“Συνέντευξη Τύπου Σταύρου Ελ. Καλογιάννη με θέμα: «Απολογισμός κοινοβουλευτικού έργου Οκτωβρίου 2020 – Μαρτίου 2021»

Κυρίες και κύριοι σας ευχαριστώ θερμά για την παρουσία σας.

Συνεχίζω την τακτική που ακολουθώ στην κοινοβουλευτική μου θητεία, να προβαίνω σε τακτά χρονικά διαστήματα σε απολογισμό της κοινοβουλευτικής μου δραστηριότητας.

Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζω τον απολογισμό μου του εξαμήνου Οκτωβρίου 2020 – Μαρτίου 2021, το έργο και τις δράσεις μου, εντός και εκτός Βουλής.

Η πανδημία του Covid-19 συνεχίζει να πλήττει τον πλανήτη και φυσικά την Ελλάδα. Τα οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα έχουν αλλάξει ριζικά και διαφοροποιούνται διαρκώς. «Ευτυχώς» η ύφεση του ελληνικού ΑΕΠ για το 2020 ήταν στο 8,2%. Δηλαδή, παρά τη μεγάλη εξάρτηση της ελληνικής οικονομίας από τον τουρισμό, τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ στις 5 Μαρτίου 2021 έδειξαν ότι η εθνική οικονομία επέδειξε μεγαλύτερη αντοχή, από ό,τι πολλοί ανέμεναν ή προεξοφλούσαν, το 2020.

Υπενθυμίζω ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2021, προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 4,8% και ποσοστό ανεργίας στο 16%.

Στα τέλη Αυγούστου αναμένεται να εισρεύσουν στη χώρα μας τα πρώτα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και, με την ουσιαστική συμβολή τους, είμαι αισιόδοξος ότι η χώρα μας θα ξεπεράσει και αυτή την κρίση.

Σε ό,τι με αφορά:

Ι. Κοινοβουλευτική δραστηριότητα

Από τον Ιούλιο 2019 έχω την ιδιαίτερη τιμή να είμαι Πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής. Παράλληλα, είμαι μέλος της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων και των κοινοβουλευτικών Επιτροπών Περιβάλλοντος, Υδατικών πόρων και ΔΕΚΟ.

Μεταξύ των σημαντικών νομοσχεδίων (σ/ν) που συζητήθηκαν στην Επιτροπή Οικονομικών το διάστημα Οκτωβρίου 2020 – Μαρτίου 2021, ήταν:

  •   «Τροποποίηση του Ν. 4557/2018 (Α ́139) για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας – Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/843 (L 156) και του άρθρου 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2177 (L 334)», (Οκτ. 2020).
  •   «Ρύθμιση οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας», (Οκτ. 2020).
  •   «Περιστολή του λαθρεμπορίου – Κύρωση του Πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περί κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων», (Νοεμ. 2020).
  •   «Κρατικός προϋπολογισμός 2021», (Δεκ. 2020).
  •   «Ρυθμίσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVlD-19, την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, την επιτάχυνση της απονομής των συντάξεων, τη ρύθμιση οφειλών προς τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλες κατεπείγουσες διατάξεις», (Δεκ. 2020).
  •   «Διενέργεια Γενικών Απογραφών έτους 2021 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, επείγουσες δημοσιονομικές και φορολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις», (Φεβρ. 2021).
  •   «Μισθολόγιο και ζητήματα ανθρώπινου δυναμικού της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων», (Φεβρ. 2021).
  •   «Κύρωση της Απόφασης (ΕΕ, ΕΥΡΑΤΟΜ) 2020/2053 του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2020 για το σύστημα των ιδίων πόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για την κατάργηση της απόφασης 2014/335/ΕΕ, Ευρατόμ και άλλες διατάξεις», (Μαρτ. 2021).

    «Κύρωση Σύμβασης Διανομής Ακινήτου – Σύστασης Δικαιώματος Επιφανείας Ακινήτου Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά και ρύθμιση συναφών θεμάτων», (Μαρτ. 2021).

 «Κατεπείγουσες ρυθμίσεις για την προστασία της δημόσιας υγείας από τις συνεχιζόμενες συνέπειες της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, την ανάπτυξη, την κοινωνική προστασία και την επαναλειτουργία των δικαστηρίων και άλλα ζητήματα», (Μαρτ. 2021).

Επίσης, είχαμε δύο μεγάλες συζητήσεις στην Επιτροπή σχετικά με:

  •   τη λειτουργία του χρηματοπιστωτικού συστήματος και τις προοπτικές του, με έμφαση στη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, (Φεβρ. 2021) και
  •   τις εξελίξεις και προοπτικές του εγχώριου τραπεζικού συστήματος, με ιδιαίτερη αναφορά στην περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς (Μάρτιος 2021).

    Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, έχω καταθέσει τριάντα δύο (32) Ερωτήσεις και Αναφορές. Μεταξύ των θεμάτων που έθεσα στη Βουλή, περιλαμβάνονται (ανά κατηγορία):

    Οικονομικές επιπτώσεις από την πανδημία του κορονοϊού:

    •   Επιδότηση τόκων υφιστάμενων δανείων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων πληττόμενων από τη πανδημία.
    •   Συμπερίληψη των δικηγόρων στους δικαιούχους του επιδόματος του ΟΑΕΔ, καθώς τα Δικαστήρια δεν λειτουργούν λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
    •   Οικονομική στήριξη των μικροπωλητών από τις επιπτώσεις του κορονοϊού.
    •   Ένταξη των κλάδων υποστηρικτικής υπηρεσίας ζωικής παραγωγής στην κατηγορία των

      πληττόμενων επιχειρήσεων από κορονοϊό.

    •   Οικονομική στήριξη των Πολιτιστικών Συλλόγων και Αδελφοτήτων από τις επιπτώσεις του κορονοϊού.
    •   Στήριξη της επιχειρηματικότητας στην Κοινότητα Νήσου Ιωαννίνων.
    •   Προτάσεις των αναδόχων σχολικών κυλικείων Ιωαννίνων για την εύρυθμη λειτουργία των κυλικείων την τρέχουσα σχολική χρονιά.
    •   Παράταση μίσθωσης των κυλικείων των σχολικών μονάδων λόγω της πανδημίας.

      Αναπτυξιακά – Ασφαλιστικά θέματα:

    •   Επίλυση των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στις εγκρίσεις επιχορηγήσεων των επενδυτών του Αναπτυξιακού Νόμου μετά την είσοδο των ιδιωτικών Περιφερειακών Οργάνων Ελέγχου.
    •   Ένταξη των οδοντιάτρων στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.
    •   Προβλήματα συμπολιτών μας που υπόκεινται σε υπέρογκο τεκμαρτό φόρο εισοδήματος λόγω

      περιουσιακών στοιχείων.

    •   Καθυστερήσεις στην απόδοση των επικουρικών συντάξεων.
    •   Καθυστερήσεις στην απόδοση των συντάξεων χηρείας.

      Έργα υποδομής:
       Μεταφορά του κλειστού γηπέδου ξιφασκίας από το Ελληνικό στα Ιωάννινα.

       Πορεία εκπόνησης μελετών για την υλοποίηση του οδικού άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα. Περιβάλλον:

 Μεταφορά του υποσταθμού της ΔΕΗ από το κέντρο της Ελεούσας του Δήμου Ζίτσας.

  •   Επιπτώσεις από τη σύνταξη και κύρωση των δασικών χαρτών στην επαρχία Πωγωνίου και ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων προστασίας της αγροτικής γης.
  •   Αδειοδότηση μικρών υδροηλεκτρικών έργων. Θέματα ΟΤΑ, αγροτικής ανάπτυξης, πολιτισμού:
  •   Επίλυση του προβλήματος των μακροχρόνια κατεχόμενων δημοτικών εκτάσεων από ιδιώτες.
  •   Διακοπή λειτουργίας υποκαταστήματος Εθνικής Τράπεζας στην Κόνιτσα.
  •   Διακοπή λειτουργίας υποκαταστήματος Τράπεζας Πειραιώς στον Παρακάλαμο Δήμου Πωγωνίου.Προβλήματα με την υποβολή δηλώσεων ακίνητης περιουσίας στο Κτηματολόγιο των κατεχόμενων δημοτικών εκτάσεων από ιδιώτες.
  •   Διαφύλαξη της φέτας ως προϊόν ΠΟΠ.
  •   Πάταξη της «ελληνοποίησης» και της νοθείας του μελιού ελληνικής παραγωγής.
  •   Ενίσχυση μελισσοκόμων.
  •   Στήριξη δασεργατών.
  •   Εφαρμογή του προγράμματος «1% για την Τέχνη».
  •   Αύξηση της μοριοδότησης των στρατιωτικών που υπηρετούν στη Φρουρά Ιωαννίνων.

    ΙΙ. Συνεργασίες
    Α. Συνεργασίες με πολιτική ηγεσία Υπουργείων για θέματα του Ν. Ιωαννίνων και της Ηπείρου

