από Γεωργίου Κωνσταντίνα

 

Η Μαρίνα Μπέση έχει υπηρετήσει την εκπαίδευση από πολλές και διαφορετικές θέσεις και από το 2022 είναι η Αναπληρώτρια Περιφερειακή Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου. Λίγο πριν την έναρξη του 1ου Πανελλήνιου Μαθητικού Συνεδρίου συζητάμε μαζί της για το πως γεννήθηκε η ιδέα για την διοργάνωσή του αλλά και το πως διαχωρίζει τον ρόλο της εκπαιδευτικού από αυτόν της μητέρας.

 

Από που κατάγεστε κα. Μπέση;

Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας. Εκεί επέστρεψα μετά τις σπουδές μου και μένω έως και σήμερα.


Η οικογενειακή σας κατάσταση;

Είμαι παντρεμένη και έχω δύο παιδιά. Ο γιος μου είναι μηχανολόγος μηχανικός και ιδιωτεύει στην Παραμυθιά. Η κόρη μου είναι παιδαγωγός ειδικής αγωγής με μεταπτυχιακές σπουδές στη μουσικοθεραπεία.


Τι σπουδές έχετε κάνει;

Το βασικό μου πτυχίο είναι αυτό της νηπιαγωγού. Είμαι επίσης πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχω Δίπλωμα διετούς Μετεκπαίδευσης στη Γενική Αγωγή. Το μεταπτυχιακό μου δίπλωμα αφορά στη «Γνωστική και κινητική ανάπτυξη». Τέλος, είμαι Διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με θέμα διατριβής: «Πρακτικές εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, στο πλαίσιο της μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο. Μια πανελλήνια έρευνα».


Πώς διαχωρίζετε τον ρόλο της μητέρας με τον ρόλο της εκπαιδευτικού;

Οι δύο ρόλοι είναι συμπληρωματικοί και σημαντικοί για την ανάπτυξη των παιδιών. Αν και οι δύο βασίζονται στην αγάπη για το παιδί, είναι για μένα διακριτοί. Σαν μητέρα βρίσκομαι κοντά στα παιδιά μου φροντίζοντας και στηρίζοντάς τα σε κάθε τους απόφαση. Σαν εκπαιδευτικός φροντίζω να παρέχω το κατάλληλο περιβάλλον μάθησης και ανάπτυξης δεξιοτήτων για όλους τους μαθητές.


Τα παιδιά σας επηρεάζουν τις αποφάσεις σας στη δουλειά;  (σκέφτεστε τα παιδιά σας όταν παίρνετε αποφάσεις στη δουλειά σας που επηρεάζουν άλλα παιδιά)

Αναμφισβήτητα, αυτό που επιθυμώ είναι να παίρνω πάντα, όσο το δυνατό, τις σωστές αποφάσεις. Οπότε, λαμβάνω υπόψη όλες τις παραμέτρους και μελετώ τις πληροφορίες που σχετίζονται μ΄ αυτές. Σταθμίζω τα εμπόδια και τις δυσκολίες, αλλά και τις συνέπειες που θα ακολουθήσουν. Φυσικά δεν μπορώ να αποβάλλω την ιδιότητα της μητέρας, ούτε και να καταπατήσω τις προσωπικές μου πεποιθήσεις και αξίες. Γνώμονάς μου είναι πάντα το καλύτερο για τα παιδιά και τους μαθητές μας. Σε κάθε περίπτωση, το συναίσθημα και η ενσυναίσθηση παίζουν σημαντικό ρόλο στη λήψη αποφάσεών μου.


Πώς πήρατε την απόφαση να ασχοληθείτε με τα διοικητικά;

Έχω υπηρετήσει την εκπαίδευση από πολλές και διαφορετικές θέσεις. Υπήρξα εκπαιδευτικός της τάξης, υπεύθυνη αγωγής υγείας, σχολική σύμβουλος, διευθύντρια εκπαίδευσης. Η εμπειρία μου αυτή με εξόπλισε με ικανότητες να ανταποκριθώ στο δύσκολο ρόλο της περιφερειακής διευθύντριας εκπαίδευσης. Η θέση αυτή δεν είναι απλά διοικητική, αλλά μια νευραλγική θέση που απαιτεί βαθιά γνώση της διοίκησης της εκπαίδευσης, των παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών ζητημάτων. Επηρεάζει την καθημερινότητα πολλών ανθρώπων, εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων. Μέσω της λήψης αποφάσεων, της ανάπτυξης δημιουργικών και καινοτόμων προγραμμάτων μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που ευνοεί την εκπαιδευτική ανάπτυξη και την επιτυχία των μαθητών.


