Γράφει ο Βασίλης Ιωάννου
Έχουν περάσει αρκετά χρόνια, ίσως και πάνω από 8, από τότε που η Περιφέρεια Ηπείρου ξεκίνησε πρώτη τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για την ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων κτιρίων και εγκαταστάσεων και ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ αναβάθμισης οδοφωτισμού.
Πολλά από αυτά… έμειναν στο δρόμο και κάποια άλλα είναι σε εξέλιξη, χωρίς όμως να έχουμε μέχρι τώρα απτά αποτελέσματα.
Ειδικότερα για τον οδοφωτισμό είχε ετοιμαστεί φάκελος προς έγκριση στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ για συνολικό έργο ύψους περίπου 40 εκατ. € , που περιελάμβανε τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης υποδομής και την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων ελέγχου τόσο στο Εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο όσο και στα δημοτικά δίκτυα των 4 πρωτευουσών της Ηπείρου.
Τη διαχείριση του όλου έργου θα είχε η Περιφέρεια Ηπείρου ενώ η χρηματοδότηση των μελετών του όλου εγχειρήματος προέρχονταν από τον μηχανισμό ELENA της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Τον σχεδιασμό και την ευθύνη του project είχε αναλάβει η κ. Τατιάνα Καλογιάννη, όταν ήταν Αντιπεριφερειάρχης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού της Περιφέρειας Ηπείρου.
Από τότε όμως ο αρχικός προγραμματισμός πέρασε από “χίλια κύματα” και τροποποιήθηκε πολλές φορές, καθώς υπήρξαν πολλές αντιδράσεις από τους Δήμους, που θεώρησαν ασύμφορο το έργο.
Έτσι τον Απρίλιο του 2019 η Διυπουργική ΣΔΙΤ, υπό την προεδρία του Υπουργού Οικονομίας κ. Δραγασάκη, ενέκρινε μόνο το τμήμα του έργου που αφορούσε το εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, το οποίο και δημοπρατήθηκε λίγους μήνες μετά.
Μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019, στους Δήμους Ιωαννίνων και Πρέβεζας άλλαξαν οι δημοτικές αρχές και μαζί μ’ αυτές διαφοροποιήθηκε (άγνωστο γιατί;;) και η στάση των Δήμων για το συγκεκριμένο έργο.
Έτσι, σε μία από τις πρώτες συνεδριάσεις των Δημοτικών τους Συμβουλίων, στις αρχές του 2020, με την στήριξη και παρατάξεων της αντιπολίτευσης, αποφασίστηκε η συμμετοχή τους στο έργο οδοφωτισμού και κάλυψη της δαπάνης μέσω των ανταποδοτικών τελών, παρά τις διαφωνίες και τις σφοδρές αντιδράσεις από άλλες παρατάξεις της αντιπολίτευσης και από πολλά τοπικά ΜΜΕ. (Έχουμε γράψει κατ’ επανάληψη για το θέμα)
Όμως πέρα από τις παλινωδίες των Δήμων, ανέκυψαν προσκόμματα και καθυστερήσεις και στη φάση της δημοπράτησης των έργων, καθώς υπήρξαν διάφορές προσφυγές που οδήγησαν την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών στην ακύρωση των διαγωνισμών και την Περιφέρεια σε νέες διαδικασίες δημοπράτησης..
Όλα τα παραπάνω επανήλθαν στη μνήμη μου από την είδηση των τελευταίων ημερών.
Διαβάσαμε λοιπόν ότι «υπογράφηκε από τον Περιφερειάρχη Ηπείρου και τον εκπρόσωπο της αναδόχου εταιρείας η σύμβαση σύμπραξης για την αναβάθμιση του οδοφωτισμού για το επαρχιακό και εθνικό οδικό δίκτυο της Ηπείρου».
Η σύμβαση είναι διάρκειας 16 ετών, ο προϋπολογισμός της ανέρχεται σε 8 εκατ. €. και μέσω αυτής προβλέπεται η αντικατάσταση των 8.000 περίπου υπαρχόντων φωτιστικών σωμάτων παλιάς τεχνολογίας με σύγχρονα τύπου Led, η τεχνική διαχείριση, συντήρηση, και λειτουργία του συστήματος και των υποδομών οδοφωτισμού, συμπεριλαμβανομένων και των συστημάτων τηλεδιαχείρισης και ελέγχου.
Ανεξάρτητα των μεγάλων καθυστερήσεων (επαναλαμβάνω πάνω από 8 χρόνια) και των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν από την Περιφέρεια, (έχουν ειπωθεί και γραφεί πολλά και διάφορα), ασφαλώς και πρόκειται για ένα σημαντικό και αναγκαίο έργο, που ελπίζουμε να συμβάλει στην οδική ασφάλεια, καθώς είναι γνωστό ότι το οδικό δίκτυο της Ηπείρου (εθνικό, επαρχιακό, δημοτικό) διαθέτει κακό ή ελλιπή φωτισμό.
Μόλις βέβαια η Περιφέρεια ολοκληρώσει το έργο, γιατί προβλέπω ότι υπάρχει ακόμη μακρύς δρόμος.
Πως βγάζω αυτό το συμπέρασμα;;
Από την πορεία του αντίστοιχου έργου οδοφωτισμού στο Δήμο Πρέβεζας, η σύμβαση του οποίου αν και υπογράφηκε με την κοινοπραξία “Intrakat – Omexom” από τα μέσα του 2023, εν τούτοις μέχρι σήμερα δεν έχουμε καμιά εξέλιξη στο πεδίο.
Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι πριν ένα χρόνο υπογράφηκε και άλλη σύμβαση, “παροχής υπηρεσιών Ανεξάρτητου Ελεγκτή Υποστήριξης”, προκειμένου να διασφαλιστούν οι διαδικασίες υλοποίησης του έργου, που θα επιτρέψει- υποτίθεται- στον Δήμο να επιτύχει ποσοστό εξοικονόμησης ενέργειας άνω του 70%, συνεισφέροντας έτσι στους ενεργειακούς στόχους που έχουν τεθεί σε τοπικό, εθνικό, αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όμως για τη συγκεκριμένο έργο οδοφωτισμού του Δήμου Πρέβεζας θα επανέλθουμε σύντομα, καθώς έχουμε να πολλά και για πολλούς!
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.