  •   Επανειλημμένες συναντήσεις με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Οικονομικών κ.κ. Χρ. Σταϊκούρα και Απ. Βεσυρόπουλο αντίστοιχα, με αντικείμενο τη μείωση των συντελεστών που διαμορφώνουν τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων στην Αμφιθέα, στην Ελεούσα, στην Ολυμπιάδα, κ.α, που ταλανίζουν επί δεκαετία τους κατοίκους.
  •   Με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα, για την ανάγκη περαιτέρω στήριξης του τουριστικού κλάδου λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.
  •   Με τον Υφυπουργό Οικονομικών κ. Γ. Ζαββό για τα προβλήματα χρηματοδότησης των επιχειρήσεων από τις Τράπεζες.
  •   Με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κ. Καραμανλή, για την υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Ε65 και των οδικών αξόνων Ιωάννινα – Κακαβιά και Καλπάκι – Κόνιτσα.
  •   Με τον Υπουργό Δικαιοσύνης κ. Κ. Τσιάρα για θέματα επαναλειτουργίας των δικαστηρίων.
  •   Με τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) κ. Κ. Σκρέκα για το επιχειρησιακό πρόγραμμα για το πόσιμο νερό.
  •   Με τους Υφυπουργούς ΥΠΕΝ κ. Δ. Οικονόμου και Ν. Ταγαρά για την επιτάχυνση ανάθεσης των μελετών Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων.
  •   Με τον Υφυπουργό και τον Γ.Γ ΥΠΕΝ κ.κ. Γ. Αμυρά και Κ. Αραβώση αντίστοιχα, με αντικείμενο τα προβλήματα που ανακύπτουν από την ανάρτηση των δασικών χαρτών.
  •   Με τον Υπουργό και την Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Σπ. Λιβανό και κα Φ. Αραμπατζή για το πρόσφατο σοβαρό πρόβλημα νόθευσης της φέτας, την πάταξη της «ελληνοποίησης» του μελιού και τη στήριξη των μελισσοκόμων.
  •   Με τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος κ. Ι. Στουρνάρα για τα προβλήματα των Τραπεζών και την εφαρμογή της ρύθμισης για τις μικροχρηματοδοτήσεις.

    Β. Συναντήσεις εργασίας με εκπροσώπους Φορέων

    Συμμετείχα σε δεκάδες συναντήσεις εργασίας με εκπροσώπους Φορέων, όπως ενδεικτικά:

  •   Με τον Πρόεδρο της ΠΕΔ Ηπείρου κ. Ντακαλέτση και Δημάρχους (Β. Τζουμέρκων, Κόνιτσας, Ζαγορίου, Πωγωνίου).
  •   Με τους Πρόεδρους Τοπικών Κοινοτήτων Συρράκου, Χουλιαράδων, Βαπτιστή, Μπάφρας, Πεδινής, Νεοχωρίου, Βροσύνας, Παρακαλάμου.
  •   Με το ΔΣ της ΠΕΔΜΕΔΕ/Περιφερειακού τμήματος Ηπείρου.
  •   Με μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/Τμήματος Ηπείρου.
  •   Με την Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Ιωαννίνων.
  •   Με τον Πρόεδρο και μέλη του ΔΣ του Επιμελητήριου Ιωαννίνων.
  •   Με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΑ για θέματα έγκαιρης αποζημίωσης καλλιεργητών και κτηνοτρόφων.
  •   Με τον Πρόεδρο της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Φέτας κ. Βιτάλη.
  •   Με τον Σύλλογο Ιχθυοκαλλιεργητών Ηπείρου.
  •   Με τη διοίκηση του Μελισσοκομικού Συλλόγου Ιωαννίνων «Ο Αρισταίος».
  •   Με αντιπροσωπεία του Συλλόγου Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων.
  •   Με μέλη του ΔΣ της Συνεταιριστικής Τράπεζας Ηπείρου.
  •   Με μέλη του Δ.Σ. του Φορέα Εθνικού Πάρκου Τζουμέρκων και με στελέχη του Πάρκου.
  •   Με τους Διοικητές του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου και του Νοσοκομείου Χατζηκώστα.
  •   Με μέλη της Ένωσης Φοροτεχνικών Ιωαννίνων.
  •   Με το ΔΣ της ΔΑΚΕ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  •   Με εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εξωτερικής Φρούρησης.
  •   Με μέλη του ΔΣ της Ομοσπονδίας Αδελφοτήτων και Ενώσεων Επαρχίας Πωγωνίου.
  •   Με την Ένωση Στρατιωτικών Περιφέρειας Ηπείρου.
  •   Με την Ένωση Ξενοδόχων Ν. Ιωαννίνων.
  •   Με τη διοίκηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
  •   Με εκπροσώπους επιχειρήσεων φωτοβολταϊκών της Ηπείρου.
  •   Με το ΔΣ του Εθνικού Συμβούλιου Βιομηχανίας Υποδομών και Κατασκευών (ΕΣΒΥΚ).
  •   Με τον Πρόεδρο του Νέου Χοιροτροφικού Συλλόγου Ηπείρου.
  •   Με εκπροσώπους φορέων του τουρισμού από το Ζαγόρι.
  •   Με τον Πρόεδρο του Κέντρου Υγείας Ιωαννίνων.
  •   Με συμβολαιογράφους, μηχανικούς και στελέχη μελετητικών γραφείων κτηματολογίου, για

    θέματα μεταβίβασης ακινήτων.

