Συνέντευξη στον Παναγιώτη Μπούρχα
Την επομένη του πρώτου δημόσιου απολογισμού της δημοτικής αρχής του Θωμά Μπέγκα, η επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Ιωάννινα_2023”, Τατιάνα Καλογιάννη, μιλά στο epirusgate.gr και με τη γνωστή αιχμηρή, αλλά τεκμηριωμένη προσέγγισή της, αποτιμά τον ενάμιση χρόνο διοίκησης της νέας δημοτικής αρχής και εντοπίζει σοβαρές ελλείψεις σε επίπεδο σχεδίου, προτεραιοτήτων και ρεαλιστικών παρεμβάσεων.
Η κ. Καλογιάννη χαρακτηρίζει τη νυν δημοτική αρχή «στατική» και «χωρίς στρατηγικό όραμα», κάνοντας λόγο για ανακύκλωση προσώπων και πρακτικών που αποξενώνουν τον πολίτη και ενισχύουν την αποχή. Εστιάζει στις χαμένες ευκαιρίες που -όπως λέει– σχετίζονται με τη λίμνη Παμβώτιδα, το στρατόπεδο Βελισσαρίου και τις γειτονιές που διαχρονικά μένουν εκτός προτεραιοτήτων. Αναδεικνύει ως πρώτη ανάγκη την αναδιάρθρωση του οργανογράμματος του Δήμου, την εκπόνηση μελετών εφαρμογής για την αποτύπωση τεχνικά και οικονομικά όλων των έργων οποιασδήποτε κλίμακας είναι αναγκαία για την αλλαγή της εικόνας και της φυσιογνωμίας του δήμου κτλ.
Η κριτική της ωστόσο δεν περιορίζεται στην παρούσα δημοτική περίοδο. Μιλά για διαχρονικές παθογένειες, για έλλειψη συντονισμένης πολιτικής βούλησης και για ασκήσεις επί χάρτου που δεν καταλήγουν σε ουσιαστικά έργα. Δεν αποφεύγει να κρίνει και τις πολιτικές επιλογές των πολιτών για τη διοίκηση του Δήμου μας τα τελευταία χρόνια.
Ως αντιπρόεδρος του ΦΟΔΣΑ τέλος, η κ. Καλογιάννη καταθέτει τις δικές της προτάσεις για μια ολιστική και διαφανή διαχείριση των απορριμμάτων στην Ήπειρο. Δεν κρύβει πως διαφωνεί με την ηγεσία του Ν. Γεωργάκου σε πολλά και όπως λέει, μερικές φορές οι επιλογές της διοίκησης του φορέα είναι διαφορετικές από τις δικές της στοχεύσεις, πρακτικές και αρχές.
Ολόκληρη η συνέντευξη της Τατιάνας Καλογιάννη έχει ως εξής:
Ερ.: Με ενάμιση χρόνο συμπληρωμένο για τη νέα δημοτική αρχή, ποια είναι τα σημεία στα οποία θα στεκόσαστε σε μια σύντομη κριτική, μετά και την ολοκλήρωση του πρώτου απολογισμού της διοίκησης του Θωμά Μπέγκα, την περασμένη Δευτέρα;
Απ.: Η διοίκηση του δήμου μας κατά την τρέχουσα περίοδο και μέχρι τώρα κινείται σε ρηχά νερά. Δεν εξετάζω αν και τι παρέλαβε, εξετάζω το τι αλλάζει στη ζωή του δημότη. Και αυτό που καταδεικνύεται είναι ότι η στασιμότητα που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει την εικόνα και τη λειτουργία του δήμου μας.
Ερ.: Έχετε παρατηρήσει σε διάφορες τοποθετήσεις σας για τα έργα, πως τα τελευταία χρόνια ο Δήμος Ιωαννιτών είναι σα να περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του, να κυνηγά την ουρά του. Μεγάλοι στόχοι δε μπαίνουν, οράματα συγκεκριμένα δε φαίνονται. Πώς δικαιολογείτε αυτή την άποψη;
Απ.: Για αυτόν τον λόγο αναφέρθηκα προηγούμενα ότι και αυτή η δημοτική αρχή κινείται σε ρηχά νερά. Διαχειρίζεται την αργόσυρτη εξέλιξη έργων (που ενδεχομένως να προέρχονται ακόμη και από την προηγούμενη θητεία της ή και από πιο παλιά) ή άλλων που «προικοδοτήθηκε» από την προηγούμενη δημοτική αρχή και πρέπει να υλοποιηθούν υπό συγκεκριμένους συμβατικούς όρους (πιθανώς ασυνήθιστους).
