Η συνέντευξη του βουλευτή Ανατολικής Αττικής και πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη στην Εφημερίδα των Συντακτών και τον δημοσιογράφο, Δημήτρη Τερζή.
Το τραγικό δυστύχημα και το χρέος μας απέναντι στη μνήμη των 57 νεκρών και του δράματος των οικογενειών τους δεν επιτρέπουν να ειπωθεί κανένα ψέμα, να μην υπηρετηθεί καμία σκοπιμότητα, να μη γίνει καμία προσπάθεια συγκάλυψης οποιασδήποτε ευθύνης οποιουδήποτε. Υπάρχουν τεράστιες πολιτικές ευθύνες, υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες. Οι ευθύνες όμως είναι προσωποποιημένες. Αν εμείς έχουμε μερίδιο ευθύνης, δεν θα αρνηθούμε ποτέ, ούτε το πράξαμε ποτέ, να τις αναλάβουμε, αλλά θα είναι όλα αληθή και τεκμηριωμένα με στοιχεία. Αυτό που είπα σημαίνει ότι αν λειτουργούσε ο σιδηρόδρομος, όπως το 2019, δεν θα γινόταν το τραγικό δυστύχημα, δεν θα είχαμε μετωπική σύγκρουση τρένων.
• Δηλαδή, τι ακριβώς συνέβαινε επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και τι έγινε αργότερα;
Μέχρι το 2018, που παραδόθηκε η διπλή σιδηροδρομική γραμμή και η ηλεκτροκίνηση Αθήνας Θεσσαλονίκης, ο σιδηρόδρομος χρησιμοποιούσε την παλιά όδευση μονής γραμμής σε ένα πολύ μεγάλο μέρος της διαδρομής. Η λειτουργία της διπλής γραμμής απαιτούσε την ολοκλήρωση πολύ μεγάλων και τεχνικά δύσκολων υποδομών που περιλάμβαναν την ολοκλήρωση κατασκευής σηράγγων πολλών χιλιομέτρων, την κατασκευή γεφυρών πάνω σε σεισμικά ρήγματα, την ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής σε εκατοντάδες χιλιόμετρα. Οταν η διπλή γραμμή τέθηκε σε λειτουργία ήταν μια άλλη μέρα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και παρείχε πραγματική ασφάλεια. Δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να καταλάβει ότι όταν δεν είχαμε ποτέ μετωπική σύγκρουση στη μονή γραμμή είναι απαράδεκτο να έχουμε σε διπλή. Δυστυχώς η κυβέρνηση Μητσοτάκη διέλυσε τις δικλίδες ασφαλείας που υπήρχαν και λειτουργούσαν, ώστε να υπάρχει η στοιχειώδης ασφάλεια στο σιδηροδρομικό δίκτυο και οι οποίες θα είχαν αποτρέψει την τραγωδία αν λειτουργούσαν έως σήμερα.
Αφησε να μειωθεί δραματικά το προσωπικό. Χρησιμοποίησε σε κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια, όπως οι σταθμάρχες, ανθρώπους με μηδενική εμπειρία και άλλους ανθρώπους και χωρίς εμπειρία και με μπλοκάκια. Εμείς παλέψαμε και προσπαθήσαμε, ακόμη και οι ελλείψεις που υπήρχαν σε προσωπικό, λόγω της απαγόρευσης προσλήψεων των μνημονιακών επιβολών, μέχρι το 2019, να αντιμετωπιστούν με επαναφορά προσωπικού, που είχε μεταταγεί υποχρεωτικά και με μετατάξεις, μόνιμου προσωπικού, ώστε να διασφαλιστούν οι στοιχειώδεις λειτουργίες ασφάλειας. Οι κρίσιμες θέσεις για την ασφάλεια είχαν έμπειρο και καλά εκπαιδευμένο προσωπικό. Η μεγάλη πολιτική ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, για να δώσει σε ιδιώτες μέσω ΣΔΙΤ τη συντήρηση και λειτουργία του ΟΣΕ, όπως επανειλημμένα είχαν εξαγγείλει, και ο δογματισμός να μεταφερθούν στον ιδιωτικό τομέα κρίσιμες δημόσιες λειτουργίες οδήγησαν στη μεγάλη μείωση του προσωπικού και την κατάρρευση της λειτουργίας και της ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρόμου.
