Η Παγκόσμια Ημέρα Αδέσποτων Ζώων η 4η Απριλίου καθιερώθηκε από φέτος στα σχολεία της
Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα
Φιλοζωίας αφιερωμένη στην υλοποίηση δράσεων φιλοζωίας στα σχολεία.

Σκοπός είναι η εμπλοκή των μαθητών και μαθητριών μας σε δράσεις σχετικές με τη φιλοζωία
αποβλέποντας στην αναγνώριση και στο σεβασμό των δικαιωμάτων των ζώων, στην καλλιέργεια
της ενσυναίσθησης για κάθε ζωντανό πλάσμα και στην διαμόρφωση φιλοζωικών στάσεων και
αξιών για τα αδέσποτα ζώα.

Θέλοντας να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία να προσεγγίσουμε με τους μαθητές και τις μαθήτριές
μας τη φιλοζωία ως στάση ζωής που υποστηρίζει το σεβασμό, τη φροντίδα, την προστασία των
ζώων αλλά και την συνύπαρξη και συμπόρευση των ζώων με τον άνθρωπο ζητήσαμε από τον κ.
Κωνσταντίνο Ντιναλέξη, διασώστη της ΕΜΑΚ Ιωαννίνων, να έρθει στο σχολείο μας μαζί με τη
συνεργάτιδα του την Τίνα η οποία είναι διασώστρια-σκυλίτσα. Ο κ. Κωνσταντίνος Ντιναλέξης ήταν
ο πιο κατάλληλος άνθρωπος για να ενημερώσει τους μαθητές και τις μαθήτριες μας για τον
καθοριστικό ρόλο που παίζουν τα σκυλιά-διασώστες στον εντοπισμό των ανθρώπων που
βρίσκονται σε δύσκολες συνθήκες αλλά και για τη θέση που έχουν ως ισότιμα μέλη τόσο στις
υπηρεσίες που ανήκουν όσο και στις οικογένειες των χειριστών τους. Τα σκυλιά-διασώστες
καταφέρνουν θαύματα σώζοντας ζωές μέσα από συντρίμμια ύστερα από φυσικές καταστροφές ή
βρίσκοντας ανθρώπους που έχουν χαθεί. Το έργο των σκυλιών αυτών είναι ανεκτίμητο καθώς
ακόμη και ένα λεπτό καθυστέρησης στην προσπάθεια διάσωσης μπορεί να στερήσει τη ζωή από
κάποιον συνάνθρωπό μας. Δικαιολογημένα έχουν κερδίσει το σεβασμό όλων, χαρακτηριστική είναι
η περίπτωση που σκύλοι-διασώστες ανακηρύχτηκαν ήρωες σώζοντας τα θύματα του φονικού
σεισμού στην Τουρκία, αλλά και άξιοι συνάδελφοι των διασωστών και τιμήθηκαν για την πολύτιμη
βοήθειά τους ταξιδεύοντας στην πρώτη θέση των αεροπλάνων κατά την επιστροφή τους.

Ο κ. Κωνσταντίνος Ντιναλέξης μας ενημέρωσε για τα σκυλιά-διασώστες και μας έδωσε την ευκαιρία
να δούμε την Τίνα επί το έργον, γι’ αυτό το λόγο κρύφτηκαν δύο μαθητές μας και η Τίνα ψάχνοντας
το κτίριο του σχολείου μας τους εντόπισε και άρχισε να γαυγίζει μέχρι τη στιγμή που ήρθε δίπλα
της ο χειριστής της για να την επιβραβεύσει με ένα μπαλάκι αναδεικνύοντας για ακόμη μια φορά
την ανιδιοτελή αγάπη των σκύλων προς τον άνθρωπο. Στη συνέχεια τόνισε την ιδιαίτερη σχέση που
έχει με την Τίνα καθώς αποτελεί ισότιμο μέλος της οικογένειάς του. Η Τίνα από τη μεριά της ήταν
απόλυτα αφοσιωμένη σε αυτόν παρακολουθώντας κάθε του κίνηση και περιμένοντας την
καθοδήγησή του.