  •   Με κατοίκους της Αμφιθέας Ιωαννίνων
  •   Με τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος.
  •   Με εκπροσώπους Πολιτιστικών Συλλόγων και Αδελφοτήτων του Ν. Ιωαννίνων.
  •   Με εκπροσώπους υπαλλήλων Δασικών Υπηρεσιών Ιωαννίνων.
  •   Με τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
  •   Με τον Κοσμήτορα της Σχολής Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
  •   Με μέλη ΔΕΠ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
  •   Με την Πρόεδρο του Ακαδημαϊκού Συμβουλίου της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Βελλάς.
  •   Με το ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων Καθηγητών Φυσικής Αγωγής.
  •   Με μέλη του ΔΣ του Συλλόγου Κτηνοτρόφων Ηπείρου “Ο Μένιππος”.
  •   Με το Σωματείο αναδόχων σχολικών κυλικείων Ν. Ιωαννίνων.
  •   Με εργαζόμενους των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης του Δήμου Ιωαννιτών.
  •   Με μέλη του ΔΣ της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος.
  •   Με την Περιφερειακή Διευθύντρια ΟΑΕΔ.
  •   Με την Κίνηση Εκπαιδευτικών Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης.
  •   Με μικροπωλητές του Δήμου Ιωαννιτών.
  •   Με το Σύλλογο Συνταξιούχων της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδος.
  •   Με τον Πρόεδρο του Πανηπειρωτικού Συλλόγου Πατρών.
  •   Με μέλη της ΔΕΕΠ Ιωαννίνων Νέας Δημοκρατίας.
  •   Με εργαζόμενους σε οκτάμηνο πρόγραμμα του ΟΑΕΔ (σε Δήμους, Περιφέρειες, Κέντρα

    Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφερειών και άλλους φορείς).

  •   Με εκπροσώπους ιδιοκτητών ταξί του Δήμου Ζίτσας.
  •   Με επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους της Κοινότητας Νήσου.

 

ΙΙΙ. Ειδικότερα θέματα

Α. Χωροταξικός – Πολεοδομικός σχεδιασμός λεκανοπεδίου Ιωαννίνων

Πριν ένα έτος είχα καταθέσει δημοσίως, πρόταση εφαρμογής ενιαίου χωρικού σχεδιασμού του λεκανοπεδίου Ιωαννίνων. Δυστυχώς, δεν προχώρησε τίποτα σχετικό! Το ΥΠΕΝ έχει ανακοινώσει την πρόθεσή του να αναθέσει Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια σε Δήμους όλης της χώρας.

Η εκπόνηση μιας μελέτης Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΤΠΣ) είναι εξαιρετικά χρονοβόρα. Το Υπ. Περιβάλλοντος είχε εξαγγείλει πέρυσι πρόθεση απλοποίησης των προδιαγραφών αυτών των μελετών, η οποία αναμένεται. Παράλληλα αναμένεται η έγκριση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση αυτών των μελετών.

Το ΤΠΣ Ιωαννίνων πρέπει να βασίζεται στο ολοκληρωμένο «Ρυθμιστικό Σχέδιο και πρόγραμμα προστασίας περιβάλλοντος Ιωαννίνων», του οποίου η θεσμοθέτηση εκκρεμεί επί δωδεκαετία. Υπενθυμίζω ότι το Ρυθμιστικό περιελάμβανε μεγάλες καινοτομίες στο σχεδιασμό του λεκανοπεδίου, όπως η παραχώρηση του συνόλου του στρατοπέδου Βελισσαρίου στην πόλη των Ιωαννίνων, η δημιουργία Τεχνόπολης στην Πεδινή, η αναβάθμιση του παραλίμνιου μετώπου, η δημιουργία οικολογικής ζώνης περιμετρικά της Παμβώτιδας, η ανάδειξη του δημόσιου χώρου.

Επισημαίνω για πολλοστή φορά ότι, από την ημέρα εκκίνησης της διαδικασίας ανάθεσης ενός ΤΠΣ (αφού έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση), απαιτείται τουλάχιστον μία τριετία, για ανάθεση μελέτης, εκπόνηση, διαβούλευση, έγκριση μελέτης. Στη συνέχεια, απαιτείται ικανό διάστημα για την θεσμοθέτηση του ΤΠΣ, με έκδοση ΠΔ.

Με την πρόταση που είχα καταθέσει ήταν δυνατό, σε μικρό χρονικό διάστημα, να δοθεί οριστική λύση με ενιαίο τρόπο, στα σοβαρά χωροταξικά, πολεοδομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα όχι μόνον των Ιωαννίνων, αλλά και των μεγάλων πόλεων της ελληνικής περιφέρειας.

Έχω επίσης προτείνει και το κάνω για μία ακόμη φορά δημοσίως, να κινηθούν αμέσως δύο θέματα μείζονος σημασίας για το λεκανοπέδιο, που προβλέπονται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο αλλά λιμνάζουν, καθώς μπορούν να κινηθούν ανεξάρτητα από αυτό. Αυτά είναι:

Α) Η απόδοση του συνόλου του Στρατοπέδου Βελισσαρίου στην πόλη, για να μετατραπεί σε Πάρκο πρασίνου και πολιτισμού κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού.

