Τα επόμενα βήματα για τις μεγάλες οδικές παραχωρήσεις της χώρας, την Εγνατία οδό και την Αττική οδό, καλείται να χαράξει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στον δρόμο για την υπογραφή των νέων μεγάλων συμβάσεων που αναμένεται να εισφέρουν έσοδα σχεδόν 5 δισ. ευρώ (4,8 δισ. για την ακρίβεια), τα οποία όμως θα δαπανηθούν στη μείωση του δημόσιου χρέους.

Το πρώτο βήμα συνδέεται με την παραχώρηση της Εγνατίας οδού και την υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Project, η οποία έχει το προβάδισμα (ως η παλαιότερη) και συνεπάγεται σοβαρές αλλαγές όχι μόνο στο ύψος των διοδίων, αλλά και στα δικαιώματα δωρεάν διελεύσεων που έχουν χορηγηθεί για τις τοπικές μετακινήσεις. Το δεύτερο βήμα γίνεται με την προετοιμασία για την παράδοση της Αττικής οδού στο Ελληνικό Δημόσιο και από εκεί στον νέο παραχωρησιούχο, η οποία δυσχεραίνεται, και αυτό γιατί φαίνεται αδύνατον να επιτευχθεί στον χρόνο της λήξης της σύμβασης (αρχές Οκτωβρίου).Σε ό,τι αφορά την υπογραφή της σύμβασης της Εγνατίας οδού, η μεγαλύτερη εκκρεμότητα είναι η υπογραφή από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την ανατίμηση των διοδίων προκειμένου το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί στα 0,04 ευρώ (από 0,03 ευρώ που είναι σήμερα).

Στη συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, τα διόδια προβλέπεται να πάνε στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο από τον παραχωρησιούχο ώστε σε περίοδο τριών ετών να ανατιμηθεί εκ νέου και να διαμορφωθεί στα 6,3 λεπτά.Οι δωρεάν διελεύσεις και τα χαμένα διόδια
Στο μεταξύ, στις παράπλευρες απώλειες της παραχώρησης της Εγνατίας οδού θα είναι και οι 76.000 κάρτες δωρεάν τοπικών μετακινήσεων σε χρήστες του δρόμου που εν όψει της ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα θα πρέπει να ανακληθούν. Διαφορετικά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα πρέπει να καλύψει το κόστος της διατήρησής τους, κάτι που δεν φαίνεται διατεθειμένο να κάνει καθώς συνεπάγεται αυξημένο κόστος.

Ωστόσο, το υπουργείο θα κληθεί να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις για την εγκατάσταση των διοδίων σε Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο, τα οποία δεν θα λειτουργήσουν και, όπως όλα δείχνουν, αν δεν βρεθεί κάποια άλλη εναλλακτική λύση, θα αποζημιώσει το Δημόσιο, όπως έγινε και με τα διόδια της Βαρυμπόμπης, που έχουν κοστίσει μέχρι σήμερα στο Ελληνικό Δημόσιο περί τα 90 εκατ. ευρώ.

Σήμερα, στην Εγνατία οδό υπάρχουν 14 μετωπικοί σταθμοί διοδίων εντός του άξονα του αυτοκινητόδρομου, 4 μετωπικοί σταθμοί στους κάθετους άξονες (Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα – Εύζωνοι, Λαγκάδα – Στρυμονικού και Στρυμονικού – Συνοριακός Σταθμός Προμαχώνα), 1 μετωπικός σταθμός στο Ακτιο εκτός αυτοκινητόδρομου στην υποθαλάσσια σύνδεση Πρέβεζας – Ακτίου και 12 πλευρικοί σταθμοί διοδίων.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!