Γενικά, τα πρόσφατα 20 χρόνια στον δήμο μας, στον τόπο τα βιολιά. Διαμορφώνω δε, την προσωπική μου πεποίθηση, ότι ο πολίτης κουράστηκε να περιμένει. Για αυτό και καταγράφεται το μεγάλο ποσοστό αποχής των ψηφοφόρων στις δημοτικές εκλογές. Δεν προσδοκά, δεν ελπίζει, δεν αναμένει κάτι για το δικό του αύριο. Το κάποτε και το ίσως αφορούν άλλους και όχι αυτόν. Και αυτό ίσως να είναι και η γενική αποτυχία του πολιτικού αυτοδιοικητικού προσωπικού.
Κάθε παράταξη που διεκδικεί να διοικήσει, ώστε να επιλύσει κοινά προβλήματα και να δημιουργήσει τις σωστές προοπτικές μιας κοινωνίας, κρίνεται κατά τη στιγμή της ψηφοφορίας από τους πολίτες. «Από» και «για» τα χαρακτηριστικά στοιχεία του σχεδίου που καταθέτει προεκλογικά και με υπόβαθρο την αποτυπωμένη εμπειρία και τις αναφορές των προσώπων που τη συγκροτούν, στην πρόσφατη προηγούμενη πολιτική ή κοινωνική τους δραστηριότητα.
Δυστυχώς, στον δήμο μας, αποδεικνύεται ότι η διατήρηση στο προσκήνιο και η ανακύκλωση των ίδιων προσώπων και πρακτικών, δεν επέτρεψε μέχρι σήμερα την μεταρρυθμιστική αναδιάρθρωση. Αναφέρομαι, τόσο στο πολιτικό μοντέλο διοίκησης του δήμου, όσο και στην κατάστρωση και υλοποίηση ενός μεσοβραχυπρόθεσμου σχεδιασμού πλέγματος έργων, σοβαρών και όχι εικόνας. Έργων, καθοριστικά επεμβατικών (προς την εξάλειψη των προβλημάτων) και μακρόπνοων, όσον αφορά τον δήμο που θα παραδώσουμε στην επόμενη γενιά.
Όσο με αφορά, ο σχεδιασμός αυτός κατατέθηκε στους πολίτες από την παράταξή μας και μάλιστα δεσμεύτηκα, ότι θα προχωρούσε προς υλοποίηση μετά από ταχύρρυθμη, ουσιαστική, συνδυαστική και συμπληρωματική συζήτηση με όλους τους κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς και «εταίρους» του δήμου. Οι πολίτες όμως επέλεξαν με άλλα κριτήρια. Αλλά, ο πολίτης δεν έχει πάντα δίκιο, γιατί προτιμά, πολλές φορές, να επιλέγει το «εγώ και τώρα» αντί του «εμείς και αύριο».
Ερ.: Διαφωνείτε, σε ένα συναφές με το προηγούμενο ερώτημα, πως η δημοτική αρχή θέλει να ανοίξει μεγάλες παρεμβάσεις με ουσιαστικό και συμβολικό περιεχόμενο σε γειτονιές όπου για χρόνια δεν έχουν γίνει έργα, όπως η Νέα Ζωή, η πλατεία Αμπελοκήπων, η Καλούτσιανη και η Λαϊκή Αγορά της Αγίας Μαρίνας, όπου σχεδιάζονται παρεμβάσεις;
Απ:. Δεν διαφωνώ ότι μπορεί να θέλει. Όλοι θέλουν να κάνουν κάτι. Όμως, για να γίνει αυτό το κάτι πρέπει να ξέρεις πώς, πότε και γιατί. Να θέλεις και να είσαι βαθιά πεπεισμένος ότι αυτό το κάτι, υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και κυρίως να «επιβάλεις» ή να πείσεις τόσο αυτούς που διοικείς, όσο και αυτούς που υπηρετείς. Για τις περιοχές-γειτονιές που αναφέρεσθε δεν υπάρχει πολιτευόμενος στον δήμο που να μην αναφέρθηκε στην ανάγκη επεμβάσεων, έργων, ρυθμίσεων κτλ, κατά την πρόσφατη 25ετία.