Β) Η χωροθέτηση και στη συνέχεια ανάπτυξη της Τεχνόπολης, όπως προβλέπεται στο ΣΧΟΟΑΠ Μπιζανίου και στο ισχύον Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο της Ηπείρου. Είναι θετικό ότι με πρόσφατη απόφασή του, ο Δήμος Ιωαννιτών εμπλούτισε τις χρήσεις γης στην περιοχή της Πεδινής.

Αυτές οι δύο παρεμβάσεις από μόνες τους μπορούν να αλλάξουν ριζικά προς το καλύτερο την εικόνα ολόκληρου του λεκανοπεδίου στον οικονομικό, πολεοδομικό, περιβαλλοντικό τομέα.

Απαιτούν όμως πλήρη τεκμηρίωση, τήρηση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών και της κείμενης νομοθεσίας. Αυτό μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει.

Περαιτέρω αδράνεια θα παραπέμψει την επίλυση αυτών των προβλημάτων στην επόμενη δεκαετία με δυσμενέστατες επιπτώσεις για τον τόπο.

Α1. Αξιοποίηση παλιού κτιρίου Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Σχετικό με τον πολεοδομικό σχεδιασμό είναι το θέμα αξιοποίησης του παλιού κτιρίου του Πανεπιστημίου, για το οποίο κατατέθηκαν, πρόσφατα, δύο διαφορετικές προτάσεις στον Πρωθυπουργό, εντός δύο ημερών, από Περιφέρεια και Δήμο Ιωαννιτών. Ανακοινώθηκε από τη δημοτική Αρχή ότι τελικά το κτίριο θα μετατραπεί σε δημοτικό μέγαρο.

Άποψή μου είναι ότι στερούνται τεκμηρίωσης οι προτάσεις που ανακινήθηκαν για το εν λόγω κτίριο. Απλές προτάσεις, χωρίς στοιχειώδη τεχνική υποστήριξη, όπως οι προβλεπόμενες από το σχέδιο πόλεως χρήσεις γης και όροι δόμησης, οι αναγκαίες επιφάνειες, ο φάκελος αδειοδότησης (οικοδ. άδεια, περιβαλλοντική αδειοδότηση), η σύνδεση με δίκτυα, κλπ, δεν κρίνονται αξιοποιήσιμες. page5image1607837360 page5image1607837648 page5image1607837936 page5image1607838224 page5image1607838640 page5image1607838928page5image1607839216 page5image1607839504 page5image1607839792 page5image1607840080 page5image1607840368 page5image1607840656page5image1607841200 page5image1607841392 page5image1607841680 page5image1607841968 page5image1607842256

Αποδεικνύεται, έτσι, το μεγάλο έλλειμμα σχεδιασμού που υπάρχει στο λεκανοπέδιο Ιωαννίνων. Χωρίς σύγχρονο και ενιαίο πολεοδομικό σχέδιο, συνεχίζουμε να αυτοσχεδιάζουμε για το εάν χρειάζεται νέο Δημαρχείο και που πρέπει αυτό να χωροθετηθεί. Υπενθυμίζω ότι το Ρυθμιστικό Σχέδιο προβλέπει να χρησιμοποιηθεί ως Δημαρχείο το κτίριο που στεγάζει σήμερα την Περιφέρεια, με μεταφορά των Υπηρεσιών της Περιφέρειας στο νέο Διοικητικό Κέντρο που προβλέπεται στο πάρκο Βελισσαρίου (μετά την παραχώρηση της συνολικής έκτασης του στρατοπέδου στην πόλη).

Β. Διαχείριση υδάτινων πόρων – Προστασία οικοσυστήματος Παμβώτιδας

Η λίμνη Παμβώτιδα και το οικοσύστημά της αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα, ειδικότερα σε θέματα ρύπανσης από αστικά και γεωργικά απόβλητα, ευτροφισμού, απόληψης μεγάλου όγκου νερού για άρδευση του κάμπου του λεκανοπεδίου. Είναι ενδεικτικό ότι η στάθμη της Παμβώτιδας, τον περασμένο Δεκέμβριο λόγω ανομβρίας, βρισκόταν ένα μέτρο κάτω από τη μέση στάθμη της(!), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το οικοσύστημά της.

Σοβαρότατα είναι και τα προβλήματα υδροδότησης της πόλης των Ιωαννίνων και οικισμών του λεκανοπεδίου (Ελεούσας, Μανωλιάσας, Αγ. Μαρίνας, Λογγάδων, Αμπελειάς, Επισκοπικού, κ.α.), τα οποία είναι συχνά και σοβαρά, οξύνονται δε κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών.

Οξυμένα προβλήματα ύδρευσης αντιμετωπίζουν και άλλοι Δήμοι του νομού μας, με σοβαρότερα εκείνα του Δήμου Κόνιτσας.