• Η κυβέρνηση όμως υποστηρίζει πως ούτε επί των ημερών σας λειτουργούσε το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα…
Μέχρι τον Ιούλιο του 2019 στον σταθμό της Λάρισας λειτουργούσε υπερκείμενο των σταθμών κέντρο τηλεδιοίκησης, όπως είπαν οι ίδιοι οι εν ενεργεία σταθμάρχες και το οποίο επιβεβαίωσε με ανακοίνωσή του και ο ΟΣΕ. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη προσπάθησε να αποπροσανατολίσει αναφέροντας ότι λειτουργεί σύστημα τηλεδιοίκησης εντός του σιδηροδρομικού σταθμού, υποκρύπτοντας ότι υπήρχε πρόσθετο υπερκείμενο κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα. Απαξιώθηκε και επί της ουσίας σταμάτησε να λειτουργεί το 2020 το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Αθήνα (στην οδό Καρόλου). Σύστημα GPS υπήρχε και υπάρχει σε όλα τα τρένα και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που δείχνει κάθε στιγμή τη θέση των τρένων και την κατεύθυνση της πορείας τους.
Με τον διαχωρισμό του δευτεροβάθμιου κέντρου το 2020, δεν νοιάστηκε κανείς να υπάρξει ένα πρόσθετο τερματικό στον ΟΣΕ, να υπάρχει το κατάλληλο προσωπικό, να διασφαλιστούν οι διαδικασίες και η συνεχής επικοινωνία, η οποία χάθηκε με την κατάργηση της ενιαίας λειτουργίας του δευτεροβάθμιου κέντρου ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Δεν νοιάστηκε κανείς από το επιτελικό κράτος για τη διασφάλιση των διαδικασιών, του εξοπλισμού αλλά και των συνεχών επικοινωνιών με μηχανοδηγούς και σταθμάρχες που υπήρχαν στο δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου και αποτελούσαν πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας, που ρύθμιζε την πορεία όλων των συρμών πανελλαδικά και επικοινωνούσε με όλους τους σταθμάρχες και όλους τους μηχανοδηγούς.
Δεν νοιάστηκε κανείς για τέσσερα χρόνια να ενεργοποιηθεί το σύστημα GSMR, δηλαδή η κινητή τηλεφωνία των τρένων, που παραδόθηκε τον Ιούλιο του 2019 και με όλο το προσωπικό του ΟΣΕ, της Hellenic Train και της ΣΤΑΣΥ εκπαιδευμένο. Αυτά δεν σημαίνουν προφανώς ότι ο ΟΣΕ λειτουργούσε τέλεια. Υπήρχαν πολλά προβλήματα, μνημονιακοί περιορισμοί, πιέσεις από τους θεσμούς, αντιπαραθέσεις με ιδιώτες και συμφέροντα. Επρεπε να αντιμετωπίσουμε τις αμαρτίες που συνοψίζονταν με εκκρεμούσες καταγγελίες στην Ε.Ε. για τον ΟΣΕ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΤΥ πάνω από 15 δισ. ευρώ. Επρεπε να αντιμετωπίσουμε την ολοκλήρωση έργων από συμβάσεις της Siemens, που ακόμη ήταν σε εκκρεμότητα, όπως του GSMR.