Τι έγινε, όμως, στην πραγματικότητα;
Μία ογκώδης συσσώρευση ιδεών, επικοινωνιακών προσδοκιών και ασκήσεων επί χάρτου, χωρίς κανένα πραγματικό έργο! Για αυτό και το αποτέλεσμα που έχει ανάγκη ο τόπος μας, δεν καταγράφεται. Εύχομαι να προχωρήσει κάτι και να μην είναι επιπόλαιο, αποσπασματικό και άσχετο με τις πραγματικές ανάγκες της κάθε γειτονιάς.
Ερ.: Τι έπρεπε να προχωρήσει που δεν έχει προτεραιοποιηθεί σωστά, κατά τη γνώμη σας, αυτό τον ενάμιση χρόνο;
Απ.: Σας απαντώ με τα σημαντικότερα σημεία που κρίνω εγώ
- η θεσμοθέτηση επικαιροποιημένου σχεδίου αναδιάρθρωσης του οργανογράμματος της διοίκησης του δήμου.
- οι διαδικασίες για την συμβασιοποίηση 50 μελετών εφαρμογής (13 για διακριτούς τομείς της πόλης και 37 για τις δημοτικές κοινότητες), με αντικείμενο την αποτύπωση τεχνικά και οικονομικά όλων των έργων οποιασδήποτε κλίμακας είναι αναγκαία για την αλλαγή της εικόνας και της φυσιογνωμίας του δήμου (και σύμφωνα με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις). Οι μελέτες αυτές θα είχαν υπόβαθρο κάθε υφιστάμενη σχετική εργασία που υπάρχει στις υπηρεσίες του δήμου και θα ήταν συμβατές με όλους τους υφιστάμενους υπερκείμενους σχεδιασμούς. (ΒΑΑ, ΣΚΑΚ, Προβλέψεις του σχεδίου για τις 100 ουδέτερες πόλεις, κτλ). Ακόμη, η κοινωνία θα ενημερωνόταν πριν την παραλαβή τους και όχι εκ των υστέρων, ώστε να έχει τη δυνατότητα να εκφράσει τις απόψεις της, πριν την δρομολόγηση των έργων που εμπεριέχονται σε αυτές.
- Εκπόνηση της μελέτης εφαρμογής των έργων που προδιαγράφονται στην υφιστάμενη μελέτη για την ανάδειξη της λίμνης σε επίκεντρο της αθλητικής και κοινωνικής δραστηριότητας της λίμνης (που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της σύμβασης της Περιφέρειας Ηπείρου με την Ευρωπαϊκή Τράπεα Επενδύσεων, κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως Αντιπεριφερειάρχης)
- Προκήρυξη διαγωνισμού για την επικαιροποίηση της κυκλοφοριακής μελέτης σε επίπεδο λεκανοπεδίου.
- Εντατική επικοινωνία με το ΤΕΘΑ, ώστε να έχει οριστικοποιηθεί, ήδη, η τελική συμφωνία της παραχώρησης του στρατοπέδου Βελισαρίου.
- Προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την μελέτη αξιοποίησης του στρατοπέδου Βελισαρίου, και του δυτικού τμήματος του Γιαννιώτικου σαλονιού, με εναρμόνιση του σχεδιασμού της απερχόμενης δημοτικής αρχής για το Γιαννιώτικο σαλόνι.
- Τέλος, συστηματική επικοινωνία με τα τοπικά συμβούλια, με τους φορείς, κλπ και με τους αναδόχους της μελέτης του τοπικού χωρικού σχεδίου του δήμου για την ταχύρυθμη εκπόνηση της μελέτης αυτής που θα είναι το καθοριστικό υπόβαθρο του σχεδιασμού του δήμου για τις επόμενες δεκαετίες.