Με ημίμετρα, όπως η διάνοιξη νέων γεωτρήσεων, είναι βέβαιο ότι δεν λύνονται τα προβλήματα. Είναι αναγκαίο να “περάσουμε” από τα λόγια στις πράξεις, πόσω μάλλον που η κλιματική αλλαγή επιτείνει τα προβλήματα. Στο εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης Λεκανών Απορροής του Υδατικού Διαμερίσματος Ηπείρου υπάρχουν συγκεκριμένες λύσεις για αυτά τα προβλήματα, που μπορούν να υλοποιηθούν στο πλαίσιο σχετικού Επιχειρησιακού Σχεδίου που εκπονεί το Υπ. Περιβάλλοντος, εν όψει της προγραμματικής περιόδου 2021 – 2027.

Παράλληλα, βρίσκεται σε εκκρεμότητα για περισσότερο από δέκα χρόνια, η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την προστασία της Παμβώτιδας. Είναι επιτακτική ανάγκη η άμεση έκδοσή του, αλλά εκτίμησή μου είναι ότι αυτό δεν πρόκειται να γίνει πριν το τέλος του 2022, καθώς εκκρεμεί η ολοκλήρωση, η έγκριση της σχετικής Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης και η έκδοση του Π.Δ.

Γ. Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με τίτλο «Ελλάδα 2.0», φιλοδοξεί να οδηγήσει τη χώρα σε μια νέα εποχή, σε ένα πιο εξωστρεφές, ανταγωνιστικό και πράσινο παραγωγικό μοντέλο, με ψηφιοποιημένο κράτος, λιγότερο γραφειοκρατικό, με φορολογικό σύστημα φιλικό προς την ανάπτυξη και με ένα αποτελεσματικό δίκτυο κοινωνικής προστασίας για όλους. Το Σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία, αποκλειστικά και μόνο από τις δικές του δράσεις, 180.000 νέων μόνιμων θέσεων εργασίας μέχρι το 2026 και μια αύξηση στο ύψος του πραγματικού ΑΕΠ κατά 7 ποσοστιαίες μονάδες.

Οι τέσσερις βασικοί άξονες αφορούν:

Α) Πράσινη μετάβαση: υπογειοποίηση του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος σε αστικές και δασικές περιοχές, πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης κατοικιών, κτιριακών υποδομών επιχειρήσεων και δημοσίων κτιρίων, διασύνδεση των ελληνικών νησιών, ανάπτυξη σε όλη τη χώρα σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, προώθηση της ηλεκτροκίνησης στα Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας, προώθηση του πολεοδομικού σχεδιασμού με την εκπόνηση μελετών που φιλοδοξούν να καλύψουν σχεδόν τα 4/5 της χώρας.

Β) Ψηφιακή μετάβαση: εγκατάσταση υποδομής οπτικών ινών στα κτίρια, ανάπτυξη διαδρόμων δικτύου 5G στους αυτοκινητόδρομους, ψηφιακό μετασχηματισμό επιχειρήσεων, με απόκτηση εξοπλισμού, υπηρεσιών cloud και διαδικτυακών υπηρεσιών.

Γ) Πυλώνας απασχόλησης και κοινωνικής συνοχής: ενίσχυση της αγοράς εργασίας, ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, μεταρρύθμιση στα συστήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης. νέα στρατηγική για την κατάρτιση που προβλέπει αξιολόγηση των παρόχων, συνδέει την αμοιβή τους και την αμοιβή των καταρτιζομένων με πιστοποιημένη από τρίτους απόκτηση δεξιοτήτων.

 Δ) Ιδιωτικές επενδύσεις και θεσμικός μετασχηματισμός: καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, δράσεις κατά του λαθρεμπορίου, χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τη διευκόλυνση των φορολογικών ελέγχων, ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, εκσυγχρονισμός του Δημοσίου που προβλέπει ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης δεξιοτήτων των εργαζομένων και θέσπιση συστήματος ανταμοιβών και κινήτρων απόδοσης.

Οι επενδύσεις και τα δάνεια του Ταμείου ανέρχονται σε 31 δις ευρώ, ενώ οι συνολικά κινητοποιούμενοι πόροι εκτιμώνται σε 57 δις ευρώ, εντός της επόμενης πενταετίας.

Δ. Υλοποίηση του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65

Η θετική απάντηση, τον Ιανουάριο 2021, της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρ. Επιτροπής για την υλοποίηση του βόρειου τμήματος του Ε65, αποτέλεσε μία εξαιρετικά θετική εξέλιξη για τα μεγάλα έργα υποδομής της χώρας και την εθνική ανάπτυξη.

Ο αυτοκινητόδρομος, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία οδό, μήκους 70 χλμ περίπου και προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ, θα συνδέσει τη Δυτική Ελλάδα με την Κεντρική και με τον αυτοκινητόδρομο Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Έχοντας χειριστεί το θέμα σε βάθος, ως αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών (2012 – 2013), όταν για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου επαναδιαπραγματευτήκαμε επιτυχώς τις συμβάσεις παραχώρησης και επανεκκίνησαν οι εργασίες σε όλους τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, νοιώθω μεγάλη χαρά και δικαίωση για την εξέλιξη.

