στα άριστα δείγματα της νεοβυζαντινής τεχνοτροπία.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!