Η καθιέρωση της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας η οποία συμπίπτει με την Παγκόσμια
Ημέρα Αδέσποτων Ζώων μας επιβάλει να αναφερθούμε για ακόμη μια φορά στα αδέσποτα ζώα και
στην έννοια της φιλοζωίας. Το θέμα των αδέσποτων δεν είναι καινούργιο, ωστόσο συστηματικά
ξεχνάμε κάποια πράγματα. Τα αδέσποτα ζώα δε φυτρώνουν, ούτε πολλαπλασιάζονται με τη γύρη,
βρίσκονται στους δρόμους διότι κάποιοι ανεύθυνοι συμπολίτες μας τα αγόρασαν ως αντικείμενα
για αυτούς ή τα παιδιά τους και όταν αντιλήφθηκαν ότι τους επιβάρυναν –αναίσχυντα,
ανερυθρίαστα και αδιάντροπα- τα πέταξαν στο δρόμο, αδιαφορώντας για την επιβίωσή τους και το
παράδειγμα που δίνουν στα παιδιά τους.

Για να γίνω πιο σαφής παραθέτω κάποια σημεία από το άρθρο του Γ. Φραντζεσκάκη,
δημοσιογράφου, στο οποίο ένας Γερμανός πανεπιστημιακός της βιοηθικής αναφέρεται στην
παρεξηγημένη έννοια της φιλοζωίας «…η φιλοζωία είναι μια συνιστώσα της ανθρώπινης ύπαρξης,
το να τη διαχωρίζουμε από αυτή είναι σαν να την περιφρονούμε. Φιλοζωία δεν υπάρχει σαν
αυτόνομη πρακτική, αν είσαι άνθρωπος συμφιλιωμένος με το περιβάλλον σου η φιλοζωία
ενσωματώνεται στην οντότητά σου».

Αν έχεις κατατμηθεί σε άνθρωπο-εργαζόμενο, άνθρωπο-καταναλωτή, άνθρωπο-διεκδικητή και πάει
λέγοντας την παρερμηνεύεις ως επιμέρους ασχολία για τους «ηθικά ανώτερους», τους χομπίστες
και τους αργόσχολους. Η φιλοζωία είναι μια ακούσια λειτουργία, όπως η αναπνοή, η λειτουργία
του αίματος, η πέψη».

Από τα παραπάνω εξάγεται το συμπέρασμα ότι τη φιλοζωία δεν την επιλέγεις, την έχεις μέσα σου,
όπως έχεις μέσα σου την αγάπη για τον συνάνθρωπό σου, τον ανήμπορο, τον ηλικιωμένο, τα
παιδιά.

Δεν μπορεί να αγαπάς τους ανθρώπους και να μην ενδιαφέρεσαι για τα ζώα, ούτε το αντίθετο
μπορεί να συμβεί.

Ευελπιστούμε η καθιέρωση της Πανελλήνιας Σχολικής Ημέρας Φιλοζωίας να αποτελέσει μια
εξαιρετική αφορμή μέσω της παιδείας να αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας απέναντι σε όλα τα
έμβια όντα. Όπως έγραψε ο Ν. Καζαντζάκης: «Όσο υπάρχουνε στον κόσμο παιδιά, ζώα και
λουλούδια μην φοβάστε. Όλα θα πάνε καλά!».

Ευχαριστούμε το διοικητή της 5ης ΕΜΑΚ Ιωαννίνων κ. Αθανάσιο Γκόλια, τον διασώστη της ΕΜΑΚ
Ιωαννίνων κ. Κωνσταντίνο Ντιναλέξη  και τη διασώστρια της ΕΜΑΚ Ιωαννίνων Τίνα για την ευκαιρία
που έδωσαν στα μέλη της σχολικής κοινότητά του Γυμνασίου Μεταμόρφωσης Ιωαννίνων να
γνωρίσουν από κοντά έναν σκύλο-διασώστη και να μοιραστούν την μοναδική σχέση του ανθρώπου
με τα ζώα.

Ευαγγελία Δαβή
Διευθύντρια του Γυμνασίου Μεταμόρφωσης

Κοινοποίηση

Κοινοποιείστε στους φίλους σας!