• Η Ν.Δ. σάς κατηγορεί ότι είπατε πέντε ψέματα στη συνέντευξή σας στον ΣΚΑΪ. Υποστηρίζει μεταξύ άλλων ότι το 68% της σήμανσης, που λέτε ότι παραδώσατε, ήταν πλασματικό και πως χρειάστηκαν επιπλέον εργασίες σε αυτό το κομμάτι που υποτίθεται πως ήταν έτοιμο. Σας καλεί επίσης να παραστείτε στην Επιτροπή Μεταφορών και Εμπορίου της Βουλής σε κατ’ αντιπαράσταση συζήτηση με τον κ. Γεραπετρίτη. Θα το κάνετε;
Καταρχάς ας μας εξηγήσουν γιατί την ώρα που οι γονείς και οι συγγενείς των 57 νεκρών ζούσαν το δράμα που μας συγκλόνισε όλους, όταν πενθούσε σύσσωμος ο ελληνικός λαός, οι επιτελικοί μηχανισμοί του κ. Μητσοτάκη και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης ασχολούνταν με την προπαγανδιστική διακυβέρνηση της ευθύνης του σταθμάρχη, της διάχυσης ευθύνης τού «Ολοι φταίνε» και της ισοπεδωτικής λογικής τού «Ολοι ίδιοι είναι». Διοργάνωσαν καμπάνια με τίτλο «Πού είναι ο Σπίρτζης;». Εβαλαν τις κομματικές τους εφημερίδες να λασπολογούν και να προκαλούν. Προσπάθησαν να βάλουν τον ΣΥΡΙΖΑ στο κάδρο των ευθυνών, στοχοποιώντας εμένα και προσπαθώντας να συμμετάσχω σε τηλεοπτικές αντιμαχίες με άσχετους υπουργούς εγνωσμένης προκλητικής συμπεριφοράς και κυνικών διατυπώσεων, τις ημέρες που οι πατεράδες, οι μανάδες, τα αδέλφια και οι συγγενείς σπάραζαν στις κηδείες των παιδιών τους.
Προσπάθησαν, αντί να δώσουν εξηγήσεις για την κατάρρευση του σιδηροδρόμου και για το τραγικό δυστύχημα, να μετακινήσουν τη συζήτηση και τις ευθύνες. Μίλησα και θα μιλώ με στοιχεία. Με τον κ. Γεραπετρίτη πρέπει να συζητήσουμε για την παντελή και τραγικά αποδεδειγμένη αποτυχία του επιτελικού κράτους, που εισηγήθηκε ως αρμόδιος υπουργός στη Βουλή πριν από 4 χρόνια. Μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε αν και πότε θα εμφανιστούν για να μιλήσουν οι άμεσα πολιτικοί υπεύθυνοι για τέσσερα χρόνια, είτε ο κ. Καραμανλής που παραιτήθηκε είτε οι παραμένοντες υφυπουργοί, Υποδομών κ. Καραγιάννης και Μεταφορών, κ. Παπαδόπουλος, που είχαν και συνεχίζουν να έχουν τις αρμοδιότητες της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ, είτε οι γενικοί γραμματείς και οι παραιτηθέντες – μη παραιτηθέντες διευθύνοντες σύμβουλοι που για 4 χρόνια έχουν την ευθύνη λειτουργίας του σιδηροδρόμου και υλοποίησης των έργων.
• Στην κατηγορία περί ψεμάτων από πλευράς σας, τι απαντάτε;
Ας δώσουν ένα επίσημο στοιχείο για να αιτιολογήσουν όσα επικαλούνται στον αέρα. Ο,τι είπα είναι απόλυτα τεκμηριωμένο με επίσημα έγγραφα που έδωσα στη δημοσιότητα. Αν ισχυρίζονται ότι λέω ψέματα, ας δώσουν ένα έγγραφο που να τα διαψεύδει. Τον Σεπτέμβριο του 2018, σύμφωνα με επίσημο έγγραφο, ήταν ολοκληρωμένο το 68% της άθλιας και πλημμελούς σύμβασης 717, για την ανάταξη της σηματοδότησης. Σύμβασης που τόσο ο διαγωνισμός όσο και η υπογραφή της έγινε από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2014, με υπουργό τον κ. Χρυσοχοΐδη, υφυπουργό τον κ. Παπαδόπουλο που είναι και σήμερα. Μέχρι τον Ιούλιο του 2019, το έργο είχε προχωρήσει περαιτέρω, όπως αποδεικνύουν επίσης επίσημα έγγραφα που έδωσα στη δημοσιότητα. Είναι ψέμα αυτό που είπε ο κ. Γεραπετρίτης ότι είχε σταματήσει από 2017 ώς το 2019. Σας δίνω τα αποδεικτικά έγγραφα, πρωτόκολλα παραλαβής, έγγραφα προγραμματισμού εργασιών για κάθε μήνα, λογαριασμούς έργου, πιστοποίηση έργου, που αποδεικνύουν ότι όλο το 2018 και μέχρι τον Ιανουάριο του 2019, που στάλθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ) το έργο συνεχιζόταν.
• Για ποιους λόγους δεν έχει ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 έως σήμερα;