Του Φώτη Φωτεινού 

Για ακόμη μια φορά, η Ryanair κατάφερε να “ταράξει τα νερά”. Η ιρλανδική εταιρεία, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία με βάση τον αριθμό επιβατών, ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη το κλείσιμο της βάσης της Αθήνας για τη χειμερινή περίοδο.

Πώς έφτασε, όμως, στην απόφαση να κλείσει τη βάση της Αθήνας; Γιατί η εταιρεία αποφάσισε να “αποδεσμεύσει” 2 αεροσκάφη από το αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος”, μειώνοντας κατά 60% την προσφερόμενη χωρητικότητα στην Αθήνα και κατά 40% στην Ελλάδα τον φετινό χειμώνα, σε αντιδιαστολή με την ανάπτυξή της κατά 21% στην Πορτογαλία, 19% στην Ιταλία και 17% στην Ισπανία;

Το Capital.gr έχει στη διάθεσή του και φέρνει στη δημοσιότητα τις τρεις επιστολές που απέστειλε ο CEO της Ryanair, Eddie Wilson, στην ελληνική κυβέρνηση και στον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια.

Η πρώτη επιστολή έχει ημερομηνία 1η Οκτωβρίου 2021, η δεύτερη επιστολή 15 Νοεμβρίου 2021 και η τρίτη επιστολή 9 Φεβρουαρίου 2022.

Το περιεχόμενο των 3 επιστολών της Ryanair προς την ελληνική κυβέρνηση

Ο “πυρήνας” των 3 επιστολών είναι ο ίδιος: Σε αυτές, ο CEO της Ryanair αναφέρεται στο αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας, με τη προμήθεια των νέων αεροσκαφών της Boeing (η Ryanair το 2026 σχεδιάζει να διαθέτει περισσότερα από 600 αεροσκάφη, διακινώντας 225 εκατ. επιβάτες ετησίως), στην ανάγκη επέκτασης της τουριστικής περιόδου της Ελλάδας εκτός της περιόδου αιχμής και στη δέσμευσή της για διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης προς την Ελλάδα έως το 2026 (από τα 5 εκατ. το 2019 στα 10 εκατ. το 2026, με τη διεξαγωγή -μεταξύ άλλων- νέων δρομολογίων σε Ιωάννινα και Βόλο και τη “διασφάλιση” 2-2,5 εκατ. τουριστών εκτός της περιόδου αιχμής), υπό την προϋπόθεση κάλυψης συγκεκριμένων προϋποθέσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να εφαρμοστούν προς όλες τις αεροπορικές εταιρείες (αναστολή του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων των 12 ευρώ τη χειμερινή περίοδο, εισαγωγή περαιτέρω κινήτρων για τη δημιουργία βάσης αεροσκαφών, αναπροσαρμογή τιμολογιακής πολιτικής του αεροδρομίου της Αθήνας).

Από την πρώτη επιστολή της 1ης Οκτωβρίου, η οποία συνοδεύεται από έναν αναλυτικό πίνακα, με τίτλο “Greek Traffic Growth Proposal”, ξεχωρίζει, μεταξύ άλλων, το ακόλουθο σημείο: “Η Ryanair δεσμεύεται να διπλασιάσει την εισερχόμενη τουριστική κίνηση στα 10 εκατ. επιβάτες. Σημαντικό ποσοστό θα επισκέπτεται την Ελλάδα εκτός της περιόδου αιχμής, συμπεριλαμβανομένων δρομολογίων από και προς τα Ιωάννινα και τον Βόλο, με συνδέσεις σε Λονδίνο, Παρίσι, Μιλάνο και Στοκχόλμη”.