Τι σας ώθησε στη συγγραφή βιβλίων; υπάρχει στη σκέψη σας να ακολουθήσει κι άλλο;

Στο συγγραφικό μου έργο περιλαμβάνονται τρεις μονογραφίες, που προέκυψαν από την ενασχόλησή μου με συγκεκριμένα αντικείμενα κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών και διδακτορικών μου σπουδών. Έχω επίσης συμμετάσχει σε συλλογικούς τόμους και έχω αρθρογραφήσει σε έγκριτα ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Ακόμη υπάρχουν πολλές ανακοινώσεις μου σε πρακτικά Πανελλήνιων και Διεθνών Συνεδρίων. Η επιθυμία για συγγραφή επιστημονικών κειμένων είναι διαρκής και πηγάζει από την ανάγκη του διαμοιρασμού ερευνών και ιδεών με την εκπαιδευτική κοινότητα, την ανταλλαγή απόψεων και την αναβάθμιση της εκπαίδευσης.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα για να δημιουργηθεί το Πανελλήνιο Μαθητικό συνέδριο;

Η ιδέα του 1ου Πανελλήνιου μαθητικού Συνεδρίου ξεκίνησε από τους Συμβούλους Εκπαίδευσης ΠΕ78 Κοινωνικών Επιστημών (των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Αττικής, Ηπείρου, Θεσσαλίας και Κεντρικής Μακεδονίας). Η πρότασή τους αγκαλιάστηκε αμέσως από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου, όπως και από τις Διευθύνσεις και τους Συμβούλους Εκπαίδευσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου. Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων μέσω του Εργαστηρίου Κοινωνικών Επιστημών και Εκπαίδευσης και την καθηγήτρια κα Νικολάου Σουζάνα ανταποκρίθηκε να στηρίξει επιστημονικά την προσπάθεια.


Πόσο εύκολη ήταν η διαδικασία από την σκέψη μέχρι την υλοποίηση του Συνεδρίου;

Πρόκειται για μια διαδικασία με αυξημένες απαιτήσεις και ιδιαίτερα υπεύθυνη. Οι δεξιότητες που απαιτούνται είναι πολλές, οργανωτικές, διοικητικές, παιδαγωγικές….. Εύκολη δεν είναι σε καμία περίπτωση. Συντονισμός εκδηλώσεων τέτοιου μεγέθους, με ποικιλία δράσεων και υψηλό αριθμό συμμετοχών απαιτούν απίστευτες ώρες εργασίας. Αλλά είναι ευχάριστη και γόνιμη διαδικασία. Και ειδικά αν έχεις μία Οργανωτική Επιτροπή όπως η δική μας, τότε όλα μοιάζουν δυνατά.


Ποιοι βοήθησαν στην πραγματοποίηση;

Η υλοποίηση του συνεδρίου στηρίχθηκε στη συλλογική προσπάθεια πλήθος ανθρώπων. Αρχικά, η επιστημονική επιτροπή ανέλαβε τη συλλογή των μαθητικών εργασιών, την αξιολόγηση και ιεράρχησή τους. Σε μια ουσιαστική και δημιουργική ομάδα από ακούραστους συμβούλους εκπαίδευσης της περιφέρειας Ηπείρου, μέλη της οργανωτικής επιτροπής, οφείλεται η επιτυχημένη διοργάνωσή του. Επιπλέον εθελοντές φοιτητές βοήθησαν καθοριστικά στην υλοποίησή του. Βεβαίως, υπήρξε συνεχής η διοικητική και τεχνική υποστήριξη των υπαλλήλων της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης. Αλλά κυρίως και πάνω από όλους η πραγματοποίηση του συνεδρίου οφείλεται στην εκπαιδευτική κοινότητα από όλη τη χώρα που υποστήριξε αυτή την ιδέα και υπέβαλε αξιόλογες εισηγήσεις.