Ερ.: Η παράταξή σας, “Ιωάννινα_2023”, φαίνεται να επιλέγει σε αυτή την αυτοδιοικητική περίοδο, μια στάση σχετικά ήπια αντιπολιτευτική, με προτάσεις και σκληρότερη κριτική σε συγκεκριμένα ζητήματα. Μπορείτε να δικαιολογήσετε αν υπάρχει ουσιαστική διαφορά στρατηγικής σε σχέση με την προηγούμενη δημοτική περίοδο και τη δημοτική αρχή των Ελισάφ-Παπαγεωργίου;
Απ.: Η παράταξη της τέως δημοτικής αρχής κρίθηκε. Η κρίση επί των πολιτικών πρακτικών και επιλογών της και η οποιαδήποτε αποτυπωμένη παραγωγικότητα και απολεσματικότητα των επιλογών της εκφεύγει, νομίζω, της παρούσας επικοινωνίας. Είναι πλέον, άνευ αξίας και σκοπιμότητος.
Η πόλη μας, ο Δήμος μας, χρειάζεται Δήμαρχο που να εργάζεται συστηματικά για αυτή με ένα στοιχειώδες σχέδιο. Το σχέδιο αυτό σήμερα, δυστυχώς, δεν υπάρχει. Ούτε υπήρξε για το χρονικό διάστημα που υπηρετώ τον δήμο μας. Και αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό από τον καθένα εάν παρακολουθήσει κάποια από τις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου, στις οποίες τα θέματα ανακυκλώνονται και «σέρνονται» εδώ και χρόνια. Συνεπώς, στο θέμα αυτό παραμένουμε στάσιμοι και χωρίς σχέδιο.
Ωστόσο, υπάρχει κάτι που διαφοροποιεί την νυν με την προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Η νυν Δημοτική Αρχή -στο διάστημα της θητείας της- δεν αποφασίζει με το «έτσι θέλω», αυταρχικά. Αποδέχεται ότι συνυπάρχουμε 6 δημοτικές παρατάξεις στο δημοτικό συμβούλιο και δίνει βήμα στις 5 παρατάξεις της αντιπολίτευσης να εκφράσουν τις απόψεις τους. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι τις υιοθετεί κιόλας. Εμείς, καταθέτουμε πάντα τις απόψεις μας και τις δικές μας εναλλακτικές προτάσεις, έχοντας σφαιρική αντίληψη των θεμάτων, με καθαρή συνείδηση και με πλήρη τεχνική και οικονομική τεκμηρίωση. Όπως άλλωστε πολιτευτήκαμε από τον Σεπτέμβριο του 2019.
Ερ.: Θα ήθελα την άποψή σας για δύο μεγάλα ζητήματα: τη διεκδίκηση του στρατοπέδου Βελισσαρίου και την σχεδιαζόμενη τιμολογιακή πολιτική για το νερό στο Δήμο μας.
Απ.: Για το πρώτο θέμα, διαπραγμάτευση χωρίς να ξέρεις και να δηλώσεις τι θέλεις να κάνεις (δηλαδή, χωρίς στέρεο και εδραίο τεχνικό σχεδιασμό), δεν έχει νόημα. Περιπίπτει πάλι η διαπραγμάτευση στη σφαίρα πολιτικο-νομικών αιωρήσεων και αιρέσεων.
Για το δεύτερο θέμα, δεν έχουμε ενημέρωση για το τι ακριβώς προτείνει η δημοτική αρχή και η διοίκηση της ΔΕΥΑΙ επ΄αυτού, επομένως δεν μπορώ να τοποθετηθώ.
Ερ.: Κλείνοντας, και απευθυνόμενος στην ιδιότητά σας ως αντιπρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, θα μας πείτε με λίγα λόγια, τι δεν πηγαίνει καλά αυτό το διάστημα της νέας διοίκησης;
Απ.: Το δημοτικό συμβούλιο του δήμου μας, μου έκανε την τιμή (μαζί με άλλους δύο συναδέλφους και τον Δήμαρχο) να μου αναθέσει να εκπροσωπήσω τον δήμο μας και να υπερασπιστώ τα συμφέροντα του, στον σύνδεσμο αυτόν. Το αντικείμενο, που διαχειρίζεται ο φορέας αυτός, μου είναι γνωστό και μάλιστα υπηρέτησα και αγωνίστηκα για την αυθύπαρκτη και ανεξάρτητη λειτουργία του. Ο Περιφερειακός σύνδεσμος είναι μία κατάκτηση της αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού της περιφέρειας Ηπείρου.
