Εδώ και πολλές ημέρες, προτού οι καταναλωτές εντατικοποιήσουν τις αγορές τους ενόψει εορτών, οι εικόνες από εγκαταστάσεις εταιρειών ταχυμεταφορών φανέρωναν τον κορεσμό που είχε επέλθει στις εταιρείες που καλούνταν να αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά σχεδόν κάθε είδους δραστηριότητας. Ηδη, λίγο προτού εκπνεύσει ο Νοέμβριος και μία από τις πιο βροχερές ημέρες του συγκεκριμένου μήνα, η εφημερίδα  «Καθημερινή» είχε παραλάβει φωτογραφίες, όπου εκατοντάδες δέματα βρίσκονταν σε υπαίθριο χώρο μιας εκ των μεγάλων εταιρειών κούριερ. Αισίως οι υπάλληλοι της εταιρείας, όπως φανερώνουν οι εικόνες, πρόλαβαν να …καλύψουν τα δέματα προτού οι ουρανοί ανοίξουν. Εάν όμως, στην προκειμένη περίπτωση, τα δέματα γλίτωσαν την καταιγίδα, συνολικά, ο κλάδος των ταχυμεταφορών δεν κατάφερε να αποφύγει το τσουνάμι που προκάλεσε η εκτόξευση των διαδικτυακών παραγγελιών και η αδυναμία άμεσης προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Ως εκ τούτου, οι τρεις από τους τέσσερις μεγαλύτερους παίκτες των ταχυμεταφορών, βάσει μεριδίου αγοράς, η ACS, η Γενική Ταχυδρομική, η ΕΛΤΑ Courier και η Speedex είχαν καταστήσει σαφές, εδώ και μέρες, μέσω ανακοινώσεων ότι δεν θα είναι δυνατόν να αποφευχθούν οι καθυστερήσεις. 

Προχθες, η ACS παρέσχε περαιτέρω διευκρινίσεις που αφορούν όχι μόνο τη δραστηριότητά της, αλλά και την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά. Ειδικότερα, όπως αναφέρει η εταιρεία, η πώληση μόνον μέσω των e-shops προϊόντων που, μέχρι πρότινος, βρίσκονταν στα ράφια των σούπερ μάρκετ και η αύξηση των δυνητικών πελατών των εταιρειών ταχυμεταφορών κλάδων που παρέμειναν σε λειτουργία, όπως η βιομηχανία και το χονδρεμπόριο, είναι ορισμένοι από τους λόγους για το μπλακ άουτ στις ταχυμεταφορές.

Η ACS, από την τελευταία εβδομάδα του Νοεμβρίου, έχει καταγράψει αύξηση του όγκου αποστολών κατά 80% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο και κατά 50% σε σχέση με το προηγούμενο lockdown. Στο τελευταίο, οι αποστολές είχαν αυξηθεί κατά 30%, συγκριτικά με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Γιατί όμως δεν προετοιμάστηκαν οι εταιρείες για να αντιμετωπίσουν το αυξημένο κύμα παραγγελιών; 

Οπως υποστηρίζει η ACS, οι εταιρείες ταχυμεταφορών είχαν προετοιμαστεί βάσει των εκτιμήσεων που διέθεταν για αύξηση της κίνησης έως και 15% σε σχέση με το πρώτο απαγορευτικό και την οικονομική δυνατότητά τους. Ενδεικτικά, η ACS αύξησε τις αποθήκες της με μίσθωση οκτώ χώρων σε Αττική και Θεσσαλονίκη, ενίσχυσε τους χώρους διακίνησης κατά 2.500 τ.μ., αγόρασε 800 καρότσια αποθήκευσης –ο συνολικός αριθμός τους διαμορφώνεται σε 4.000– και απέκτησε δύο συστήματα διαλογής. Οι κινήσεις αυτές αποτελούν επενδύσεις ύψους άνω του 1,5 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, ο εκπτωτικός θεσμός της Black Friday και η προ-εορταστική περίοδος εκτόξευσαν έως και 60% τις παραγγελίες, οδηγώντας και σε αναστολή λειτουργίας των ηλεκτρονικών καταστημάτων μεγάλων ομίλων λιανικής. 

Η ACS αναφέρει ακόμη ότι έχει προσλάβει περισσότερους από 500 εργαζομένους κατά το πρώτο και δεύτερο lockdown, απασχολώντας σήμερα άνω των 3.000 ατόμων. 
Ο αριθμός αυτός όμως δεν επαρκεί, καθώς η αύξηση κατά 50% των παραγγελιών θα έπρεπε να οδηγήσει στην πρόσληψη ακόμη 1.500 εργαζομένων, οι οποίοι θα έπρεπε να εκπαιδευτούν σε διάστημα μιας εβδομάδας. Υπολογίζεται ότι απαιτείται περίπου ένας μήνας εκπαίδευσης, προκειμένου ένας νεοπροσληφθείς να είναι σε θέση να αναλάβει καθήκοντα.

Με τα δεδομένα αυτά, οι εταιρείες κούριερ ζητούν από τους πελάτες να δείξουν κατανόηση.

kathimerini.gr

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!