Πώς έγινε η επιλογή όλων αυτών των σχολείων ώστε να συμμετέχουν στο συνέδριο;

Η συμμετοχή των σχολείων απ΄ όλη την Ελλάδα ήταν μια ευχάριστη και συγκινητική έκπληξη για όλους μας. Έχοντας πάντα στο μυαλό μας ότι πρόκειται για ένα συνέδριο συμπεριληπτικό, οι εργασίες που επιλέχθηκαν προέρχονται από όλους τους τύπους σχολικών μονάδων. Η πρωτοτυπία, η αρτιότητα των εργασιών και η συνάφεια με την πλούσια θεματολογία του συνεδρίου ήταν βασικά κριτήρια επιλογής. Η Επιστημονική μας Επιτροπή – που στελεχώνεται από άξιους Πανεπιστημιακούς και Συμβούλους Εκπαίδευσης – είχαν πραγματικά πολύ δύσκολο έργο. Το αποτέλεσμα νομίζω ότι δικαιώνει τους συμμετέχοντες.


Τι θα παρακολουθήσουμε;

Πρώτα απ΄ όλα θα παρακολουθήσουμε ένα συναπάντημα πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι ίσως από τις λίγες φορές – όπου οι τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης – συναντώνται ουσιαστικά και δημιουργικά.

Θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε πρωτότυπες εργασίες μαθητικών ομάδων σε θέματα που σχετίζονται με όλες τις διαστάσεις της ενεργού πολιτειότητας. Εργασίες από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο. Να τονίσουμε ότι οι εργασίες του Μαθητικού Συνεδρίου είναι όλες ομαδικές. Ήταν μία από τις βασικές προϋποθέσεις συμμετοχής των σχολείων. Επιδιώξαμε και νομίζω τα καταφέραμε να αναδείξουμε την ομαδική προσπάθεια και τη συνεργασία.

Επίσης, θα έχουμε την ευκαιρία να περιηγηθούμε στην εικαστική έκθεση «Πολύχρωμος Πολίτης» -ευφάνταστες δημιουργίες των μικρών μας μαθητών- να ενημερωθούμε από poster και περίπτερα ευαισθητοποίησης για επίκαιρα θέματα, να παρακολουθήσουμε εργαστήρια και συζητήσεις στρογγυλού τραπεζιού για την κλιματική αλλαγή, την τέχνη, την αλληλεγγύη μεταξύ των γενεών, την έμφυλη βία και τον ψηφιακό πολίτη.

Ακόμη, οι εργασίες του Συνεδρίου θα πλαισιωθούν με θεατρικά και μουσικά δρώμενα.

Πώς θα χρησιμοποιηθούν οι εργασίες των σχολείων που πήραν μέρος στο 1ο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο;  

Είναι σημαντικό να επισημάνουμε την ποιότητα των εργασιών που υπέβαλαν οι σχολικές μονάδες για τη συμμετοχή τους. Αξιόλογες προσπάθειες εκπαιδευτικών και μαθητών, σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, επίκαιρα θέματα που δούλεψαν οι μαθητικές ομάδες, δράσεις εθελοντισμού και αλληλεγγύης, εικαστικές δημιουργίες, βιντεοπαρουσιάσεις. Είναι πράγματι ένα πλούσιο υλικό.

Πρωταρχικός μας στόχος μας είναι να διαχυθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα τα αποτελέσματα του μαθητικού συνεδρίου, αφενός για να αναδειχθούν καλές πρακτικές και αφετέρου για να κινητοποιηθούν ακόμα περισσότερα σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικοί για συμμετοχή.

Η επόμενη μέρα έχει ήδη σχεδιαστεί και περιλαμβάνει ημερίδες διάχυσης καλών πρακτικών, δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου με τις δημιουργίες των μαθητών και ειδική έκδοση των περιλήψεων.

Η παρακαταθήκη του 1ου αυτού συνεδρίου γεννά και την ευθύνη και το χρέος να συνεχίσουμε.

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!