Αντίστοιχα από την επιστολή της 15ης Νοεμβρίου ξεχωρίζουν τα ακόλουθα: “Η Ελλάδα αποτελεί μια σημαντική αγορά για την εταιρεία και θα θέλαμε να συζητήσουμε προοπτικές για την ανάπτυξη χωρητικότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, όπως συντελέστηκε σε άλλες χώρες, όπως Κροατία, Κύπρος, Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Γαλλία και Σουηδία. Η απουσία οποιασδήποτε σαφήνειας σχετικά με το μακροπρόθεσμο κόστος των ελληνικών αεροδρομίων θα οδηγήσει πλέον σε μείωση της υπάρχουσας δραστηριότητας στις περιόδους εκτός αιχμής”.

Τέλος, στην επιστολή της 9ης Φεβρουαρίου, ξεχωρίζουν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα: “Φέτος, θα διακινήσουμε 40 εκατ. επιβάτες στην Ιταλία και 32 εκατ. στην Ισπανία, αλλά 6 εκατ. στην Ελλάδα, κυρίως μεταξύ Ιουνίου – Αυγούστου. Είναι ξεκάθαρο ότι η εταιρεία μπορεί να δώσει σημαντική ώθηση στον ελληνικό τουρισμό και στις περιόδους εκτός αιχμής, κάτι τέτοιο επιτεύχθηκε στην Ιταλία, τη Γαλλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Κροατία, την Κύπρο, το Μαρόκο και τη Μάλτα”.

Η επίσημη απάντηση της ελληνικής πλευράς, τα μερίδια αγοράς της Ryanair στην Ευρώπη 

Επισήμως η ελληνική κυβέρνηση, διά μέσου του υπουργείου Τουρισμού, υπογράμμισε ότι βρίσκεται σε επεξεργασία συγκεκριμένο πλάνο, το οποίο εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Το σχέδιο αυτό, που θα παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, και την παροχή κινήτρων σε αεροπορικές εταιρείες και tour operators που ενδιαφέρονται να συνεχίσουν τη δραστηριότητα τους στην Ελλάδα και μετά τον Οκτώβριο.

Για τον σκοπό αυτό, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας θα πραγματοποιήσει σειρά στοχευμένων επισκέψεων σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για τη διεύρυνση της συνεργασίας με διεθνείς παράγοντες του τουριστικού κλάδου.

Όπως τόνιζαν οι ίδιες πηγές, το υπουργείο Τουρισμού προωθεί, από την πρώτη στιγμή, τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για προτάσεις και πρωτοβουλίες με αμιγώς αναπτυξιακό πρόσημο που δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και αναβαθμίζουν ακόμα περισσότερο το τουριστικό προϊόν της χώρας “και τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά από τις εξαιρετικές επιδόσεις της φετινής τουριστικής σεζόν”.

Με γνώμονα τα ανωτέρω, αναλυτές της εγχώριας αεροπορικής αγοράς σημειώνουν ότι η Ryanair δεν έχει “καταφέρει, επί του παρόντος, όσα επιθυμεί στην ελληνική αγορά” για ποικίλους λόγους, υπογραμμίζοντας τα ακόλουθα:

– Η Ryanair δεν έχει καταφέρει να υποσκελίσει την AEGEAN από την 1η θέση, ενώ την 2η θέση καταλαμβάνει η SKY express, η οποία τα τελευταία χρόνια διευρύνει συνεχώς το μερίδιο αγοράς της.

Ειδικότερα, ενώ στην Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ουγγαρία, το Βέλγιο, την Ιρλανδία και την Πολωνία, η Ryanair καταλαμβάνει την 1η θέση, στην Ελλάδα διατηρεί την 3η (σύμφωνα με υπολογισμούς της, η Ryanair διαθέτει στην Ελλάδα μερίδιο αγοράς 7%, έναντι 38% της AEGEAN και 15% της SKY Express).

– Το “κόψιμο” της βάσης της Αθήνας για τη χειμερινή περίοδο έγινε, καθώς ματαιώνονται δρομολόγια σε Σικελία, Ιορδανία, Ισραήλ και Πολωνία. Επίσης, το επόμενο διάστημα λήγει πρόγραμμα κινήτρων, στο οποίο έχει ενταχθεί η Ryanair.

Capital.gr

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!