«Ξεπούλημα» και «έγκλημα» σε βάρος της εθνικής οικονομίας και της Βόρειας Ελλάδας χαρακτηρίζουν την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού οι εργαζόμενοι του αυτοκινητοδρόμου, που παρουσίασαν σήμερα σε συνέντευξη Τύπου τα συμπεράσματα της τεχνικοοικονομικής μελέτης που εκπόνησε ο Σύλλογός τους.

Υπενθυμίζεται ότι, μετά από πολλές αναβολές, την Πέμπτη 1 Απριλίου ολοκληρώνεται η φάση κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, απέρριψε το αίτημα της ΕΛΛΑΚΤΩΡ για παράταση κατά έναν μήνα της καταληκτικής προθεσμίας.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

“Σε συνέχεια της σημερινής συνέντευξης τύπου σας παρουσιάζουμε συνοπτικά τα συμπεράσματα της τεχνικοοικονομικής μελέτης που εκπόνησε ο ΣύλλογοςΕργαζομένων, σε συνεργασία με καταξιωμένους επιστήμονες, η οποία αποτυπώνει αυτό που οι εργαζόμενοι της Εγνατίας οδού προσπαθούν να αποτυπώσουν με κάθε τρόπο μια δεκαετία τώρα:

Η παραχώρηση, της Εγνατίας οδού, ενός ολοκληρωμένου κατασκευαστικά οδικού άξονα τεράστιας γεωπολιτικής σημασίας,  είναι ενάντια στο δημόσιο συμφέρον από κάθε άποψη (οικονομική, κοινωνική, πολιτική).

Το έργο της Εγνατίας Οδού & των Κάθετων Αξόνων που πρόκειται να παραχωρηθεί:

900χλμ κατασκευασμένων αυτοκινητόδρομων (40% της Ελλάδας)

110 χλμ σηράγγων, 50 χλμ γεφυρών

Όλες οι υπεραστικές μεταφορές της Βόρειας Ελλάδας και οι συνοριακές συνδέσεις με γειτονικά κράτη

Καταβληθέν κόστος κατασκευής ~7 δις. €

Χρηματοδότηση κατασκευής: Εθνικοί πόροι (μέσω δανεισμού) & Προγράμματα Ε.Ε.

Αποπληρωθέντα δάνεια «Εγνατία Οδός Α.Ε.»: 1,1 δις. € (100%) – Χρέος: 0€

Κατασκευαστικές εκκρεμότητες: ~0,25 δις. € (Σταθμοί Εξυπηρέτησης, τμήμα 44χλμ  Χαλάστρα – Εύζωνοι)

Αποτελέσματα της Παραχώρησης της Εγνατίας Οδού & των Κάθετων Αξόνων:

Απώλεια από το δημόσιο εξασφαλισμένων ετήσιων κερδών 90 ως 175 εκ.€/έτος,ήτοι 3-6 δις για 35 έτη, και αντ’ αυτού εφάπαξ είσπραξη ποσού 0,5-1 δις. €. Το εφάπαξ ποσό ουσιαστικά θα αποτελεί κεφαλαιοποίηση μόνο μικρού ποσοστού των μελλοντικών εσόδων, με επιτόκιο πολλαπλάσιο από το τρέχον επιτόκιο δημόσιου δανεισμού της χώρας (στη δημοπράτηση της 17.3.2021 ήταν 1,9% για ομόλογα 30ετίας ).

Υπερδιπλασιασμός κόστους διοδίων για τους χρήστες (από 3 στα 6,5 λεπτά/χλμ).

Κατάργηση απαλλαγών διοδίων για τοπικούς χρήστες και ανέργους.

Ανάληψη από το Δημόσιο των σημαντικών ρίσκων (γεωτεχνικά, πανδημίες, οικονομικές κρίσεις) με επιπλέον αποζημιώσεις στον παραχωρησιούχο.

Απαγόρευση ανάπτυξης νέων αυτοκινητοδρόμων & οδών ταχείας κυκλοφορίας (π.χ. Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, Πατρίδα – Σκύδρα κτλ.) ως ανταγωνιστικών έργων στην παραχώρηση.

Το μοντέλο της παραχώρησης που επιλέχθηκε είναι εξ αρχής στρεβλό καθότι τα έσοδα διοδίων και εκμετάλλευσης υπερεπαρκούν για την αυτοχρηματοδότηση τόσο της συντήρησης και λειτουργίας όσο και των νέων κατασκευών και άρα δεν υφίστανται ανάγκες προσέλκυσης ιδιωτικών κεφαλαίων μέσω μιας σύμβασης παραχώρησης.”

 

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!