Εργάστηκα κατά την περίοδο 2011 – 2019 εντατικά για την επίτευξη της ορθολογικής διαχείρισης απορριμμάτων σε περιφερειακό επίπεδο, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μου ως αρμόδια αντιπεριφερειάρχης. Συνοπτικά αναφέρω, την αποκατάσταση των ΧΑΔΑ, την επέκταση των ΧΥΤΥ, τη διασφάλιση της χρηματοδότησης των μονάδων κομποστοποίησης, την μελέτη, χρηματοδότηση και δημοπράτηση των ΣΜΑ και πάνω από όλα την κατασκευή και λειτουργία του Εργοστασίου επεξεργασίας των απορριμμάτων. Αυτά είναι γνωστά σε όλους.
Τον Μάιο του 2024, διεξήχθησαν οι διαδικασίες για την εκλογή των προσώπων που θα στελεχώσουν τα όργανα διοίκησης του Αναγκαστικού Συνδέσμου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Διαχειριστικής Ενότητας Περιφέρειας Ηπείρου. Κατά τις εκλογές αυτές, τιμήθηκα από την πλειοψηφία των μελών του διοικητικού συμβουλίου και εκλέχθηκα στη θέση της Αντιπροέδρου του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου.
Έχω καταθέσει, επανειλημμένα, τις προτάσεις μου στα μέλη του Δ.Σ. για τον φορέα αυτόν, που αφορούν:
- Την εκκίνηση ουσιαστικής συνεργασίας μεταξύ Δήμων Περιφέρειας Ηπείρου και ΦοΔΣΑ, για την επίτευξη σύναψης Προγραμματικών Συμβάσεων ώστε να καταγραφεί η υφιστάμενη κατάσταση, να προτεραιοποηθούν οι μελέτες και τα νέα έργα και να προγραμματιστεί ποιος κάνει τί και πότε (ολιστική αντιμετώπιση και οικονομία κλίμακος).
- Την αποσαφήνιση χρηματοδότησης των νέων έργων με ταυτόχρονη ανάλυση των επιπτώσεων για ΦοΔΣΑ και δημότες.
- Την πλήρη και εξαντλητική ενημέρωση του πολίτη για όλα τα θέματα, έστω και πόρτα-πόρτα.
- Τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα για τα νέα αναγκαία έργα που θα προκύψουν.
- Την καταγραφή και ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του ΦοΔΣΑ όλων των επικαιροποιημένων στοιχείων και δεδομένων που διαχειρίζεται (οικονομικών, λογιστικών και τεχνικών), σε εβδομαδιαία βάση.
Ο στόχος μου είναι να επιτευχθούν τα παρακάτω:
- πλήρης επεξεργασία απορριμμάτων πριν την απόρριψή τους, δεδομένου ότι κατά το μεγαλύτερο ποσοστό αυτή επιτυγχάνεται, ήδη, με τη λειτουργία της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων,
- επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση και
- μείωση των απορριμμάτων προς υγειονομική ταφή.
Επιδιώκοντας να είμαι χρήσιμη, εργάζομαι συνεχώς υπό το παραπάνω πλαίσιο.
Μερικές φορές οι επιλογές της διοίκησης του φορέα είναι διαφορετικές από τις δικές μου στοχεύσεις, πρακτικές και αρχές. Κάθε φορά που καλούμαι να προσδιορίσω τη θέση μου, δηλώνω και καταθέτω την άποψή μου και τουλάχιστον έχω τη συνείδησή μου ήσυχη.
Σας ευχαριστώ για τη δυνατότητα της επικοινωνίας.
Σας ευχαριστώ πολύ, για την ευκαιρία που μου δώσατε να αποτυπώσω τις απόψεις μου.
Ακολουθήστε το
στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.