Δεν μπορώ να παραβλέψω την πολύ σημαντική καθυστέρηση της περιόδου 2015-2019, με ευθύνη των Κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οι οποίες το μόνο που επεδίωξαν ήταν η αλλαγή χάραξης του άξονα, όχι προς όφελος των Ηπειρωτών, καταστρατηγώντας τον αρχικό σχεδιασμό του έργου. Το 2016 κατέθεσα ολοκληρωμένη μελέτη στο Υπ. Υποδομών, για τη βέλτιστη εναλλακτική χάραξη του άξονα. Η τότε Κυβέρνηση δεν εξέτασε, αναιτιολόγητα, την πρότασή μου και τροποποίησε τη χάραξη. Καταδίκασε έτσι τους Ηπειρώτες να υποχρεώνονται να ταξιδέψουν 30 χλμ επιπλέον κάθε φορά που θα κινούνται από και προς την Αθήνα, φτάνοντας σχεδόν μέχρι τα Γρεβενά(!), να καταβάλουν επιπλέον διόδια, να ρυπαίνουν περισσότερο το περιβάλλον.

Παρ’ όλα αυτά θεωρώ πολύ σημαντική την απόφαση της Ευρ. Επιτροπής. Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 μόλις ολοκληρωθεί, θα δώσει τεράστια ώθηση στην Ήπειρο, στα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Βόλου, στις διασυνοριακές μεταφορές, στην ανάπτυξη του τόπου.

Ε. Δασικοί χάρτες

Τα προβλήματα που δημιουργούνται με τους δασικούς χάρτες είναι πολλά και αφορούν ολόκληρη την Επικράτεια. Επισημαίνω μόνον ένα, πολύ πρόσφατο.

το αναμορφούμενο τμήμα και όχι το σύνολο του δασικού χάρτη. Την οριζόντια παράταση έξι μηνών στη διαδικασία υποβολής

αντιρρήσεων για τους δασικούς χάρτες, κι αυτό αποτελεί μια θετική εξέλιξη.

Επιπλέον, για τους δασικούς συνεταιρισμούς έχω ζητήσει από το ΥΠΕΝ να ξαναδεί το θέμα του ελάχιστου αριθμού μελών τους, που σήμερα ανέρχονται σε 21. Ο αριθμός αυτός είναι ιδιαίτερα υψηλός για τις μικρές ορεινές Κοινότητες της Ηπείρου, που είναι απομακρυσμένες μεταξύ τους, με αποτέλεσμα πολλοί δασεργάτες να αδυνατούν να συγκροτήσουν Συνεταιρισμό, παραμένουν χωρίς απασχόληση και

page7image310066560

Με την Εγκύκλιο 3295/104/2021 του ΥΠΕΝ χιλιάδες ιδιοκτήτες αγροτεμαχίων που ενημερώθηκαν από το

Κτηματολόγιο ότι οι εκτάσεις τους είναι δασικές, έχασαν το δικαίωμα υποβολής αντίρρησης στους

δασικούς χάρτες. Η Εγκύκλιος κινήθηκε σε διαφορετική κατεύθυνση από τον Ν. 4685/2020

«Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας,…» και τη σχετική ΥΑ ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/64663/2956, καθώς

ορίζει ότι για τους δασικούς χάρτες που αναρτήθηκαν και κυρώθηκαν πριν την ισχύ του Ν. 4685/2020,

αντιρρήσεις δέχεται μόνο προηγούμενη εβδομάδα το ΥΠΕΝ έδωσε τελικά, εγκαταλείπουν τα χωριά τους. Οι δασεργάτες δίνουν πνοή στα χωριά, αποτελούν τους «φύλακες» των ορεινών όγκων και πρέπει να τους βοηθήσουμε.

ΣΤ. Εφαρμογή του προγράμματος «1% για την Τέχνη»

Επανέφερα το θέμα εφαρμογής του προγράμματος «1% για την Τέχνη» στους συναρμόδιους Υπουργούς Πολιτισμού Οικονομικών και Υποδομών. Υπενθυμίζω ότι είχα ζητήσει την εφαρμογή του από το 2014, όμως οι κατά καιρούς ηγεσίες του Υπ. Πολιτισμού δεν είχαν ανταποκριθεί.

Το πρόγραμμα «1% για την Τέχνη» αφορά τη χρηματοδότηση δημιουργίας και τοποθέτησης έργων τέχνης σε δημόσια κτίρια και στον περιβάλλοντα χώρο αυτών. Ειδικότερα, όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία (Ν. 2557/1997), εκ του προϋπολογισθέντος κόστους κατασκευής κάθε νέου δημόσιου κτιρίου, ποσοστό 1% πρέπει να διατίθεται για την τέχνη.

Σκοπός του προγράμματος είναι να θέσει τους καλλιτέχνες (ζωγράφους, γλύπτες, χαράκτες), σε διαδικασία σχεδιασμού και να εμπλουτίσει τα δημόσια κτίρια με έργα τέχνης. Στη διαδικασία εμπλέκονται καλλιτέχνες, πολεοδόμοι, πολιτικοί μηχανικοί, αρχιτέκτονες, κλπ. Με αυτό τον τρόπο η τέχνη συνδέεται με τον σχεδιασμό των πόλεων και τον δημόσιο χώρο, οι καλλιτέχνες βοηθούνται να αναδείξουν το έργο τους, ιδιαίτερα στη σημερινή δύσκολη περίοδο λόγω της πανδημίας. Παράλληλα, ωφελούνται τα δημόσια κτίρια και οι πόλεις. Αντίστοιχα προγράμματα εφαρμόζονται επιτυχώς σε Ευρώπη (Γαλλία, Κύπρος, κ.α.) και ΗΠΑ, εδώ και δεκαετίες.

Η Υπ. Πολιτισμού κα Μενδώνη, αφού δέχεται ότι «η διάταξη παραμένει μέχρι σήμερα κατ’ ουσίαν ανενεργή», με ενημέρωσε ότι:

«Η εφαρμογή στην πράξη της εν λόγω ρύθμισης καθίσταται αναγκαία, δεδομένου ότι θα κινητοποιούσε μεγάλο μέρος του καλλιτεχνικού δυναμικού. Το Υπουργείο … προετοιμάζει σχέδιο κοινής υπουργικής απόφασης, με σκοπό την εφαρμογή του προγράμματος “1% για την Τέχνη” και την αισθητική ανανέωση αστικών περιοχών και δημοσίων χώρων».

Ο Υπουργός Υποδομών κ. Κ. Καραμανλής μου απάντησε ότι:

«H Διεύθυνση Κτηριακών Υποδομών του Υπουργείου έχει μεριμνήσει ώστε σε όσα αξιόλογα έργα με περιβάλλοντα χώρο πρόκειται να εκτελεστούν, είτε με συμβατικό τρόπο κατασκευής είτε με σύμβαση ΣΔΙΤ, να προβλέπεται η δημιουργία ή η αγορά και τοποθέτηση εικαστικών έργων στον περιβάλλοντα χώρο του κτιριακού συγκροτήματος».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Κτιριακές Υποδομές ΑΕ κ. Γιάνναρης, με ενημέρωσε ότι:

«Η εταιρεία Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., ως φορέας κατασκευής και συντήρησης των δημόσιων κτιρίων, σας γνωρίζει ότι εφαρμόζει απαρέγκλιτα … Η εταιρεία καταβάλει προσπάθειες για την πραγματοποίηση εικαστικών παρεμβάσεων στα έργα που υλοποιεί.

Για παράδειγμα και σε ό,τι αφορά στα σχολικά κτίρια δημιουργούνται διάφορες έγχρωμες διακοσμητικές κατασκευές και παραστάσεις συμβατές με το σχολικό περιβάλλον με χρήση συνήθων οικοδομικών υλικών. Οι διακοσμητικές αυτές κατασκευές καλύπτονται από τις συμβατικές τιμές εργασιών του προϋπολογισμού του έργου. Μάλιστα, στις υπό εκπόνηση μελέτες των νέων σχολικών κτιρίων θα περιλαμβάνεται και ιδιαίτερη πρόβλεψη εικαστικής παρέμβασης, εναρμονισμένη, όπου είναι δυνατόν, με τη σχετική διάταξη».

Από τις απαντήσεις του Υπ. Υποδομών προκύπτει ότι ουσιαστικά άρχισε να εφαρμόζεται το πρόγραμμα «1% για την Τέχνη» και πιστεύω ότι συνέβαλα σε αυτό. Απομένει στο Υπ. Πολιτισμού να συμπληρώσει επιτέλους το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο. Για το θέμα έχω ενημερώσει τον Κοσμήτορα της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Ν. Κατσικούδη και το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

Στα μεγάλα προβλήματα που συνεχίζει να δημιουργεί η πανδημία του Covid-19, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ανταποκρίνεται με σύνεση και αποτελεσματικότητα, στηρίζοντας κατά προτεραιότητα όσους έχουν μεγαλύτερη ανάγκη. Παράλληλα, σχεδιάζουμε την επόμενη μέρα με αισιοδοξία. Η έναρξη υλοποίησης των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάπτυξης και του νέου ΕΣΠΑ (2021 – 2027) μας γεμίζει με αισιοδοξία και πρόσθετες υποχρεώσεις.

Επισημαίνω για μία ακόμη φορά ότι η συνεργασία μου με τους θεσμικούς Φορείς (Υπουργεία, Τράπεζα της Ελλάδος, Οργανισμοί, κ.α.), Φορείς του Νομού (Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήρια, Σύλλογοι, κ.α.), και η αμφίδρομη επικοινωνία μου με τους συμπολίτες μας είναι συνεχής, παρά τα σοβαρά προβλήματα που δημιουργεί η πανδημία. Η επιτάχυνση της διαδικασίας εμβολιασμού των συμπολιτών μας αναμένεται να αλλάξει σύντομα τα δεδομένα, ώστε η οικονομία να επανέλθει σε θετικούς ρυθμούς και η κοινωνία να ανασάνει.

Σας ευχαριστώ θερμά.”

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!